Borsos összegre van szüksége a Dunaferrnek
További Gazdaság cikkek
- A nagy ingatlanpiaci dilemma: megzabolázhatók-e az elszabadult árak?
- Havi egymillió forintos fizetéssel csábítanának dolgozókat a budapesti karácsonyi vásárra
- Nyitott a munkahelyváltásra a fehérgalléros dolgozók többsége
- Visszavonta a Mol minősítését a Moody's
- Felolvasták Nagy Mártonnak, melyek most a legnagyobb problémák a vállalkozók szerint
Móger Róbert a Napi.hu podcastjában beszélt, elmondta, hogy szerinte a hazai acélipar kapacitása egyelőre elmarad a régió más országainak gyártási képességeitől.
Továbbra is az acél az egyik legolcsóbb és legerősebb alapanyaga egy sor iparágnak, így egyáltalán nem mindegy, hogy melyik ország, melyik régió képes nagy mennyiségű acélt előállítani
– mondta Móger Róbert.
Az is kiderült, a nagy gyártók sorát vezeti Kína, majd ezt követi Európa és az Egyesült Államok. Magyarország 2 millió tonna kapacitással rendelkezik, viszont a probléma ott kezdődik, hogy a magyar iparnak évente 3,5 millió tonna acélra, acéltermékekre van szüksége.
Az acél iránti kereslet folyamatosan nő, nemcsak a világ más tájain, hanem Magyarországon is, 2030-ra várhatóan 4 millió tonnára lesz szüksége a magyar iparnak
– fogalmazott Móger.
A régió országai megelőznek minket
A régió többi országában a kapacitás jóval magasabb, mint Magyarországon, sőt Szlovákiában kétszer akkora mennyiséget állítanak elő, mint Magyarországon, Ausztriában pedig évi 6 millió tonnát.
Móger Róbert a lap kérdésére azt mondta, hogy a Dunaferrben is vannak még kiaknázatlan lehetőségek, tartalékok, így a gyártási kapacitás növelésével és korszerűsítéssel az új tulajdonos képes lehet több mint 3 millió tonnára emelni a hazai termelést.
Szerinte a hazai piacon szükség van a magasabb hozzáadott értékű termékekre, amit jelenleg a Dunaferr nem tud előállítani, ezért korszerűsítésre van szükség. A középtávú cél a magyar kereslet kiszolgálása.
Az Európai Uniónak nagyon komoly céljai vannak a CO2-kibocsátás csökkentésére az egyesület vezetője szerint. Mivel az acélipar felel a világ károsanyag-kibocsátásának 6-7 százalékáért, ezért minden az úgynevezett ,,zöldacél” irányába mutat. A zöldátállás arról szól, hogy a mostani szénalapú gyártást kiváltsák villamos energiával történő üzemeltetésre, illetve hogy a villamos energiát is megújuló forrásokból biztosítsák.
Ha a Dunaferr átáll a zöldacél gyártására, akkor az energiaigénye éves szinten a paksi atomerőmű egy havi kapacitását fogja felhasználni, így függ össze az acélgyártás, a zöldátállás és Paks2 megépítése
– tette hozzá Móger Róbert.
„A fenti célok eléréséhez a Dunaferr leendő tulajdonosának nagyjából 1 milliárd eurót kell beruháznia az évek során” – mondta a szakember.
(Borítókép: A Dunaferr Dunai Vasműve 2023. február 16-án. Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI)