Ha valaki, akkor Csányi Sándor tényleg tejben-vajban fürödhet

PAP 8818
2023.06.15. 07:07
Megkerülhetetlenek az élelmiszerpiacon Csányi Sándor agrárvállalkozásai, ezért az Index utánajárt, hogy azok közül a szalámigyára, a tejfeldolgozója, a vágóhídja és a pincészete mennyit is hozhat az üzletember konyhájára.

Alaposan rájárt a rúd tavaly az agrárvállalkozásokra, amelyeknek az aszály mellett a növekvő energia- és alapanyagárak mellett a magasabb bérköltségekkel is szembe kellett nézniük. Ezen hatások érintették a mostanra a régió egyik legnagyobb vertikálisan integrált élelmiszer-gazdaságát. A Bonafarm Csoportot azzal a céllal vezérelve alakították ki, hogy a termékeik előállításának minden lépését – az alapanyag-előállítástól a késztermékekig – ők maguk koordinálják és felügyeljék, biztosítva ezzel a magas minőségű és innovatív termékeket fogyasztóik számára. A Csányi Sándor tulajdonában álló Bonafarm Csoportot kilenc cég alkotja: a Pick Szeged Zrt., a Bóly Zrt., a Dalmand Zrt., az Agroprodukt Zrt., a Fiorács Kft., a Bonafarm-Bábolna Takarmány Kft., a Csányi Pincészet Zrt., a Sole-Mizo Zrt., az MCS Vágóhíd Zrt.

Áremeléssel stabilizált a Pick Szeged Zrt. 

Ha szalámi, akkor sokaknak a szegedi székhelyű Pick ugrik be elsőként. Talán ezért sem véletlen, hogy a Csányi Sándor tulajdonában álló Pick Szeged Zrt. tavaly jelentősen, 70,679 milliárd forintról 80,28 milliárd forintra növelte értékesítésből származó nettó árbevételét. A Bonafarm Csoporthoz tartozó cég éves beszámolója szerint exportja tavaly 22,129 milliárd forintot tett ki, ami 8,5 százalékkal magasabb a 2021-es adatnál. A vállalkozás kivitelének meghatározó része, 21,61 milliárd forint értékben az Európai Unióba irányult. Németországba 13,897 milliárd forint, Csehországba 1,756 milliárd forint értékben exportált a Pick Szeged Zrt.

A húsipari cég adózott eredménye a 2021-es 10,323 milliárd forintról tavaly 6,917 milliárd forintra csökkent. A vállalkozás a beszámoló szerint 1795 munkavállalót foglalkoztatott. A cég személyi jellegű ráfordításai a 2021-es 10,9 milliárd forintról tavaly 11,2 milliárd forintra emelkedtek.

A beszámolóhoz csatolt üzleti jelentés szerint az európai, köztük a magyarországi nyershús-alapanyag piacán irányadó németországi jegyzés tavaly az év eleji 1,2 eurós kilónkénti szintről az év végére 2 euróra emelkedett, a csúcs pedig elérte a 2,1 eurót. A vállalkozás gazdálkodását jelentősen befolyásolták az oroszukrán háború következményei, a többi közt az energiaköltségek drasztikus  az áram esetében 100, a gáznál 189 százalékos  emelkedése. További kockázatot jelentett a környező országok mellett a Magyarországon is jelen lévő sertéspestis, valamint madárinfluenza.

A változékony üzleti környezetre a cég a portfólió optimalizálása, valamint a gyártási és logisztikai hatékonyság javítása mellett a növekvő alapanyag- és feldolgozási költségek miatt végrehajtott árkorrekciós lépésekkel reagált. Így a Pick Szeged Zrt. 2022-ben is biztosítani tudta a stabil, zavartalan és eredményes gazdálkodást.

A cég tavaly a 2021-es 40 ezer tonnánál kevesebb, 37 ezer tonna húskészítményt  9,5 ezer tonna penészes szalámit, 4,5 tonna penészmentes szárazárut és 23 ezer tonna hentesárut, bacont és sonkát  gyártott. Tehát, csökkenő gyártás mellett tízmilliárd forinttal nőtt az értékesítés nettó árbevétele. A cég 2023-as üzleti tervében 98,2 milliárd forintos árbevételt és 8,4 milliárd forintos üzemi eredményt tűzött ki célul.

Jól fut a takarmánybiznisz és a vágóhíd is 

A szintén Csányi Sándor tulajdonában lévő, hazánk egyik legjelentősebb premix- és takarmánygyártója is sikeres évet tudhat maga mögött. A Bonafarm-Bábolna Takarmány Kft. fő tevékenysége a takarmány-előkeverékek (premixek) és késztakarmányok gyártása valamennyi gazdasági haszonállatfaj és hobbiállat részére, valamint ezek forgalmazása bel- és külföldön egyaránt. Az éves takarmány- és takarmányipari termék értékesített mennyisége meghaladja a 464 ezer tonnát, mely az ország takarmány-előállításának 12-13 százalékát jelenti. A vállalat tavalyra vonatkozó jelentése szerint az értékesítésből nettó 71 milliárd forint származott, ebben a sorban 2021-ban 56 milliárd forint volt fellelhető. Az adózott eredményt tekintve jelentős változás figyelhető meg: míg 2021-ben 173 millió forintos veszteséggel zártak, addig a tavalyi évben 1,8 milliárd forint nyereséget tudtak elkönyvelni. 

Az MCS Vágóhíd Zrt. a Bonafarm Csoport tagja és a Pick Szeged Zrt. egyik fő beszállítója. Az üzem Magyarország egyik legkorszerűbb sertésvágóhídja. A 26 ezer négyzetméteres alapterülettel rendelkező vágóhíd vágó-, csontozó-, daraboló- és csomagolóüzem egyben, ahol közel 700 munkavállaló dolgozik. A legmodernebb technológia alkalmazásának köszönhetően az éves vágókapacitás 1 millió sertés, mely műszakonként 4000 normál sertés és 400 koca feldolgozását jelenti, míg az üzem csomagolási kapacitása napi 150 tonna. A vágóhíd értékesítésének nettó bevétele tavaly meghaladta a 70 milliárd forintot, egy évvel korábban 57 milliárd forintot tett ki. A társaság 749 millió forint adózott eredménnyel zárta a tavalyi évet, a korábbi 445 millió forint után. 

Jelentős profit a tejtermékekből

A Sole-Mizo tejtermékeket gyártó, forgalmazó és szolgáltató zrt.-nek a belföldi értékesítésből származó nettó árbevétele több mint 18 milliárd forinttal haladta meg tavaly az előzi évi adatokat, ezzel 78 milliárd forintra rúgott. Exportból 42 milliárd forintra tett szert a vállalkozás 2022-ben, az előző évi mintegy 29 milliárd forintos árbevétel után. Ezzel az értékesítésből származó nettó árbevétel 121 milliárd forintot tett ki a 2021-es közel 90 milliárdos forgalom után. 

Ahogy korábban az Index megírta, hogy másfél éve mélyponton volt a nyerstej ára, onnan indult el a drasztikus emelkedés, ami az orosz–ukrán háború kitörésével kapta meg a legnagyobb lendületet. A fegyveres konfliktus még inkább növelte a bizonytalanságot a tejpiacon, Európa-szerte csökkent a termelés. Az energiaár, a munkabérek, illetve az egyéb költségtényezők emelkedésének hatására indult el az emelkedőn a nyerstej ára. A feldolgozók, valamint a termelők kénytelenek voltak beépíteni áraikba az inputanyagok jelentős drágulását.

Így a tej és tejtermékek kanalazták a legnagyobb falatot az Európa-rekorder élelmiszer-inflációból, egyes termékek ára közel a duplájára emelkedett.   

A vizsgált időszakban 28 milliárd forinttal 89 milliárd forintra nőttek a cég anyagköltségei. Az éves beszámoló szerint jelentősen, a korábbi 76 milliárd forintról 106 milliárd forintra nőttek az anyagjellegű ráfordítások is. A Sole-Mizo Zrt.-nek 91 millió forint adófizetési kötelezettsége keletkezett, így az adózott eredménye 2022-ben meghaladta a 2,7 milliárd forintot az előző évi 832 millió forint után, ami azt jelenti, hogy megháromszorozták a profitjukat. 

Ez minden, csak nem bormámor

2022-ben nem változott számottevően a Csányi Pincészet Zrt. belföldi és külföldi értékesítésből származó nettó árbevétele, amely 1,64 milliárd forintot tett ki a tavalyelőtti 1,71 milliárd forinthoz mérten. 

A pincészetet egyébként az egyik leghíresebb szőlész, Teleki Zsigmond alapította még 1881-ben, 2002-ben került Csányi Sándor birtokába. A tulajdonosváltással megszüntették a régi üzemi együttes területi széttagoltságát és az országút és a Villányi-hegység keleti nyúlványa közé ékelődő területen létrejött az új, csúcstechnológiára épülő pincészet. 2020-ra 500 hektárra bővítették a szőlőtermő-területet a villányi pincészetben, ahol évente mintegy 2 millió bort palackoznak. 

A pozitív adózott eredményhez azonban minden kevésnek bizonyult, mivel az éves jelentésük szerint 584 millió forintos veszteséggel zárta a tavalyi évet, a 2021-es 87 millió forint szintén veszteséget követően. A cégnek 4,1 milliárd forint rövid lejáratú kötelezettsége volt tavaly a kapcsolt vállalkozásokkal szemben.

(Borítókép: Csányi Sándor. Fotó: Papajcsik Péter / Index)