- Gazdaság
- fenntarthatóság
- digitalizáció
- ökológiai lábnyom
- szén-dioxid-kibocsátás
- fmcg
- procter gamble
- pg
- genf
- kutatás-fejlesztés
- klímavédelem
- klímaegyezmény
Öt éve még lábjegyzet volt, ma már főcím, amin a bolygó jövője múlik
![20230607 141019](https://kep.index.hu/1/0/4941/49416/494164/49416474_3932a0d273a9073aaeb650e76b1962ba_wm.jpg)
További Gazdaság cikkek
-
GVH: Kistermelők jutottak értékesítési lehetőséghez és új munkahelyek is létesültek a Sparnál
- Itt az újabb varázsszer, amivel pillanatok alatt lefogyhat, csak egy baj van vele: kamu
- A vadkapitalista időszak a múlté, a köd oszlik, a bizalom növekszik a magyar lakosságban
- Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében
- Rangos díjat nyert Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója
Nyakunkon az El Niño, a többek között áradásokkal, hőhullámokkal, olykor hurrikánokkal járó időjárási jelenség. A globális felmelegedés egyre hangsúlyosabban keseríti meg mindennapjainkat, ami szélsőséges időjárásban, az esőzések, áradások mellett hőhullámokban ölt testet. A folyamat eszkalációjának elkerülése érdekében az európai uniós országokat jogszabály kötelezi az EU által megfogalmazott klímacélok teljesítésére.
Bemondták a meteorológusok: ez már az El Niño – nem biztos, hogy rettegni kell
Akár 2024-ig is itt maradhat.
A klímarendelet a szén-dioxid-kibocsátás fokozatos csökkentését, végső soron pedig 2050-ig a teljes klímasemlegesség elérését írja elő.
Ennek kapcsán reklámok, kampányok, illetve egyéb figyelemfelhívó akciókkal próbálják nyomatékosítani mind a legnagyobb szén-dioxid-kibocsátónak számító nagyvállalatok, mind a lakosság körében, hogy a 24. órában vagyunk a bolygónk ma ismert formájának megőrzéséért vívott harcban.
Öt évvel ezelőtt még csak téma szintjén sem merült volna fel
– válaszolta az Indexnek a fenntarthatóság fontosságát firtató kérdésre Lioc Tassel, a Procter & Gamble (P&G) európai elnöke. Lapunk betekintést nyert a fogyasztási cikkeket gyártó amerikai multinacionális vállalat ultramodern genfi központjába, ahol sem álló-, sem mozgóképfelvételt nem készíthettünk, mindezt azért, hogy a vállalat innovációs vívmányai, illetve az általa használt csúcstechnológia rejtve maradjon a kíváncsi – konkurens – szemek elől.
A vállalat által forgalmazott termékek legújabb fejlesztéseiből is ízelítőt kaptunk. Volt köztük csúcstechnológiás elektromos fogkefe, koraszülötteknek készült pelenka, a cég által forgalmazott ismert samponmárka legfrissebb vívmánya, amelynek fenntartható csomagolásán világosan látszik a mindössze kilenc összetevő. Szintén színpadra lépett a női intim higiéniai termékek fenntartható anyagokból készült garmadája, aminek nemrég csömöri gyártóközpontjában is jártunk. Vagy az a – Magyarországon is jól ismert – mosószermárka, aminek kapszulái (pods) rövidebb mosási program és alacsonyabb vízhőmérséklet (30 Celsius-fok) mellett gondoskodnak a tiszta ruháról, és óvják meg azok állagát anélkül, hogy a mosási teljesítmény csökkenne. A P&G számításai szerint Európában a mosási hőmérsékletet 40 fokról 30-ra való visszacsavarásával 3,5 millió tonnával csökkenne a kontinens szén-dioxid-kibocsátása, míg a 60-ról szintén 30 fokra történő hőmérséklet-redukció 60 százalékkal csökkentheti a mosógép energiaszámláját.
Továbbra is égető probléma a menstruációs szegénység
Hiába növekszik a női intimtermékek iránti kereslet, sokak számára nem megoldott a védelem azokon a bizonyos napokon.
Hasonló logikán alapul az a mosogatószer is, amely gyorsan aktiválódó formulájának köszönhetően alacsonyabb vízhőmérséklet (23 Celsius-fok) mellett akár 50 százalékkal csökkenti az energiafelhasználást.
A P&G dollármilliárdokat, egész pontosan évente 2 milliárd dollárt fordít kutatás-fejlesztésre.
No greenwashing
A P&G célja, hogy 2040-re a teljes terméklánc – a nyersanyagtól a kiskereskedőkig – üvegházhatásúgáz-mentes legyen, vagyis hogy a termékek a teljes életcikluson keresztül magukon hordozzák a fenntarthatóság jegyeit.
Az elmúlt öt évben a világ 180 fokos változáson ment keresztül a fenntarthatóság tekintetében. Már nem csak egy üres jelentéssel bíró fogalomról van szó. A »zöldre festés« (greenwashing) már nem divat, a fenntarthatóság egy központi kérdés már nemcsak Nyugat-, hanem egész Európában
– mondta Loic Tassel.
![Loic Tassel](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4941/49416/494165/49416500_291d7e0bf06189229467834f91b9b8d2_wm.jpg)
Az elnök szerint a vásárlói tudatosság egyelőre nincs összhangban azokkal a fenntarthatósági kritériumokkal, amelyek köztudatba való importálása elengedhetetlen a 27 év múlva esedékes klímasemlegességi célok eléréséhez. A fogyasztók célja egyértelmű: a termék minőségi paramétereinek egyetlen négyzetcentiméterét sem hajlandók feláldozni a fenntarthatóság oltárán.
„Amikor a mosás okozta környezetterhelésről van szó, a legtöbben a mosószerben megtalálható vegyi anyagokra vagy épp a termék csomagolására asszociálnak, holott a környezetre leginkább hatást gyakorló tényező a mosás során felhasznált víz hőmérséklete” – mutatott rá Loic Tassel. Ezért is fejlesztett ki a P&G többek között olyan mosó-, illetve mosogatószert, amely alacsonyabb vízhőmérséklet, valamint rövidebb mosási program mellett sem veszít hatékonyságából.
Oké, de mindez mennyibe kerül nekünk?
Mindezen termékek kifejlesztése mögött többévnyi kutatómunka, továbbá ezzel összefüggő költségvonzat áll, amik prémiumtermékek lévén azok áraiban is megjelenik. A vásárlók azonban, ahogy a termék minőségéből sem engednek, még ökológiai lábnyomuk csökkentése mellett sem, úgy többet sem hajlandók fizetni érte, még akkor sem, ha magasabb minőségű terméket kapnak. Loic Tassel szerint a helyzet egyértelmű: bár a P&G fenntarthatóbb termékei némiképp drágábbak a többi termékhez képest, ám használatuk hosszabb távon megtérül, hiszen a rövidebb mosási program, illetve az alacsonyabb vízhőmérséklet kevesebb energiával, így pedig kisebb rezsiszámlával jár, ami a jelenlegi energiaválság és inflációs környezet közepette kifejezetten előnyös lehet.
A fogyasztók tehát egyszerűen gondolkodnak. Nem hajlandók minőségromlást elviselni, illetve többet fizetni egy termékért. Azt várják a gyártóktól, hogy ők viseljék a fenntarthatóság költségvonzatát. Európa-szerte ezt a hozzáállást tapasztalom. Ez ugyanúgy igaz Németországra, Olaszországra, mint ahogy Magyarország esetében is
– mutatott rá a vállalatvezető.
Újabb kulcsterület
A fenntarthatóság mellett egy másik, közel azonos fontosságú elem a P&G-hez hasonló óriásvállalatok életében a digitalizáció. Adatalapú elemzések segítségével kapnak pontosabb képet a fogyasztói és kereskedői preferenciákról, lehetővé téve ezzel a hatékony és gyors döntéshozatalt, mindezt költségmegtakarítás mellett.
Az adatalapú elemzéseknek, valamint a folyamatos, korszerű teszteknek, szimulációknak köszönhetően egyre kevesebb időbe telik egy-egy termékfejlesztés. „A technológia, illetve a digitalizáció bár könnyebbé nem, de gyorsabbá és költséghatékonyabbá tette a termékfejlesztést” – jegyezte meg Loic Tassel. A vállalat legújabb elektromos fogkeféi 5-7 évi fejlesztést is igényelhetnek, míg a mosószerek fejlesztése – kémiai tesztek stb. – 2 évbe telik.
![A Procter & Gamble genfi központja](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4941/49416/494166/49416690_8045981564c7cf6a6219154df06ce379_wm.jpg)
Válságban kell nagyot alkotni
Mindezen fejlesztések a válság alatt sem ültek a kispadra. Az orosz–ukrán háború által felerősített turbulens gazdasági környezet még az olyan stabil lábakon álló vállalatok bajszát is megcibálja, mint a P&G. Loic Tassel a nehézségek között említette az ellátási lánc „rozsdásodását”, ám a pole-pozícióba az Európa-szerte elszálló inflációt tette.
„Az ellátást, szállítást tekintve a P&G kiváló pozíciókkal rendelkezik Európában, hiszen a kontinensen értékesített termékek 95 százalékát itt állítjuk elő. Ezáltal nem szenvedtünk hiányt nyersanyag tekintetében. Tehát, bár a szállítás minket is kihívások elé állított, sikeresen megugrottuk az akadályokat, a vállalat válságálló ellátási lánccal rendelkezik Európában, illetve nem elhanyagolható módon nem vagyunk kitéve a kínai piacnak. Ennek ellenére számos helyen kellett beruházásokat végrehajtani, hogy kifogjuk a válság szeleit, például a Magyarországon található csömöri, illetve gyöngyösi gyártóegységben, ahogy Lengyelországban vagy éppen Németországban is” – fejtette ki.
Az infláció okozta teher már nehezebbnek bizonyult, a fogyasztói árak emelkedése ráadásul minden országban másképp csapódott le (Magyarországon a legmagasabb).
„A magasabb anyag-, szállítási, illetve energiaárak okozta költségnövekedést kénytelenek voltunk termékeink árában megjelentetni. A magasabb árakért cserébe azonban az említett innovációs és kutatómunkának köszönhetően jobb minőségű, versenyképes termékeket kínálunk. Kommunikációs kampányt folytattunk a különböző médiafelületeken annak érdekében, hogy ez az üzenet eljusson a fogyasztókhoz, mindez pedig – a kutatás-fejlesztéshez hasonlóan – további forrásokat igényelt a vállalat részéről” – mondta Loic Tassel, hozzátéve: bár az árak emelkedtek, a P&G nem tapasztalt számottevő kereslet-csökkenést termékei iránt, ami szerinte annak tudható be, hogy e termékek napi szintű használata elengedhetetlen a fogyasztók számára, hiszen válságos időszakban is kell mosni, mosogatni, fogat mosni, vagy épp pelenkázni. „Európa-szerte 950 millió fogyasztót szolgálunk ki, és másodpercenként 400 terméket értékesítünk” – hangsúlyozta az elnök.
Elektromos fogkefét mindenkinek
Loic Tassel az Index kérdésére azt is elmondta, hogy a P&G milyen új termékekkel próbál nagyot robbantani a piacon, köztük Magyarországon. Példaként említett egy
ezen a nyáron az európai piacra kerülő elektromos fogkefét, aminek az árát – a magas minőség mellett – úgy lövik be, hogy minél szélesebb társadalmi réteg engedhesse meg magának – ez a jelenlegi 200-300 euró helyett 100 eurót jelent (megközelítőleg 37 ezer forint).
A vállalatvezető rámutatott, hogy az európaiak ragaszkodnak a hagyományos, manuális fogkeféhez, holott tudományosan bizonyított tény, hogy az elektromos változat hatékonysága messze felülmúlja azt. Magyarországon a lakosság kevesebb mint 20 százaléka használ elektromos fogkefét, vagyis tízből nyolcan még mindig manuális kefét tesznek a szájukba fogmosáskor. Sokak háztartásában mindkettő megtalálható, és felváltva használják őket. Loic Tassel szerint ez a példa jól mutatja, hogy még a legmodernebb, legfenntarthatóbb technológiával is milyen nehéz felülírni a kialakult szokásokat.
Szintén dolgoznak egy új generációs anyag megalkotásán, amelynek segítségével a jelenleginél jóval kevesebb víz, illetve műanyag felhasználásával képesek előállítani a termékeiket, például a samponokat vagy a mosószereket. „Az áttörés már nincs messze, néhány év, és a boltok polcaira kerülnek az így készült fenntartható termékek” – mondta a vállalatvezető.
(Borítókép: A Procter & Gamble termékei a vállalat genfi központjában. Fotó: Kaszás Gábor / Index)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években
Visszatért a drágaság, így kapott erőre ismét a kormány szerint földbe döngölt infláció.
február 14., 09:28
- Gazdaság
Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon
A megugró élelmiszerárakról is beszélt Virág Barnabás.
február 14., 14:24
- Gazdaság
Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG
Újra kívánják definiálni az űr- és védelmi ipart.
február 14., 15:32
- Mindeközben
Guy Pearce durva jelzővel illette Kevin Spacey-t, megérkezett a színész kemény válasza is
33 perce
- Címlapon
Tarjányi Péter: Washington most mindennek megkéri az árát
A biztonságpolitikai szakértő két horrorisztikus végkimenetelt vázolt fel.
2 órája
- Gazdaság
Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat
Az orosz–ukrán háború eseményei alaposan megrángathatják az üzemanyagárakat.
február 14., 13:42
- Gazdaság
Itt van Orbán Viktor 4,7 milliós bástyája
Szakértők szerint kezd visszatérni a hit a gazdaságban.
február 13., 19:28
- Gazdaság
Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság
Már nagyon építenének, de egyelőre nem nagyon van mit.
február 14., 08:47
- Mindeközben
Kulcsár Edina pszichológiai teszthez kötné a gyerekvállalást: „Szigorítanám, de nagyon durván”
3 órája
- Mindeközben
Czippán Anett bevallotta, nem úgy alakult az élete, ahogy azt megálmodta: „Ezt dobta a gép”
4 órája
- Gazdaság
GVH: Kistermelők jutottak értékesítési lehetőséghez és új munkahelyek is létesültek a Sparnál
A Gazdasági Versenyhivatal intézkedésével a hazai kistermelők jártak a legjobban.
56 perce
- Gazdaság
Erőre kapott a forint péntek reggelre
A hétfői kezdéshez képest erősödött a főbb devizákkal szemben.
február 14., 08:41
- Gazdaság
Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak
Valószínűleg még jó pár generáció élvezheti a szocializmus álomlakásait.
február 14., 15:04
- Gazdaság
Nyilvános: akár több milliárd forintos szolidaritási hozzájárulást is fizethetnek a települések
Budapestre 89 milliárd forintot róttak ki.
február 12., 08:42
- Gazdaság
Pénzpatakba léptek a magyarok, akik ide tették a forintjukat
Ha azt gondolta, hogy az állampapír volt a legjobb befektetés, gondolja újra.
február 13., 17:28
- Gazdaság
Egymillió forint felett a panelek négyzetméterára Budapesten
Miskolcon ugyanakkor feleennyiért is hozzájuthatunk egy ilyen ingatlanhoz.
február 12., 14:32
- Gazdaság
Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton
Erről fog szólni a 2025-ös év.
február 14., 19:23
- Gazdaság
Milliomosok klubja a BME-n – a magyar átlagbér kétszeresét keresik ezek a pályakezdők
Itt a teljes lista.
február 13., 18:26
- Gazdaság
Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek
Ritka lesz a tíz százalék feletti fizetésnövekedés.
február 12., 13:12
- Gazdaság
A Mol-csoport újabb lépést tett karbonlábnyomának csökkentése érdekében
Cél a fenntarthatóság.
február 13., 16:57
- Gazdaság
Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog
Egy biztos a magyar gazdaság jövőjét illetően: a bizonytalanság.
február 14., 17:42
- Címlapon
Donald Trump szerint Volodimir Zelenszkij egy diktátor
Az amerikai elnök keményen nekiment az ukrán elnöknek.
3 órája
- Gazdaság
Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal
Lépéseket terveznek a reklámkommunikáció fejlesztésére.
február 14., 18:36
- Gazdaság
Milliókat érintő adóváltozás jön, és lehet, ez még csak a kezdet
Már meg is történt a bejelentés.
február 13., 06:00
- Gazdaság
Lesújtott a Gazdasági Versenyhivatal, kiderült, hogy a Lidl megtévesztette a vásárlókat, nagy büntetést fizetnek érte
Reagált a Lidl, már meg is vannak a felelősök.
február 13., 10:59
- Gazdaság
Donald Trump vámjai miatt használhat több műanyagot a Coca-Cola
Így is a világ legnagyobb műanyagszennyezője a cég.
február 12., 17:31
- Mindeközben
Árpa Attila kiakadt a mai fiatalokra: Pocsék a munkához való hozzáállásuk, azt hiszik, hogy nekik minden jár
10 órája
- Gazdaság
Úgy zár be egy kiskaput a kormány, hogy 2025-ben még szélesebbre tárja
A cél a tb-ellátással járó normál bér egész évben.
február 13., 06:16
- Gazdaság
Új vezető kerül a Foxpost élére
Magyarország egyik vezető csomagautomata-szolgáltatója 2014-ben indult útjára.
február 13., 07:47
- Gazdaság
Donald Trump Moszkvába telefonált, aztán csatába indult a forint
Az elnök „hosszas és rendkívül termékeny” beszélgetést folytatott Vlagyimir Putyinnal.
február 13., 10:43
- Címlapon
Svájci lap: a testőrség már Ferenc pápa temetését próbálja
A római egyházfő testőrségét ellátó katonai alakulat kijárási tilalom alatt áll.
3 órája
- Címlapon
Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme
Március 1-től nagy változás lép életbe a közoktatásban.
9 órája
- Gazdaság
Nagy Márton szerint a főváros szolidaritásból és pénzügyekből is megbukott
De szívesen adnak kölcsön… szakértőket.
február 13., 10:11