Újabb fronton okozhat gondot a munkaerőhiány

2023.06.22. 07:45
A logisztikai ágazat előtt 2023-ban továbbra is fontos kihívás az állandó munkaerőhiány – többek között erre a kockázatra hívta fel az Indexnek nyilatkozó Daniela Constantinescu, a UPS magyarországi, görögországi, romániai és szlovéniai (HUGRROSI) régiójának országigazgatója a figyelmet.

Bár fennáll a veszélye annak, hogy a „digitális fásultság” lelassíthatja a pánik utáni e-kereskedelmi növekedést, nem állítja meg azt. Az e-kereskedelem dominanciája elkerülhetetlen. A Covid–19 okozta globális üzleti változások csak felgyorsították a digitális átalakulást – jelezte Daniela Constantinescu, aki ugyanakkor azt is megemlítette, hogy jelenleg az online költések némi visszaesése tapasztalható a fizetőképes kereslet problémái miatt. 

Arra számítok azonban, hogy ez átmeneti jelenség, és az új webáruházak idővel megtalálják a vásárlóikat.

A magyarok külföldi csomagjainak szállítása jelentős részt hasít a cég portfóliójából, amelynek csak kisebb növekedését várják az első félév makrogazdasági mutatói miatt. 2017-ben avatott vecsési központjukban egyébként havonta 350 ezer csomag forgalmát bonyolítják. 

Egy dologból nem engednek a vásárlók 

Úgy látja, hogy a vásárlók egyszerű és kényelmes vásárlási élményt szeretnének, amely személyre szabott. Elvárás a rendelések nyomon követhetőségének biztosítása a vásárlóktól, akik nem csak több csatornán kívánnak vásárolni, hanem valós idejű frissítéseket várnak el a rendelések állapotáról és azok kiszállításáról. A különböző szállítási és átvételi lehetőségek egyre fontosabbak, és a vásárlók számára a kényelem egyik legfontosabb kérdésének számítanak. 

Az e-kereskedelem gyors ütemű növekedése és a folyamatosan változó üzleti környezet miatt Daniela Constantinescu még több kihívásra számít.

Szerinte a fizikai és digitális vásárlás közötti határok egyre inkább elmosódnak.

Az emberek egyre többet vásárolnak online, a vállalatoknak több értelme van befektetni az e-kereskedelem fejlesztésébe és a vásárlók online élményébe, mivel bár a fizikai üzletek valószínűleg nem fognak egyhamar eltűnni, ugyanakkor a jelenlegi fogyasztói magatartásmódok velünk maradnak. Főleg annak tükrében, hogy a vásárlási szokások egy része már a pandémia előtti korszakban kezdődött, és a Covid–19 csak tovább erősítette őket – tette hozzá. 

Rámutatott arra is, hogy a határokon átnyúló kereskedelem is egy kihívás, amely egybefügg az e-kereskedelem elmúlt években elért fejlődésével, és új lehetőségeket kínál a kiskereskedőknek, hogy a korábban elérhetetlennek tűnő piacokra való belépéssel növeljék üzleti tevékenységüket.

A nemzetközi szinten működő e-kereskedelmi vállalkozásoknak érdemes megfontolniuk, hogy egyetlen központi raktár helyett helyi raktárak hálózatához férjenek hozzá.

A raktárhálózatok racionalizálhatják a szállításokat, csökkentik az esetlegesen elveszett áruk kockázatát és a költségeket is. Egy másik fontos kihívást itt a helyi törvényeknek való megfelelés és a vámok jelentik. Ezek mind olyan kérdések, amelyekben egy széles, globális hálózattal rendelkező, nemzetközi, komplex logisztikai szolgáltatást nyújtó cég, mint amilyen a UPS is, nagy segítséget nyújthat a vállalkozások számára.

Kiélezett harc folyik az ügyfelekért 

Magyarországi leányvállalatuk szolgáltatási díjairól megosztotta, hogy az áremelésük az aktuális infláció kevesebb mint a fele volt, a lépésre pedig a költségnövekedés ellensúlyozása miatt volt szükség. 

A magyar piac nagyon árérzékeny és kompetitív.

A B2B, illetve az export-import relációban – ami a UPS Magyarország számára a legfőbb működési terület – a piaci verseny még kiélezettebb, a UPS ezen a területen évek óta, folyamatosan a top 3 piacvezető között van.

Legfőbb előnyünk a globális hálózatunk, illetve az általunk nyújtott  ár, gyorsaság és extra szolgáltatások szerint differenciált  szolgáltatási szintek széles körében rejlik. Ügyfeleink így mindent egy kézben tudhatnak, nem számít, hogy expressz vagy határon átnyúló, kontinenseken átívelő vagy szomszédos országba történő szállításról beszélünk. 

Fel kell venni a kesztyűt a kiberbűnözőkkel

Mindezeken túl a munkaerőhiány várhatóan továbbra is problémát jelent majd az ellátási láncok vezetői számára, még ha az automatizálás némileg enyhíti is a munkaerőhiány problémáját.

Az ellátási lánc digitalizálásának előnyei miatt, mint például az átláthatóság, a gyorsaság és a költségcsökkentés, egyre több vállalat érdeklődik az új digitális technológiák iránt, de ez új kapukat nyit meg a rosszindulatú szereplők előtt is.

Az iparágnak erős védelmet kell nyújtania a kibertámadásokkal szemben.

Ugyanakkor az ügyfelek részéről is elengedhetetlen az óvatosság, mivel az őket közvetlenül célzó online csalások is egyre nagyobb számban fordulnak elő. 

Végül, de nem utolsósorban, mivel a világ egyre inkább tudatában van annak, hogy csökkenteni kell a környezeti terhelést, a logisztikai vállalatokra is nyomás nehezedik, hogy hatékonyabb és kevésbé környezetterhelő működési módokat találjanak, és ez mindannyiunk érdeke is.