Teljesen megőrültek a magyarok a nagy boltos újítástól
További Gazdaság cikkek
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
- Kétéves mélyponton a magyar deviza
A magyar emberek kiemelkedő érdeklődés mutattak a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett árfigyelő iránt az indulást követő első hétvégén. Szombaton és vasárnap közel 200 ezer egyedi látogató kereste fel a honlapot – közölték az Index érdeklődésére a GVH-nál.
A látogatók az első hétvégén összesen mintegy 12,5 millió letöltést hajtottak végre az árfigyelő oldalon, és több mint 51 ezer alkalommal kerestek rá egy-egy konkrét termékre. Legtöbbször
- a tej,
- sajt,
- csirkemell,
- vaj,
- tojás
szavakra kerestek rá a felhasználók.
A versenyhivatal, a fejlesztőcég, illetve az árfigyelő oldal létrehozásában együttműködő munkacsoport folyamatosan elemzi a látogatottsági statisztikákat, a tapasztalatokat pedig felhasználják az oldal továbbfejlesztéséhez.
Reagálnak egymás áraira az üzletláncok
Az árfigyelő oldal indulását követő első hétvége a GVH szerint azt bizonyítja, hogy a magyar emberek kiemelkedő mértékben érdeklődnek az oldal iránt, használják az árfigyelőt. Emellett az adatokat szolgáltató kiskereskedelmi láncok is reagálnak egymás áraira, már az első napokban több termékcsoportban (pl. tojás, kenyér) árcsökkentéseket, különböző akciókat hajtottak végre,
az egyik kiskereskedelmi lánc pedig kifejezetten az árfigyelő indulásával összehangolva csökkentette több mint 100 termékének a fogyasztói árát.
Mindez azt támasztja alá, hogy az árfigyelő nemcsak az egyes termékek árának összehasonlíthatóságát biztosítja a fogyasztók számára, hanem hatékonyan járul hozzá a piaci verseny fokozásához, az árak csökkentéséhez, ezáltal pedig az infláció letöréséhez.
Jelenleg hat kiskereskedelmi lánc mintegy 1200 boltjában, több mint 60 termékcsoport árai találhatók meg az árfigyelő rendszerben. A GVH és az oldal kifejlesztésében együttműködő munkacsoport várja azon kiskereskedők jelentkezését, akik önkéntesen csatlakozni kívánnak a rendszerhez. A fogyasztók figyelmét pedig arra hívják fel, hogy az árfigyelő segítségével bárki könnyedén összehasonlíthatja a termékek árait a különböző kiskereskedőknél, így a vásárlók megtalálhatják a legjobb ajánlatokat és lehetőségeket. Ezáltal időt és pénzt takaríthatnak meg a vásárlásaik során.
A GFM szemüvegén át is hatékony a rendszer
Arról számolt be a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) is, hogy sikeresen indult az online árfigyelő rendszer, amelyet a versenyhivatal a tárca szakmai támogatása mellett hozott létre. Emlékeztettek a GFM-nél: az árfigyelő célja, hogy a piaci verseny fokozásán keresztül az árakat egyre lejjebb szorítsa, ezzel hozzájárulva a szankciós infláció mielőbbi letöréséhez, a családok megvédéséhez. Az első napok tapasztalata alapján a minisztérium szerint megállapítható, hogy
az árfigyelő hatékony rendszernek bizonyul, az érintett áruházláncok már több termék esetében is határozottan csökkentették áraikat.
Emellett a kötelező akciózás mértéke augusztus 1-től a jelenlegi 10 százalékról 15 százalékra emelkedik, miközben az intézkedést a korábban árstopos termékekre is kiterjeszti azzal a megkötéssel, hogy ezen termékek esetében a kötelező kedvezményt a beszerzési árhoz viszonyítva kell biztosítani, hetente legalább két termékfajta esetében.
A GFM várakozásai szerint az infláció júniusban akár 20 százalék alá is csökkenhet, ezzel jó esély mutatkozik arra, hogy a kormány határozott szándékának megfelelően a szankciós infláció hamarabb, már az év vége előtt egy számjegyűre csökkenjen.