Itt van az új front a nagy budapesti taxisháborúban
További Gazdaság cikkek
Közlekedésszervezői döntés megsemmisítésére tett javaslatot a Budapest Főváros Önkormányzatának az Országos Taxis Szövetség, az Index írására az érintett Bolt is reagált. A cég azt állította lapunknak, hogy a magyar jogi szabályozások szerint jár el, védjegyoltalommal, azon belül is szó- és szóösszetételre vonatkozó védjeggyel rendelkezik. A főváros nem válaszolt szerkesztőségünk megkeresésére, a BKK viszont igen: arról tájékoztatott, hogy a közlekedési központ szabályosan járt el, a Bolt Taxi pedig jogszerűen működik Budapesten.
A témában írt cikkeink hatására új front nyílt a taxisháborúban: Bajzik Tamás, az NSZ – Nemzeti Szakszervezet elnöke árnyalta a képet.
A hazai, azon belül a fővárosi piac összetett. Ugyanakkor látható, hogy a zsugorodó és technológiai, innovációs vonalon lassabban fejlődő vállalkozások elmaradásban vannak a külföldi anyacéggel, haladó innovatív gondolkodással és látásmóddal rendelkező vállalatokkal szemben
– adott hangot véleményének a szakember. Kifejtette: ebből következik, hogy van egyfajta törésvonal a piacra betörő high-tech és a piacon őshonos vállalkozások között. Úgy látja, ez óhatatlanul feszült légkört eredményezett több tarifálási tárgyalás során, amelyeken a BKK-val és a főváros képviselőivel egyeztettek. Az NSZ-ről fontos tudni, hogy több mint 10 éve foglalkozik egyéni és kollektív érdekképviselet ellátásával. Emellett a FESZSZ – Független Egységes Szakszervezetek Szövetsége alapítói, amellyel nemzetközi szinten is képviselik a dolgozók és partnerszervezeteik érdekeit.
Szabad a piac és a verseny is
„Versenyelőnyről vagy versenyhátrányról nem lehet szó, hiszen a tarifa egységes, a cégek tagdíjalapon vagy a bevétel százalékában teremtik meg bevételeik döntő hányadát. A piac szabad, a verseny is” – állapította meg az Indexnek Bajzik Tamás. Felidézte: Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes is több alkalommal hangsúlyozta a tárgyalások során, hogy a főváros a Gazdasági Versenyhivataltól kért és kapott kontrollt, ajánlást, hogy az Európai Unió emberek, áruk, javak szabad mozgására, illetve a szabad vállalkozás jogára vonatkozó alapelvei ne sérüljenek.
Úgy látják, a darwini elmélet kezd teret nyerni ezen a piacon is. „Aki nem fejlődik, nem veszi fel a piac ritmusát, a vásárlók igényeit nem igyekszik a mai technológiai elvárásokat megfelelően figyelembe véve alkalmazni, kihalásra van ítélve” – szögezte le a Nemzeti Szakszervezet elnöke. Kormányzati oldalról
- a Gazdaságfejlesztési Minisztériummal,
- a Pénzügyminisztériummal,
- valamint az Építésügyi és Közlekedésügyi Minisztériummal,
- továbbá a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szakértőivel egyeztettek több alkalommal.
Bajzik Tamás elmondta: ezeket a konzultációkat már tavaly novemberben megkezdték, meggyőződése, hogy az elmúlt bő fél évben többet haladtak a kérdések megválaszolásában, mint a taxis tagozatuk létrejötte előtti 10 év alatt összesen. Elárulta, hogy a konzultációk a tárcák leterheltségétől függően alakulnak, de nem is igényelnek mind személyes jelenlétet. „Számtalan szakmai anyagot hivatalos levelezés útján tisztázunk le, a pragmatikusabb gondok igényelnek személyes találkozót.” A párbeszédet úgy értékelte: a minisztériumok alapos, több oldalas, komolyan megalapozott szakértői anyagokkal találkozhatnak az ő részükről, és ennek megfelelően igyekeznek a tagságuk számára korrekt és egzakt módon megválaszolni a felvetéseiket, javaslataikat. Egyenrangú partneri viszonyként jellemezte Bajzik Tamás az így kialakult diskurzust. „Az adózásra tett javaslatainktól sem zárkózott el a szaktárca, hanem további egyeztetésre invitálták képviseletünket” – jegyezte meg.
Erős az ellentét
A taxisháború aktuális csataterére térve a szakszervezeti vezető megállapította: a helyzet ma a Bolt és a hagyományos cégek között meglehetősen hektikus. „Erős ellentét van a felek között, ugyanakkor a piacot dominánsan uraló cég, ahogy eddig nem konfrontálódott az ellenséges magatartású őshonos vállalkozásokkal, úgy most sem teszi” – mondta Bajzik. A Bolt helyzetét úgy írta le, hogy a nagyságának megfelelő módon, dominánsan veszi ki részét a piacból. „Nem idegeskednek, hiszen a hagyományos hazai társaságok nem képesek lépést tartani velük. Ettől függetlenül képviseletünknek mindegyik társaság színeiben vannak tagjai” – tette hozzá a szakember.
Az NSZ – Nemzeti Szakszervezet elnöke amondó, hogy már a tavalyi tárgyalásaik során felvetették a „numerus clausus” elvét. Ez a gyakorlatban a megközelítésük szerint annyit tesz, hogy
ha már a taxis tagtársak fehéríteni szeretnék a szakmát, és becsületesen akarnak dolgozni, ezzel is javítva a társadalomban róluk kialakult sztereotípiákon, akkor támogatják őket a törekvéseikben, hogy „a taxis engedély valódi értéket képviselhessen.”
Bajzik Tamás azt vallja: a kormány vagy az érintett szakminisztérium mérje fel, optimálisan hány taxis elég Budapesten, és ennyi engedély legyen maximalizálva, engedélyezve rendeletileg vagy törvényileg. Viszonyításképp ma Magyarországon mintegy 7500 taxis van, ebből 5000 a fővárosban. Közülük úgy 2600 fő a Bolt Taxinál teljesít szolgálatot. Ez nem jelenti 2600 vállalkozó jelenlétét a piacon, hiszen úgy a harmaduk flottás sofőr.
(Borítókép: Róka László / MTI)