Középpontban a friss jogsisok egyik rettegett manővere
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
A mindennapokban tapasztalt bizonytalankodás, erőszakoskodás és szabálytalanságok miatt indokolt elővenni a sávváltoztatás témáját – közölte az Autós Nagykoalíció.
A friss jogosítvánnyal rendelkezők egyik rettegett manővere a sávváltoztatás, ezért is érdemes a gyakorlás mellett az összes ide vonatkozó szabállyal tisztában lenni. Ez azért nem egyszerű, mert a sávváltásra vonatkozó külön fejezetet hiába keresünk a KRESZ-ben, a szabályokat a sorok közül kell kiolvasni.
Irányváltoztatás
Ilyen címszóval már van KRESZ-paragrafus (a 29.). E szerint:
aki irányváltoztatást hajt végre, az köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
Mit jelent ez a gyakorlatban? Az, hogy sávváltáskor az ott haladóknak elsőbbsége van, azt jelenti, hogy nem kényszeríthetjük őket haladási irányuknak vagy sebességüknek hirtelen megváltoztatására. Ha ezekből bármelyik megvalósul, akkor máris szabálytalanok vagyunk.
Ha a sávváltási szándék megszületett, akkor első dolgunk, hogy ezt a közlekedés többi résztvevője számára is jelezzük, ennek módja pedig az irányjelző működtetése, vagyis az indexelés. Ezt követően összetett műveletsor következik. Nemcsak arra kell figyelnünk, hogy megfelelő-e a szituáció a sávváltáshoz, hanem a nagy vizsgálódás közben az előttünk lévő forgalmat is szemmel kell tartani, hogy meg tudjunk állni, ha esetleg megáll a sor, amíg mi a tükröt és a holtteret kémleljük.
A holttérben megbújó járművek veszélye
Ha már a holtteret említettük: sok, sávváltás közben történő ütközés vezethető vissza arra, hogy bár oldalra tekintve és a tükörben látottak alapján is szabad volt az elfoglalni kívánt sáv, a holttérben megbújt egy jármű (akár egy nyomon közlekedő motorkerékpár vagy bicikli), amit nem vettünk észre. Ennek elkerülése érdekében
még a manőver megkezdése előtt muszáj hátrafordulással ellenőriznünk a vakfoltot is.
A sávváltás akkor egyszerűbb, ha a két sávban jellemző sebesség nagyjából azonos. Egy feltorlódott sávba, álló járművek közé nagyon nehéz lesz besorolnunk, tulajdonképpen csak a többiek jóindulatára számíthatunk.
Fontos az is, hogy tisztában legyünk a körülményekkel, ehhez a sávváltást megelőző másodpercekben már elkezdhetjük felmérni a körülményeket.
Segítsük mások sávváltását!
Nem ér minket semmilyen hátrány, ha valakit magunk elé engedünk egy másik sávból, cserébe neki jelentősen megkönnyíthetjük a dolgát, és például nem halad be a záróvonalas szakaszra, ami előtt ha megáll, az feltartja a forgalmat, ha továbbmegy, akkor pedig szabálytalanul közlekedik.
Nem utolsósorban pedig a határozottságot kell említenünk. Fel is kell ismerni, ha „beengednek” minket, mert ha ilyenkor hezitálunk, tulajdonképpen mindkét sáv forgalmát lassítjuk.