Még ha nem is mindig érezzük, olcsóbban vásárolhatunk, mint a nyár elején
További Gazdaság cikkek
- Szijjártó Péter a Paks2-ről: Nem bonyolult dolog belátni, hogy módosultak az árak
- Nagy Márton az 1000 eurós minimálbérről: Úriember biztosra nem fogad
- Mennyiségi korlátozást vezetnek be a rendkívül drága, ám annál népszerűbb dubaji csokoládéra
- A BYD jövőre kezdi meg elektromos autói gyártását Magyarországon
- Bejelentést tett Varga Mihály, ez lehet a magyar elnökség legfontosabb eredménye
Két hónapja rajtolt el a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szakmai együttműködésének eredményeként az árfigyelő rendszer. Ennek apropóján a Nagy Márton által irányított GFM kiemelte: a startgomb megnyomása óta a 62 termékkategória közül 55-ben átlagosan 7 százalékkal csökkentek az átlagárak.
Így változtak az árak a nyáron
A tárca szerint július eleje óta az árak csökkenésének 0,6 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve mintegy 1,9 százalékpontos élelmiszer-infláció-csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
A platform indulása óta
- a tojás ára közel 30 százalékkal,
- a spagettié több mint 22 százalékkal,
- a lisztek és zöldségek átlagára 16 százalékot meghaladó mértékben csökkent.
- A zöldpaprika és a fokhagyma ára mintegy 25–30 százalékkal,
- míg a fejes káposztáé, kelkáposztáé, étkezési burgonyáé és paradicsomé közel 20 százalékkal kerül kevesebbe.
- A kenyér és a tejtermékek átlagosan több mint 8 százalékkal ,
- a margarinok pedig közel 13 százalékkal lettek olcsóbbak az árverseny hatására.
- A húsok közül legnagyobb mértékben a pulykamellfilé ára csökkent, átlagosan 16 százalékkal,
- de a csirkeszárny is 7 százalékkal olcsóbb, mint a rendszer indulásakor volt.
Szakmai berkekben arról persze megoszlanak a vélemények a kiskereskedelmi szektorral, hogy az árverseny élénkülése mennyiben függ össze az intézkedéssel. Az érem másik oldala ugyanis az, hogy az áruházláncok működésének évtizedek óta meghatározó része az akciózás, amint csökkentek a beszállító partnerek részéről az átadási árak, az így elért kedvezményeket javarészt továbbadták a fogyasztóknak.
Tart még a kezdeti lendület
Mindenesetre a látogatottsági adatok alapján a GVH által üzemeltetett online platform továbbra is nagy népszerűségnek örvend, az indulás óta ugyanis a látogatók száma már megközelíti az 1,2 milliót. A szabadszavas keresések száma közel 595 ezret ér el, amelyek során az elmúlt héten legtöbbször a csirkemell, tej, cukor, tojás és sajt szavakra kerestek a felhasználók.
Többfunkciós, szabadon összeállítható, és megosztható bevásárlólistával bővült az árfigyelő rendszer, amely a korábbinál még nagyobb segítséget nyújt a fogyasztóknak a vásárlási döntéseik meghozatalában termékkosaruk értékének napi szintű követésének lehetőségével. A legújabb funkciónak köszönhetően az üzletek árainak egyszerűbb összehasonlíthatósága további versenyre ösztönözheti a kereskedelmi láncokat, ezzel is hozzájárulva az infláció egy számjegyűre való mérséklődéséhez.
(Borítókép: Németh Kata / Index)