Rekord-kárkifizetéssel debütált az Alfa Biztosító

2023.09.09. 10:33
A viharkárokra két hónap alatt 6 havi összeget fizetett ki az Alfa Biztosító az idén. A jövőben az ügyfelek igényeinek felmerülésére nagyon gyorsan fejlesztett, akár induláskor nem is biztosítási termékekkel kell válaszolniuk a biztosítóknak -– az Alfa erre készül.

Az Alfa Biztosító I. félévi bevétele 16,3 százalékkal 92,8 milliárd forintra emelkedett, ezen belül a nem életbiztosítások díjbevétele 18, az életbiztosításoké 14 százalékkal nőtt. Bár a biztosítási adó és egyéb jogszabályok mostanság nem teszik a biztosítók számára kifizetődővé az egyszeri díjas életbiztosítások kötését, az Alfa kitart a piac mellett, itt a tavalyihoz képest 58 százalékkal, 4,9 milliárdra bővült a díjbevétel – mondta Zatykó Péter, az Alfa vezérigazgatója.

Drámai ugrás a károkban

Június végéig normálisnak tűnt az év: a bejelentett károk száma 6 százalékkal, ezen belül a meteorológiai kárbejelentések száma csak 1 százalékos növekedést mutatott. Az infláció ugyanakkor már jelentkezett, hiszen a kárérték már az I. félévben 21 százalékkal nőtt, igaz, a meteorológiai károk összege csak 4 százalékos növekedést mutatott. Július–augusztusban 18 138 kárbejelentés érkezett az Alfához, ez az első 8 hónapban beérkezett kárbejelentések 42 százaléka.

A meteorológiai károk kifizetése a nyári viharok idején 1,76 milliárd forintot tett ki, ami 53 százaléka az első 6 hónap összes ilyen kifizetésének.

A tavalyi évhez képest az Alfa 45 százalékkal magasabb kártérítést fizetett ki, mint 2022 azonos időszakában.

Kockázatos a lakásbiztosítási kampány

Az elmúlt hónapok eseményei érthetőbbé teszik, miért döntött úgy az Aegon, hogy eladja régiós érdekeltségeit, hiszen a társaság már az anyaországában, Hollandiában is eladta biztosítási üzletágát – emlékezett vissza Zatykó Péter. Az osztrák új tulajdonos, az osztrák Vienna Insurance Group (VIG) mellett a szakember szerint megőrizhették, sőt még növelhették is döntési önállóságukat. A VIG a többségi tulajdonos, az operatív döntések a társaság kezében vannak. Azt, hogy a kisebbségi tulajdonos, a magyar állam céljai nem feltétlenül esnek egybe a cég érdekeivel, azt jól mutatja, hogy piacvezető lakásbiztosítóként épp az Aegonnak okozza a legkomolyabb kihívást a jövő évtől induló lakásbiztosítási kampány. Zatykó Péter szerint a piacon a lakások 75 százaléka biztosított, így a kampány más területeken komolyabb biztosításkötési hajlandóságot okozhatna.

A legfontosabb cél az ingatlanok alulbiztosítottságának csökkentése lehetne, ám Zatykó Péter szerint a kampány által elinduló díjverseny egyik legkomolyabb kockázata, hogy fedezetverseny is kezdődik, amikor a szolgáltatók pl. a kockázatok kivételével teszik díjban kedvezőbbé ajánlatukat.

Ennek elkerülése nagy felelősség.

A VIG az Alfa mellett az Union Biztosító tulajdonosaként is jelen van. Zatykó Péter szerint az osztrák anyacég által évek óta alkalmazott multibrand stratégia bebizonyította, hogy az 1+1 az több, mint 2, hiszen szélesebb ügyfélkört érhetnek el. Maga a két biztosító bizonyos területeken – például a beszerzéseknél – együttműködik, a két vállalatot közös országirányító bizottság irányítja.

Felejtsük el az eddigi biztosításokat

Lehel Gábor, a VIG igazgatósági tagja, magyarországi országigazgatója szerint a biztosítás mint kategória újragondolására van szükség.

A digitalizáció és az ügyfelek új elvárásainak változása miatt a biztosításoknak szakítaniuk kell a klasszikus termékalapú gondolkodással: a XXI. században az igényalapú biztosítások fognak leginkább terjedni a piacon

– mondta Lehel Gábor. A szakember szerint többletértékeket kell biztosítani a már meglévő ügyfeleknek és ezek révén új ügyfeleket is meg lehet szólítani. Ezek a többletértékek nem feltétlenül függnek össze a kárügyintézéssel, sőt a VIG igazgatósági tagja szerint a biztosítók jövőbeli horizontján fel kell tűnniük azoknak a szolgáltatásoknak, amelyek nem tartalmaznak biztosítási elemeket, de a későbbiekben potenciális biztosítási lehetőséget hordoznak. Ilyen terület lehet Lehel Gábor szerint a gépjármű, a mobilitás, az egészségügy és a lakhatás. A kopogtató termék valamilyen szolgáltatás, asszisztencia lehet.

Az Aegon Magyarország megvásárlásával a VIG számára – amely piacvezető autóbiztosító a régióban és erős pozíciói vannak az egészségbiztosítás területén is  a pénzügyi gondoskodás és öngondoskodás terén új elemet hozott, hiszen a nyugdíjpénztári és alapkezelői területen is komoly tapasztalatot és erőt képvisel az Alfában lévő potenciál.