Nem rossz a Starlink bevétele, de messze még Elon Musk jóslata
További Gazdaság cikkek
- A nagy ingatlanpiaci dilemma: megzabolázhatók-e az elszabadult árak?
- Havi egymillió forintos fizetéssel csábítanának dolgozókat a budapesti karácsonyi vásárra
- Nyitott a munkahelyváltásra a fehérgalléros dolgozók többsége
- Visszavonta a Mol minősítését a Moody’s
- Felolvasták Nagy Mártonnak, melyek most a legnagyobb problémák a vállalkozók szerint
A Starlink, amely műholdas flottára támaszkodik a nagy sebességű internetkapcsolatok biztosításához, a The Wall Street Journal által megtekintett friss dokumentumok szerint 1,4 milliárd dolláros bevételt jelentett 2022-re – a megelőző évi 222 millió dollárhoz képest.
A vállalat azt jósolta, hogy az üzletág mostanra nagyobb lesz: egy 2015-ös prezentáció, amelyet a SpaceX a befektetők pénzszerzéséhez használt, és amelyet a The Wall Street Journal megtekinthetett, azt vetítette előre, hogy a később Starlinknek nevezett részleg
2022-ben közel 12 milliárd dolláros bevételt és 7 milliárd dolláros működési nyereséget fog termelni.
A SpaceX leginkább a rakéták felbocsátásáról ismert, de a Starlink kulcsfontosságú a vállalat azon terve szempontjából, hogy egy napon embereket küldjön a Marsra. A nagy sebességű internetre fordított globális kiadások nagyságrendekkel nagyobbak, mint a rakétakilövésekre fordított kiadások, és Musknak szüksége van egy fejőstehénre, amely segít kifizetni a bolygóközi küldetéseket lehetővé tevő technológiát.
A vállalat befektetői azt mondták, hogy azért is figyelik a Starlinket, mert a SpaceX nagyjából 150 milliárd dolláros értékelésének nagy részét ez adja, és Musk korábbi megjegyzései szerint egy nap akár a tőzsdére is mehet. A SpaceX szóvivője nem kívánta kommentálni a számokat.
A lap által megtekintett dokumentumok nem részletezik a Starlink nyereségességét, de azt mutatják, hogy a vállalat összességében veszteséget jelentett 2022-re, és csekély nyereséget az idei év első három hónapjára.
Musk – aki egyben a Tesla vezérigazgatója, az X, a korábban Twitter néven ismert közösségimédia-vállalat tulajdonosa, és más vállalkozásokat is támogatott – agresszív célok kitűzéséről ismert. A Starlink nem olyan gyorsan szerződtette az ügyfeleket, mint ahogy azt a SpaceX remélte. Tavaly év végén a Starlinknek több mint egymillió aktív előfizetője volt – közölte a SpaceX.
A SpaceX 2015-ös prezentációja szerint a vállalat úgy gondolta, hogy műholdas-internetes üzletágának 2022 végére 20 millió előfizetője lesz.
A Starlink a műholdas internet sok szkeptikusa által megfogalmazott valósággal szembesül. A világ lakosságának többsége, amelyet a vállalkozás kiszolgálhatna, és amely megengedheti magának a nagy sebességű széles sávú internetet, városokban él. Ezekben a régiókban az internetszolgáltatás könnyen elérhető, általában olcsóbb havi költségeket kínál, mint a Starlink, és nem igényel speciális berendezéseket.
A Föld felszínének nagy része óceán, és bár a Starlink lehetséges ügyfélkörébe tartoznak a körutazások üzemeltetői, a nemzetközi hajózás, a tengeri fúrótornyok és még a légitársaságok is, ezek kisebb piacot jelentenek.