Orbán Viktor Ukrajnát okolja a magas üzemanyagárakért, a szakértők viszont az államot
További Gazdaság cikkek
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
- Tarolt a SZÉP-kártya, de a kormány már bejelentette a változtatásokat
- Történelmi üzleteket kötöttek, eurómilliárdok mozdultak meg Magyarországon
- Fordulat jöhet a bérekben, búcsút inthetünk a 10 százalék feletti bérdinamikának
- Távozik a Magyar Posta vezére, Nagy Márton megköszönte a munkáját
Magyarországon átlagosan már 655 forintot kérnek egy liter benzinért, míg a gázolaj literenkénti átlagára 676 forint. Orbán Viktor a magas üzemanyagárak okát az ukránokban keresi.
Káromkodni nem akarok, mert az egy miniszterelnökhöz nem illik, de erőseket gondolok, amikor azt látom, hogy az ukránok megemelték a tranzitdíjat, amikor azt látom, hogy a nafta drágábban jön Oroszországból Ukrajnán keresztül, 3,5-szeres áron
– jelentette ki a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában a kormányfő.
A magyar miniszterelnök szerint a tranzitdíjak növelésével az infláció is magasabb lett – mintegy fél százalékkal.
Ukrajna a Barátság kőolajvezetéket ért károk helyreállítási költségével indokolta a díjak emelkedését, amivel egyébként 21 euróra, nagyjából 8 ezer forintra nőtt a tonnánkénti tarifa másfél év alatt.
Maximum egy 5–10 forintos költségemelkedést jelenthet mondjuk literenként az üzemanyagárában, de nem feltétlenül jelenik meg, mert ez attól is függ, hogy a piaci helyzet milyen, illetve attól is függ, hogy mennyire képes a MOL ezt tovább hárítani a piac felé
– fogalmazott Pletser Tamás, az Erste Befeketetési Zrt. elemzője az RTL Híradó riportjában.
Azonban az üzemanyagért kifizetett pénz fele az államkasszában landol jövedéki adó, illetve az Európai Unió legmagasabb, 27 százalékos áfájának formájában, a helyzeten pedig tovább rontanak a tavaly bevezetett különadók is. Ezek mind összefüggésbe hozhatók a magyarországi üzemanyagok drágulásával a nagyobb kútláncokat képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség szerint.
Számos olyan addicionális, új adónem került bevezetésre, amelyek lényegesen megdrágítják az üzemanyag kiskereskedelmet, gondolok itt az orosz kőolajat érintő rendkívüli adókra, tehát az extraprofitadóra
– fogalmazott Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.