Ördögi körben a szaküzletek: számítottak a kereslet visszaesésére, de nem ilyen gyorsan
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen változik a SZÉP-kártya felhasználása 2025-ben
- A kormány teljesen más valóságról beszél, padlón a gazdaság az adatok szerint
- Június óta nem érkezett uniós pénz Magyarországra
- Olyan csődhullám söpör végig Svédországban, amire évtizedek óta nem láttunk példát
- Tavaly a világ 100 legbefolyásosabb embere közé tartozott, most elbukott a Stellantis vezére
Immár több mint másfél éve életünk nem szívesen látott vendége az újabb gazdasági válság, ami rekordmagas inflációban – főként Magyarországon –, reálbércsökkenésben, ennek eredőiként pedig elapadó lakossági vagyonban, és a mindezekkel járó fogyasztáscsökkenésben ölt képet. A kereset-visszaesést pedig a kerékpár-értékesítő üzletek is a bőrükön érzik.
Váratlanul jött a hirtelen eltűnő kereslet
Egyértelmű visszaesés tapasztalható a kerékpárok piacán, ami az aktuális gazdasági helyzetnek tudható be – válaszolta a Decathlon az Index kerékpárpiacot érintő kérdésére.
Jelen gazdasági helyzetben általános megközelítés, hogy sokan akcióznak, annak érdekében, hogy több vásárlót csalogassanak be. A vásárlói kedv csökkenését mi is éreztük az év első felében, de a nyár már biztató volt
– tették hozzá.
Bővebb elemzést adott a jelenlegi helyzetről egy általunk megkérdezett, főként kerékpárokat, illetve az ahhoz szükséges kiegészítőket értékesítő sportbolt.
A kerékpáripar az utóbbi pár évben viszontagságos időszakot vészelt át, nagyjából szerencsésen. A koronavírus-járvány okozta keresletbővülést a gyártók nem tudták azonnal lekövetni, ezért a boltok szinte az összes raktáron lévő kerékpárjukat értékesíteni tudták – mutattak rá. Ezen időszakban egyértelműen visszaszorultak az akciók. A szaküzletek azon dolgoztak, hogy pótolják a készleteket, ezért ördögi körbe kerültek: a gyártói oldal nem tudta lekövetni a drasztikus rendelésbővülést, ezért pár év alatt felhalmozódtak a készletek. Az elmúlt évben már kezdték utolérni magukat a gyártók, tavaly télen nagyon sok kerékpárt szállítottak, igaz, még a múlt években felhalmozott rendelésekből.
Az idei szezon nagyon nehezen indult, óriási raktárkészletekkel, illetve a kereslet visszaesése miatt szinte finanszírozhatatlan értékekkel.
A szaküzletek számítottak arra, hogy a nagyon felpörgő keresletnek egyszer vége lesz, de nem ilyen gyorsan. Az extrán magas infláció, illetve a fogyasztás visszafogása miatt érezhető a kereslet gyengülése
– mondta az Indexnek Takács Levente, a K2 Bike Shop vezetője.
Nyugat Európában vannak olyan piacvezető kereskedések, amelyeknél több ezer darabos flotta áll eladatlanul, akár e-bike-okból is.
A kerékpiac – a többi sportág piacához hasonlóan – szezonális jellegű. Március közepétől augusztus végéig tart a főszezon, általában szeptemberben kezdődik az akciózás. Ezt a tendenciát évek óta nem kellett követni, tekintve, hogy az üzletekben nem volt a keresletet kielégíteni képes kerékpármennyiség, ezáltal a kereskedők szinte elszoktak az akciózástól – mutatott rá Takács Levente, hozzátéve: „Nem csoda, hogy jelenleg olcsóbban lehet hozzájutni egy-egy kerékpárhoz, mivel az üzletek jóval magasabb készletekkel rendelkeznek. A boltok általában rendelkeznek egy egészséges volumennel, amit még egészséges piaci mozgás mellett finanszírozni tudnak. Ez a mozgás mostanra lelassult, kevesebb kerékpár talál gazdára, mint egy éve” – mondta az üzletvezető.
A pontos képhez hozzátartozik, hogy a kerékpárok a kereslet növekedésével párhuzamosan nagymértékben drágultak az elmúlt években.
Az áremelkedést nem a kereskedők hajtották, maga a piac termelte ki magából. Jelentkezett nyersanyagprobléma, gyártási kapacitásszűkülés, a szállítási árak nagymértékű emelkedése, a távol-keleti szállítási kapacitás csökkenése
– mutatott rá Takács Levente.
Kulminálódtak az árak
Az áremelkedés mértékét firtató kérdésünkre a Decathlon úgy válaszolt: „az árazást alapvetően befolyásolja a forint–euró árfolyam, illetve a piaci árak alakulása, amit folyamatosan monitoroznak. Júliusban például a kedvezőbb árfolyamnak köszönhetően permanensen tudtuk csökkenteni árainkat” – közölték, konkrét számok említése nélkül.
A márciustól kezdődő szezonban erős csökkenés ment végbe az eladott kerékpárok számában, a csökkenő volumen azonban értékben kevésbé volt érezhető, mivel a kerékpárok áremelkedése az idei szezonra érte el a csúcsot.
Mostanra már több gyártónál érezhető az ármérséklés, bár ez leginkább azokra igaz, akik korábban irreálisan magas árat határoztak meg. Jövőre nem számítunk áremelésre a gyártói oldalról, bár ez kiszámíthatatlan az árfolyamváltozás miatt, ami korábban is felfelé hajtotta az árakat. A korábbi 400-410-es forint–euró árfolyam 380-390-es szintre történő konszolidációja a vásárlók számára is kedvező, valamint a szállítási nehézségek is megoldódni látszanak, ezáltal az árak is mérséklődnek
– közölte Takács Levente. Hozzátette: gyártói oldalról kihívás lehet a felhalmozódott készletek raktározása, finanszírozása, továbbá az új modellek legyártása.
Nem jellemző a „lefelé vásárlás”
Az áremelkedés ellenére a vásárlók ragaszkodnak a minőséghez. A Decathlonnál nem tapasztalnak „lefelé vásárlást”. „Például az alapvetően drágább elektromos kerékpárokat keresők kevésbé az ár alapján döntenek, sokkal inkább a technikai paraméterek számítanak. Emellett az árcsökkentés miatt az egyéb kategóriákban is mutatkozik elérhető alternatíva” – közölték.
Az olcsóbb bicikliket kereső vevők teljesen eltűntek, ők egyáltalán nem vásárolnak, vagy a használt kerékpárok között keresgélnek. A Covid-járvány alatti készlethiány hatására a használt kerékpárok is jelentősen drágultak, azonban a használtpiac is kezd visszarendeződni – osztotta meg tapasztalatait a nekünk nyilatkozó kerékpárüzlet, amely kizárólag új kerékpárokat forgalmaz, és sikeresen megtartotta a drágább, 250-300 ezer forint feletti értékű bicikliket kereső vevőkört.
Ezt viszik a magyarok
A Decathlon kínálatában továbbra is a mountain bike-okat keresi a legtöbb vásárló, „annak ellenére, hogy az esetek felében nem a legalkalmasabbak a mindennapi használatra”.
Az Indexnek nyilatkozó kerékpárboltban évek óta kelendő a cross–trekking–fitness kategóriahármas. Ezeket a termékeket azoknak tervezték, akik akár napi szinten kerékpároznak – például munkahelyre is azzal járnak – vagy heti egy–két alkalommal tekernek. „Magyarországon is érezhető az, a környező országokban már évek óta tendencia, hogy az emberek értékesebben szeretnék eltölteni szabadidejüket, ehhez pedig minőségibb eszközöket választanak” – jegyezte meg Takács Levente.
Mi tapasztalható az e-kereskedelemben?
Az idei év első nyolc hónapjában a kerékpáreladások növekedését tapasztaljuk, ezen belül is jelentősen nőtt az elektromos kerékpárok iránti kereslet. A legnagyobb mértékű növekedést 2023-ban a gyermekkerékpárok eladásai generálták, de a felnőttek számára tervezett modellek is jól fogynak – közölte megkeresésünkre az eMag.
A legnagyobb darabszám idén eddig a városi és trekking kerékpárokból fogyott, de a mountain bike és más, terepen való használatra tervezett típusok is népszerűek – tette hozzá az online kiskereskedő.
(Borítókép: Image Source / Raphye Alexius / Getty Images)