Ennyi kilométer után szenvednek balesetet a magyar autók
További Gazdaság cikkek
Bármelyik autóval előfordulhat karambol, a járművek általában néhány évente kisebb-nagyobb károkat szenvednek. Egy autó futásteljesítményének ismerete sokat elárul a múltjáról, többek közt azt is, hogy valószínűség szerint hányszor sérülhetett meg.
A carVertical járműtörténeti adatszolgáltató cég kutatást végzett Magyarországon, hogy kiderítse, átlagosan hány kilométert tesz meg egy autó, míg bekövetkezhet egy káresemény.
Egyre nő az autóbalesetek száma Magyarországon
A cég 2021 és 2023 között mérte az autók futásteljesítménye és a baleseti ráta közötti összefüggést. Az adatokból kiderült, hogy 2021-ben Magyarországon egy átlagos jármű 167 574 kilométert tett meg, mielőtt balesetezett, 2022-ben 154 301 kilométert, 2023-ban pedig 149 244 kilométert, ami arra utal, hogy ma már gyakrabban szenvednek balesetet az autók.
A növekvő kárarány azonban összefügghet a világjárvány utáni utazási tendenciával, amely 2020 óta jelentős emelkedést mutat.
Egy 300 ezer kilométert megtett jármű vélhetően két balesetet szenvedhetett. Mivel azonban még egy kisebb ütközés vagy karcolás is balesetnek minősül, a használtautó-vásárlóknak érdemes előbb utánajárniuk, pontosan milyen jellegű sérüléseket szerzett a jármű
– mondta az Indexnek Matas Buzelis, a carVertical autószakértője.
Bár a kisebb sérülések nem kell hogy befolyásolják az adott jármű megvásárlására vonatkozó döntést, egy súlyos baleset esetén azonban feltételezhető, hogy az autó szerkezeti károkat is szenved, így előfordulhat, hogy nem biztonságos vezetni.
Más európai országokban több a baleset
A hazaihoz hasonló kártrendek figyelhetők meg a szomszédos Horvátországban is, ahol a balesetmentesen megtett út a 2021-ben mért 150 077 kilométerről 2023-ra 119 638 kilométerre csökkent. Vagyis egy átlagos horvát autó jelenleg 31 000 kilométerrel kevesebbet tesz meg közlekedési baleset nélkül, mint pár éve.
A tanulmány szerint 2023-ban a magyar autók az uniós átlagnál 1,3 százalékkal több balesetmentes kilométert tettek meg.
Ez azt jelenti, hogy a magyarok ritkábban okoznak károkat az autóikban, mint más országok sofőrjei. Azonban, mivel balesetek továbbra is nagy számban fordulnak elő, a rossz szándékú eladók megpróbálhatják eltitkolni a jármű történetét, hogy több pénzhez jussanak.
„A vevőknek soha nem szabad vadonatúj járműként tekinteniük a használt autókra. Minden sofőr abban bízik, hogy az autója jó állapotú, de a valóságban ez sajnos nincs mindig így. Becsléseink szerint a használt járművek 52,4 százaléka legalább egyszer megsérül. Éppen ezért az előzmények ellenőrzése nagyon fontos szerepet játszik az autóvásárlás folyamatában, a tesztvezetéssel és a hivatalos műhelyben végzett fizikai ellenőrzéssel együtt” – véli Buzelis.
(Borítókép: Összeroncsolódott személyautó törésteszt után. Fotó: Guido Kirchner / picture alliance / Getty Images Hungary)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.