Az Index bekukkantott a kulisszák mögé: így intézik, amit te a fotelből rendelsz

PAP 4024
2023.12.18. 14:29
Hiába szűkül a boltok forgalma a magyarok elvékonyodott pénztárcáinak árnyékában, az online kiskereskedelmi szegmens dinamikusan bővül. Ennek egyik kedvezményezettje a Foodora. A jól ismert ételrendelő applikáció mintegy három éve már az online kiskereskedelem piacán is több milliárd forintos árbevétellel hasít.

Mintha egy boltba tértünk volna be, ám egy élelmiszerraktárban voltunk – tömören így lehet összefoglalni a Foodora egyik, úgynevezett dark store-jába tett látogatásunkat, ahová kizárólag az Index stábja nyert bebocsátást. Az elnevezés egy hatékony rendszert takar, az üzletek lényegében raktárak, amelyeket teljes mértékben a kiszállítási tevékenység köré szerveztek. A vállalat országszerte tíz ilyen egységet működtet – hatot Budapesten, illetve egyet-egyet Szegeden, Debrecenben, Pécsen, valamint Győrben.

Ultradinamikus bővülés, ellentétes utak

A Foodora szinte napra pontosan három éve lépett be az online kiskereskedelmi piacra, az eltelt időszak pedig teljes mértékben sikerként könyvelhető el. Mindezt a számok is alátámasztják: a 2021-es 1 milliárd forintos árbevételt 2022-ben több, mint háromszorosára tornáztak fel (3,3 milliárd forint), idén pedig várhatóan ezt is túlszárnyalják. A Foodora market ügyvezetője megjegyezte, hogy bár a piacra lépést nem a Covid miatti lezárások ihlették, ám tény, hogy üzleti szempontból felpörgette a házhozszállítások iránti érdeklődést a járvány miatt több hullámban elrendelt karantén – mondta Arany László.

Kapcsolódó
Megtudtuk, kik kerestek a legtöbbet a válságon

Megtudtuk, kik kerestek a legtöbbet a válságon

A számok nem hazudnak: megnéztük, hova vándorolt a profit a háború évében. Elemzés.

Az árbevétel egy év alatt megtriplázódott, ami nemcsak az online kiskereskedelem fellendülésének tudható be, de annak is, hogy brutális mértékben elszálltak az élelmiszerárak – 2022 második felétől drasztikus áremelkedés ment végbe a boltok polcain, az idei Európa-rekorder inflációs adatokból pedig oroszlánrészt vállalt az élelmiszerárakban bekövetkező hatalmas ugrás. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) több hónapban is 40 százalék feletti általános drágulást mért éves bázison (az előző év azonos időszakához képest).

A Foodoránál tapasztalható árak némileg meghaladják a piaci átlagot, ám időszakos akciókkal várják a vásárlókat.

Kényelmi szolgáltatás nyújtunk megfizethető áron, hiszen, bár drágább nálunk a bevásárlás egy fizikai bolthoz képest, de ezt a vevő az utazás, valamint a cipekedés elmaradásával megspórolja, illetve az időmegtakarítás sem elhanyagolható tényező

– mutatott rá Arany László. A kiszállítási díj fixen 690 forint, 10 ezer forint feletti vásárlás esetén pedig ingyenes.

Az ügyvezető megjegyezte, hogy bár az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom egészéből az online még igencsak alacsony részt hasít ki, ám míg a boltok forgalmán jól nyomon követhető, hogy a nehéz gazdasági környezet megtépázta a lakossági pénztárcákat, addig az online kiskereskedelem dinamikusan bővülő volument tudhat magáénak. A GKI adatai szerint 2023 első félévében az online élelmiszer-kiskereskedelem 23 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest, és bár konkrét számokkal nem szolgáltak, annyit elárultak, hogy a Foodora a piaci átlagot jelentősen meghaladó mértékben növelte forgalmát – az idén december 4-el kezdődő héten fennállása eddigi három évének rekordforgalmát bonyolította le.

Feltöltő vásárlások gyorsan

A vállalat ételrendelő applikációján a „Foodora market” menüpontra bökve gyakorlatilag egy online piactéren találjuk magunkat. A vásárlók a felhasználóbarát felület által könnyedén össze tudják állítani a bevásárlólistát. A beérkező listáról a store-ban dolgozó kollégák egyből értesítést kapnak, ez alapján, mint egy fizikai boltban, kosárba rakják a termékeket, majd csomagolják is – ez átlagosan 2–2,5 percet vesz igénybe. Az online piactér pedig azonnal frissül. Amennyiben egy termékből az utolsó, készleten lévő darabot vitték el, a rendszer a következő vásárlónak már nem ajánlja fel. A Foodora vállalja, hogy a rendelés leadásától számított 30 percben belül házhoz szállít. „Gyorsaság, megbízhatóság, azonnal frissülő ajánlatok szolgáltatásunk fő mozgatórugói” – mondta Arany László.

Érdekességként elmondták, hogy az eddig leadott legnagyobb súlyú rendelés 183 kilogramm volt, amit természetesen több futárra osztott el az applikáció.

A termékpaletta nem csak mennyiségben – 3000-3500 termék –, de minőségben is széles. A tartós élelmiszerek mellett frissáru is naprakészen elérhető az online piacon, vagyis ezek a store-ok gyakorlatilag mindent tudnak, amit egy fizikai bolt, a raktárok az különböző termékek tárolásához szükséges minden eszközzel, berendezéssel felszereltek. A legtöbb termékcsoportnál törekednek a hazai beszállítókkal való együttműködésre.

Vannak olyan termékek, amelyek értékesítési volumene nálunk magasabb, mint egy offline boltban. Sok olyan, kvázi feltöltő vásárlást bonyolítunk le, amelyeknél hirtelen merül fel vevői igény, emiatt a frissáruk – zöldség-gyümölcs, pékáru, friss hús – tekintetében magasabb keresletet realizálunk

– mondta az ügyvezető.

Futárok, diákmunkások

A store-okban Foodora-alkalmazottak, illetve sok esetben diákmunkások is dolgoznak. Míg a kiszállítást azok az egyéni vállalkozóként tevékenykedő futárok végzik, akik az ételrendeleséket is kézbesítik. Arról korábban az Index is több ízben beszámolt, hogy – főként a Covid alatt – sokan csaptak fel futárnak, és igencsak szép fizetéseket lehet elérni ebben a munkakörben, igaz, ehhez sok munkaórát bele is kell tenni.

Kapcsolódó
Tényleg lehet egymilliót keresni, de embertelen mennyiségű munka kell hozzá

Tényleg lehet egymilliót keresni, de embertelen mennyiségű munka kell hozzá

Számos dolgozó árnyalta a futárcégek által Indexnek elmondottakat.

(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)