Kisokos a nagy OTP-bankos változásokhoz
További Gazdaság cikkek
- Miért vezeti ki az OTP Bank a régi netbankot?
A digitális fejlődés miatt. Számos olyan új funkció van, amelyre ügyféligény keletkezett az elmúlt években. Például az Open Banking, amivel más banknál vezetett számládat is láthatod.
Ezeket az új funkciókat a régi netbankba lefejleszteni nehezebb lett volna, mint újat készíteni.
- Mennyivel jobb a mobilalkalmazás, mint a netbank? Miért kellett kivezetni korábban a SmartBank mobilbankot és a régi OTPdirekt internetbankot?
Az ügyfelek egyre nagyobb része már a mobilján intézi a pénzügyeit is. Ennek következtében a fejlesztések a mobilbanki szolgáltatásokra terelődnek, ugyanakkor jogszabályi előírás az, hogy a banknak minden olyan csatornán biztosítania kell a szolgáltatást, amelyre ügyfélszerződéssel rendelkezik. Ezért az internetbankot is folyamatosan fejleszteni kell. Talán sokan emlékeznek arra, hogy a mobiltelefonok megjelenésekor WAP banki szolgáltatások voltak, ám az okostelefonok elterjedése ezeket feleslegessé tette. Már egy évtizede nincs a piacon ez a szolgáltatás.
- Január 24-től korlátozzák a netbankos átutalásokat? Mit jelent ez pontosan?
A régi rendszert használó ügyfelek átmeneti jelleggel még tudnak tranzakciókat indítani a régi rendszerben, azonban a bank 1 millió forintban korlátozta a rendszerben indítható átutalások összegét.
Elenyésző számú ügyfelet érint ez a módosítás, hiszen az 1 millió forint feletti átutalások nem túl gyakoriak a lakosság körében.
Az ő esetükben majd akkor lesz fontos továbblépni, amikor néhány hónap múlva az OTP úgy dönt, hogy leállítja a párhuzamosan futó régi netbankot. Ez akkor következhet be, ha az ügyfelek döntő része már az új netbankban regisztrált.
- A pénzintézet azt kéri, hogy az 1 millió forintnál nagyobb összegű átutalásokhoz az ügyfelek használják az új OTP Internet- és MobilBankot, amihez először regisztrálni kell. Mit jelent a regisztrálás, és hol lehet ezt intézni?
Az OTP Bank honlapján létre kell hozni egy digitális fiókot, amellyel az ügyfél ezután be tud lépni az asztali és a mobilalkalmazásba egyaránt. Fontos tudni, hogy ezt a regisztrációt a már meglévő ügyfeleknek is meg kell tenniük, és a régi azonosítók nem használhatók tovább. A regisztrációhoz egy élő e-mail-címre van szükség.
- A banki ügyfelek hány százaléka használ pénzügyeinek intézéséhez mobiltelefont?
Az ügyfelek döntő többsége (70-80 százalék) pénzügyeinek intézéséhez már mobilalkalmazást használ. Az előző verziót az OTP Bank már korábban kivezette. Ezért azoknak, akik az OTP mobilalkalmazását használják, ez a hír nem jelent változást.
- Az adathalászok mekkora gondot okoznak a bankszektornak?
Az adathalászat ma a csalások döntő részét képezi.
2023 harmadik negyedévében az átutalásos csalások összege meghaladta a 9 milliárd forintot. Egy-egy számláról átlagosan 1,6 millió forintot vesznek le a csalók.
Míg a bankkártyáknál speciális biztonsági elemek, az erős ügyfél-hitelesítés (ujjlenyomat vagy egyedi kód használata) védi az ügyfeleket, addig az átutalásoknál ez még nem kellően kialakult. Ennél is nagyobb gond, hogy az ügyfelek döntő része – miután megtévesztik – maga indítja el az utalásokat a csalók számára. Például úgy, hogy a csaló banki ügyintézőnek kiadva magát azt mondja az ügyfélnek: támadás érte a számláját, és a pénzét csak úgy tudja megmenteni, ha azt egy másik biztonságos számlára utalja.
Cikkünk megírásában Homa Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi tanácsadója, és kollégánk, Nagy László Nándor gazdasági szakújságíró volt segítségünkre.
(Borítókép: Ruzsovics Dorina / Index)