Eladná az autóját? Hideg van még hozzá, várja meg, amíg rügyeznek a fák
További Gazdaság cikkek
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
- Rohamléptekben ürülnek a gáztárolók, ebből még baj lehet
- Megtudtuk, mit iszik a magyar, ha igazán szomjas
- Nyolcvanéves a magyar történelem egyik legkockázatosabb vállalkozása
A sofőröknek nem érdemes kapkodniuk, hogy a hideg évszakban hirdessék meg a járművüket. Úgy tűnik, jobb, ha várnak, és az autót legkorábban márciusban adják el – mutatott rá az Indexnek a carVertical autóipari adatszolgáltató cég, amely szerint tehát inkább tavasszal virágzik a használtautó-piac.
Éves átlagban a vállalat autótörténeti jelentéseinek 8,2 százalékát márciusban kérik le, míg áprilisban ez az arány 8,4 százalék, májusban pedig 8,5 százalék, ami arra utal, hogy tavasszal nagyobb a kereslet, mint a téli hónapokban.
Sokan, akik autóvásárlást terveznek, az év melegebb időszakában hozzák meg a döntést a vásárlásról, hogy ne kelljen kedvezőtlenebb körülmények között vezetniük.
„Tavasszal könnyebb vezetni, mivel hosszabbak a nappalok, és kevesebb a veszélyforrás, például a nedves vagy havas útburkolat. A kezdő sofőrök eleinte szívesebben közlekednek biztonságosabb környezetben, és ez is hatással van a keresletre” – magyarázza Matas Buzelis autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.
A nyár vége és az ősz eleje szintén megfelelő időszak a járműeladásra. A cég adatai szerint a legtöbb előzményjelentést augusztusban (9,1 százalék) és szeptemberben (8,9 százalék) kérik. Ez nem meglepő, mivel a sofőrök jó része még a téli szezon beállta előtt szeretne hozzájutni egy autóhoz.
Nagyon fontos az időzítés
A megfelelő időzítés segíthet a jármű gyorsabb és magasabb áron történő eladásában. Ha kisebb a kereslet, az eladók gyakran kénytelenek alkuba bocsátkozni és engedni az árból.
A szezonális kereslet sok esetben a vevő érdeke felé billenti a tárgyalási mérleget, mivel egyes járművek a téli hónapokban akár további karbantartási és tárolási költségeket is igényelhetnek.
Egy kabriót eladni a tél közepén például meglehetősen nehézkes lehet – ezek az autók jellemzően tavasszal és nyáron vonzzák a vásárlókat. A terepjárókra és az összkerékhajtású járművekre ellenben télen is folyamatosan van kereslet, mivel a vásárlók gyakran keresnek biztonságosabb, jobb tapadású autót.
Az ünnepek alatt és után felejtős
Autóeladás szempontjából a december és a január számít a leggyengébb hónapnak. Mivel sokan inkább az ünnepi kiadásokra teszik félre a pénzt, kevésbé gondolkodnak komolyabb költésekben. A karácsonyi szezon után viszont az emberek többségének időre van szüksége ahhoz, hogy rendezze anyagi helyzetét, és újra elkezdjen spórolni, ebből következik, hogy kevesebb a tranzakció a használtautó-piacon.
A gazdasági helyzet is nagy hatással van a fogyasztói bizalomra. A recesszió, az infláció vagy bármilyen gazdasági bizonytalanság idején az emberek elhalasztják a nagyobb kiadásokat, például az ingatlan- és járművásárlásokat.
A carVertical adatai szerint a decemberi autótörténeti jelentések az éves lekérések mindössze 7,6 százalékát teszik ki. Egy jó állapotú, tiszta előéletű használt autó gyorsan elkelhet, hiszen a megfelelően karbantartott járművek iránt minden eddiginél nagyobb a kereslet. Azzal is segíthetjük az autónk gyorsabb eladását, ha a potenciális vásárlók megtekinthetnek egy friss járműtörténeti jelentést, ezzel ugyanis megalapozhatjuk az átláthatóságból fakadó bizalmat.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)