Leköröztük az osztrákokat az egynapos autópálya-matrica díjában
További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: két csapás éri egyszerre Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
Ahogy az Index beszámolt róla, várhatóan március 25-én vezetik be Magyarországon az egynapos autópálya-matricát. A D1 egynapos matrica ára 5150 forint lesz. A matrica 24 órán át érvényes Magyarország összes fizetős útszakaszán. Az autopalyamatrica.hu egy felmérést is készített, amelyből kiderült, hogy válaszadók többségének csak akkor érné meg az új matricatípus, ha 500 és 1000 forint között mozogna az ára.
Az ATV Híradó szerint a 24 órás matrica ára egy megosztó téma, mivel alig 1350 forinttal kerül majd kevesebbe, mint a tíznapos.
Van olyan helyzet, amikor megéri ilyet venni, de „elsősorban az átutazóknak, nem a magyaroknak”
– hangsúlyozta a csatorna kérdésére Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub Bizottságának elnöke.
Hozzátette, hogy Ausztriában szintén idén vezetik be az egy napig érvényes matricákat, ám jóval kedvezményesebben. Szomszédunkban 8,6 eurós árat – nagyjából 3500 forintot – kérhetnek el érte. A 10 napos matricát az osztrákoknál 4490 forintért árulják, ami szintén olcsóbb a magyar útdíjnál.
Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője szerint az áfa mértékéből adódó különbség okozhatja, hogy Magyarországon drágább pályadíjak vannak, mint például Ausztriában vagy Romániában. Megjegyezte, hogy alapjáraton az autózás is egyre drágább.
Kinek éri meg az egynapos autópálya-matrica?
Magyarországon az egynapos matrica árát rendeletben állapították meg, így az éves matrica árának – 57 260 forint – legfeljebb 9 százaléka lehet. A D2-es díjkategóriába tartozó járművekre akár 7315 forintot is fizethetnek.
Az autopalyamatrica.hu szerint 5150 forintos egynapos autópálya-matricát azoknak érdemes venni, akik
- tévedésből hajtottak fel fizetős útszakaszra, mivel 60 percen belüli vásárlással elkerülhető a bírság,
- átutaznak Magyarországon, vagy csak egy nap közlekednek az útszakaszon,
- 10 napon belül nem használják újra az autópályát.
Drágultak a 2024-es autópálya-matricák
Ahogy az Index beszámolt róla, tavaly december óta árulják a 2024-es autópálya-matricákat, amelyek ára átlagosan 18 százalékkal emelkedett.
A vármegyei matricák népszerűsége ugrásszerűen megnőtt, ami leginkább annak köszönhető, hogy a 10 napos matrica arányaiban jobban drágult az elmúlt években.
Az egynapos matrica márciusi bevezetése sem rendezi át érdemben ezt a trendet, mert az a személyautókra (és motorkerékpárokra) érvényes D1 kategóriában 5150 forintba kerül majd, miközben a 10 napos 6400, az éves vármegyei matrica pedig 6600 forint lesz 2024-ben.
Magyarországon idén 230 kilométerrel bővülhetnek a fizetős útszakaszok, így összesen már megközelítőleg 2 ezer kilométeres gyorsforgalmi úthálózaton kell e-matricát használni.
Várhatóan fizetős lesz teljes hosszában az M0-s, az M44-es a Lakitelek–Tiszakécske-csomóponttól Békéscsabáig, az M30-as Miskolc-észak és -dél között, az M6-os Bátaszék és az M6–M60-as csomópont közötti részén, az M4-es Jászberény és Abony-észak, illetve Abony-kelet és Szolnok-nyugat szakaszán, valamint az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig. Mindez azt is jelenti, hogy Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyékben is lesznek fizetős útszakaszok.