Németország nyeri a foci-Eb-t, a pályán kívül biztosan

GettyImages-1508193321
2024.03.12. 18:14
A németországi beutazó turizmus a vendégéjszakák számának markáns növekedésére számít a nyári labdarúgó-Európa-bajnokság hatására, amely az országimázs szempontjából a sportesemény utáni időszaknak is nagy lendületet adhat. A Német Turisztikai Hivatal éves sajtótájékoztatóján az is elhangzott, hogy a magyarok jóval többen utaztak tavaly Németországba, mint egy évvel korábban, honfitársaink közül Berlinben és Münchenben szálltak meg a legtöbben.

A magyarok tavaly 733 638 vendégéjszakát töltöttek Németországban, ami 21,7 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet, egyúttal azt is megmutatja, hogy hazánk mint a szövetségi köztársaság beutaztató turizmusának küldőpiaca 87 százalékban már felépült a koronavírus-járvány által okozott válságból, ugyanis már ekkora arányban hozta a pandémia előtti 2019-es rekordév számait – derült ki a Német Turisztikai Hivatal (DZT) éves sajtótájékoztatóján.

Utaznak a magyarok

Czeiszing Miklós, a képviselet vezetője ismertette, hogy Németország a honfitársaink kedvenc külföldi úti céljainak mezőnyében az előkelő harmadik helyen áll, előtte van Ausztria és Horvátország, ugyanakkor Olaszországot megelőzi.

  • A legtöbbször Berlinben (57 069 vendégéjszaka) hajtották álomra a fejüket az elmúlt évben a magyarok,
  • de előszeretettel keresték fel Münchent (47 395), Hamburgot (15 667) és Frankfurtot (15 461).

A turisztikai hivatal adatai szerint 32 százalék megy üdülni, 31 százalék üzleti útra, a fennmaradó 37 százalék motivációja pedig rokonok, ismerősök meglátogatása (VFR – visiting friends and relatives) vagy egyéb.

Tartományi megoszlásban, az ott töltött vendégéjszakák arányában pedig a következő az élboly:

  1. Bajorország (36,1 százalék),
  2. Baden-Württemberg (17,2),
  3. Berlin (9,5),
  4. valamint Észak-Rajna-Vesztfália (8,9).

Tágítva az értelmezési tartományt, Németország 53,8 millió utazással a második helyen áll az európaiak célpiacai között, a képzeletbeli dobogón Spanyolország (70,9 millió) mögött, de Franciaországot (41,9) megelőzve. A trió tagjai közül azonban éves alapon a németek tudhatják magukénak a legnagyobb (17 százalékos) növekedést, míg tavaly a franciák 15, a spanyolok 12 százalékkal múlták felül e tekintetben a 2022-es eredményüket.

Fókuszban a futball

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az idei labdarúgó-Európa-bajnokság megrendezése nagy lehetőségeket kínál a németországi beutazás számára. A június 14-én kezdődő sporteseményen az 51 meccsre 2,7 millió látogatót várnak a stadionokba, illetve kereken hétmillió vendéget a „Fan Zone” rajongói tereken és a nyilvános szurkolásokon. A 22 meccsnapon a tíz német vendéglátó város átfogó programot kínál a focirajongóknak és a nemzetközi látogatóknak.

A DZT arra számít, hogy az Eb által akár négy százalékkal is megnőhet a németországi beutazó turizmus vendégéjszaka-volumene. Ugyanakkor a sportesemény nagy lehetőséget ad arra is, hogy tovább erősödjön Németország imázsa. Ezt az előrejelzést a turisztikai hivatal a múltban megrendezett nagyszabású sportrendezvények hatását vizsgáló átfogó tanulmányok kiértékelésére alapozza, illetve az eddigi előfoglalási adatok trendjére az Eb hónapjaiban (2024. június–július).

Erős mágnes a kultúra

Bár idén a sport, azon belül is a futball van a fókuszban, változatlanul a turisztikai kínálat meghatározó része a kultúra. A DZT-nél megállapították, hogy Németország egyedülálló művészi és kulturális élete erős utazási indokkal szolgál a nemzetközi utazók számára. Ennek szerves része a zene és a múzeumok, az ismert művészek alkotóhelyszínei, a street art, a művészeti akadémiák, a galériák, az ismert műgyűjtemények, továbbá 13 bortermelő vidék is mint kultúrtáj.

Az európaiak összesen 173 millió kulturális utazásából tavaly 18,7 millió a szövetségi köztársaságba vezetett. Németország ezáltal 11 százalékos piaci résszel 11-edszer erősíti meg első helyezését mint kulturális úti cél a desztinációk versenyében. Ugyanakkor a városlátogatások is fontos szegmense a németországi beutazó turizmusnak: az európaiak összesen 31,5 millió üdülési célú németországi utazása közül 2023-ban 12,9 millió utazás irányult valamelyik német metropoliszba – ez 41 százaléknak felel meg.

(Borítókép: Emmanuele Contini / NurPhoto / Getty Images Hungary)