Hasít a Yettel, de az arabok még sehol
További Gazdaság cikkek
„A digitális transzformáció korát éljük a távközlési szektorban. Ennek megfelelően innovatív szemlélettel, ügyfélközpontúan tervezzük meg és hajtjuk végre beruházásainkat, fejlesztéseinket a telekommunikáció és a digitális mobilszolgáltatások terén” – mondta Igor Prerovsky, a Yettel Magyarország vezérigazgatója a vállalat törökbálinti központjában tartott háttérbeszélgetésen. A szakember – aki tavaly szeptembertől tölti be ezt a pozíciót – korábban 2019 és 2023 között fintechterületen vezetett pénzügyi és telekommunikációs projekteket (Creative Dock Group), azt megelőzően pedig 2006-tól 2019-ig a Yettel anyacége, a PPF Group globális pénzügyi üzletágát irányította (Home Credit).
Nőtt az árbevétel, csökkent a profit
Az eseményen elhangzott, hogy a magyar leányvállalat tavalyi eredményeit a hazai beszámolási kötelezettséghez igazodva május végéig közlik. A tulajdonos nemzetközi pénzügyi sztenderdek, az IFRS (International Financial Reporting Standars) szerinti számaiból ugyanakkor már kiolvasható, hogy a múlt év 615 millió euró árbevételt és 6 millió euró adózott eredményt hozott a Yettel Magyarországnak.
Ez két számjegyű növekedést jelent a forgalomban, ami enyhén visszaeső profitabilitással párosul, utóbbi a finanszírozási költségek emelkedésével magyarázható. Viszonyításképp a nyilvános cégadatok szerint a Yettel Magyarország 2022-ben, a legutóbbi lezárt gazdálkodási évében 217,48 milliárd forint árbevételt ért el, adózott nyeresége 14,21 milliárd forint volt.
Tavaly novemberben az Index is beszámolt arról, hogy már a küszöbön áll az új struktúra, miután az egyesült arab emírségekbeli e&-csoport a PPF Telecom Group többségi tulajdonosává válhat, erről azonban Igor Prerovsky szűkszavúan annyit mondott, hogy egyelőre nincs változás, a tranzakció még nem zárult le.
Az 5G-n van a fókusz a Yettelnél
Szóba került a hatékonyság és a versenyképesség kérdése is, a Yettel-vezér az Index kérdésére leszögezte:
5G-technológiájuk jelenleg nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában is az egyik legjobb.
A Yettel fokozatosan bővülő 5G-hálózatán már több mint 700 bázisállomáson érhető el az 5G-mobiltechnológia, és mára a mobilinternet-forgalom mintegy 15 százaléka ezen keresztül zajlik. Az 5G-bázisállomások száma év végére eléri az 1000-et. Összesen mintegy 4000 bázisállomás tartozik a vállalathoz hazánkban, ezek hálózatszintű modernizációja még az idén lezárul, a programra több tízmilliárd forintot fordítottak.
A korábbi átlagosan 30 százalékos éves növekedési ütem után brutális adatforgalom-növekedést regisztrált a vállalat tavaly: 2022 decembere és 2023 decembere között 80 százalékos volt a bővülés. Mivel az aktuális telekommunikációs trendeknek ez az alapja, idén és a következő években az egyre magasabb bázison is további bővülést várnak e téren. Ezért a szolgáltatás minőségének ügyféloldali megítélése is elsősorban azon múlik, milyen felhasználói élményeket hoz magával a növekvő adatforgalom. Pedig alig több mint 30 éve, 1994 márciusában indult csak el az első GSM-szolgáltatás, ehhez képest mára a spektrumkapacitás bő 90 százalékát az adatforgalom köti le.
Pannon GSM, Telenor, Yettel
Ha már a GSM és egy kis időutazás: akkor még a cég is a Pannon GSM nevet viselte, amely 2010 májusától egészen 2022 márciusáig Telenorként volt ismert, több mint két éve pedig már a Yettel-éra tart. Ezt a távközlési brandet a magyar, a bolgár és a szerb ügyfelek számára vezette be a PPF Telecom Group, amely a kelet-közép-európai régió egyik vezető szolgáltatója. A csoport öt országban (Csehország, Szlovákia, Magyarország, Bulgária és Szerbia) van jelen, mobil-, vezetékes, adat- és internetes televíziós szolgáltatásokat nyújt. A régióban 18 millió mobilügyfele van, továbbá 1,1 millió széles sávú vezetékes előfizetővel és több mint 700 ezer PayTV-ügyféllel rendelkezik. A csoport munkavállalóinak teljes létszáma 12 700 fő.
(Borítókép: Nagy Tamás / Index)