BioTechUSA-vezér: Ha a mi utunk egy maraton, ez még csak az ötödik kilométer
További Gazdaság cikkek
- Magyar siker az altatáshoz használt maszkok piacán
- Megújult a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
- Kétmillió forintos átlagilletmény jöhet a bíráknál, de három évet kell rá várni
- Hatalmas leépítést tervez a Ford, több ezer munkahelyet szüntetnek meg Európa-szerte
- Teljesen felborultak az ingatlanárak, már nem Budapesten van az ország legdrágább utcája
„Ha a mi utunk maratoni futás, akkor a 42-ből még csak az 5. kilométernél járunk” – mondta az Indexnek Lévai Bálint, a BioTechUSA-cégcsoport vezérigazgatója a 2023-as éves jelentésüket bemutató szerdai sajtótájékoztató után. Vagyis meglátása szerint bőven van még növekedési potenciál
- az 5 márkával, 1800 munkavállalóval és 4500 B2B-partnerrel rendelkező vállalatban,
- amely tavaly csaknem 15 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbi rekordot, 90,49 milliárd forintos árbevételt ért el.
- De nemcsak a forgalom nőtt, hanem vele együtt a profitabilitás is: az adózott eredmény 6,29-ről 7,17 milliárd forintra ugrott, az EBITDA, vagyis a kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény pedig 10,1-ről 10,47 milliárdra.
- A gazdasági eredményeket összegző sajtótájékoztatón kiderült az is, hogy az immár 103 országban 49 webshoppal és 307 üzlettel jelen lévő cégcsoport tavaly 5 milliárd forintot fordított beruházásokra, miközben 120 újterméket is piacra dobott.
Családi tulajdonú cég, az is marad
Arra a felvetésünkre, hogy idén a BioTechUSA-cégcsoport beléphet-e a 100 milliárdos árbevétel kapuján, Lévai Bálint úgy fogalmazott: ha a következő tíz évben „csak” 10-20 százalékos növekedési lépésekkel haladnak előre, azzal már elégedettek lehetnek, de ennél vannak ambiciózusabb terveik is. Utalva az utóbbi évek turbulens gazdasági környezetére, a pandémia, majd a háború közvetett hatásaként jelentkező kihívásokra, a vezérigazgató kijelentette:
az étrend-kiegészítők piaca nem válságálló, mi vagyunk egy válságálló cég a piacon.
Felidézte, hogy míg a Covid-válság főként a kereskedelmi lábat tette próbára, addig az orosz–ukrán fegyveres konfliktussal összefüggésben jelentkező energiaválság és magas infláció inkább gyártói oldalon vizsgáztatta a cégcsoportot. Azzal is meg kellett birkózniuk, hogy bár egyre egészségtudatosabbak a vásárlók, ezzel együtt a pénztárcájukra is jobban figyelnek. Ez a tendencia a vállalat eladási adataiban nem éreztette hatását, köszönhetően annak, hogy értékesítésük során nagy hangsúlyt fektetnek a saját csatornákra, valamint a vásárlói élmény és kiszolgálás minőségének folyamatos növelésére.
Lapunknak a BioTechUSA-vezér hangsúlyozta: még nagyon sok fejlődési terület van, számtalan piacon várnak rájuk eddig kiaknázatlan lehetőségek. De mivel a cégcsoport dinamikusan növekszik, stabilan működik, vonzó célpont a befektetők számára is.
Mi viszont továbbra is 100 százalékban magyar tulajdonú családi vállalkozásként visszük tovább a cégcsoportot
– erősítette meg a vállalat első embere, hozzátéve: a folytatás erős alapjaként tekint arra, hogy az árbevétel rendkívül diverzifikált. „Az export 80 százalékos súlyának az adja a valódi értékét, hogy több mint 20 desztinációban bonyolítanak már ma is forintban kifejezve milliárdos forgalmat.” Ugyanakkor abban, hogy ma itt tartanak,
nagy szerepe volt a korábbi rivális, a Scitec Nutrition 2020-as felvásárlásának is, az üzletet ráadásul a cég korábbi értékének a töredékéért, 5 millió euróért, azaz mai árfolyamon kevesebb mint 2 milliárd forintért kötötték meg.
Ezzel a cégcsoport öt márkát ölel fel: a BioTechUSA és a Scitec Nutrition mellett az étrendkiegészítő-webáruház Buildert, a keverőpalackokat gyártó ShakerStore-t, illetve a vitaminkészítményeket forgalmazó VitaminShopot is.
Porból épült birodalom
Az étrend-kiegészítők piaca évi 10 százalékkal bővül, szélesedik a fogyasztói bázis. Az emberek jobban odafigyelnek magukra, így organikusan nő a piac; ugyanakkor az edzőtermekből részben a sportpályákra, otthonokba és a munkahelyekre költözött. Lévai Bálint ismertette, hogy a legnagyobb kereslet továbbra is a fehérjeporok iránt van, de ma már minden eddiginél szélesebb termékportfólió épül köré.
A térhódítás úgy folytatódott tavaly, hogy a technikai jellegű kiegészítők – így a kapszulák, a tabletták – mellett egyre több speciális élelmiszer jelent meg.
Megállapította, hogy amilyen széles a termékpaletta, olyan változatos az értékesítési modell is: a cégcsoport omnichannel stratégiát folytat, vagyis az összes lehetséges platformon proaktívan jelen van,
- a termékek elérhetők offline és online, saját, illetve partneri webáruházakban és boltokban, edzőtermekben,
- szuper-, hipermarketekben és diszkontláncokban, drogériákban, töltőállomásokon, valamint patikákban egyaránt.
Ebben nagy előnyt jelent, hogy 44 ezer négyzetméter hasznos alapterületen 24 ezer raklap tárolási kapacitással bírnak a BioTechUSA-cégcsoport saját tulajdonban lévő gyártóközpontjai Szadán és Dunakeszin, illetve logisztikai központja Szadán. A vállalatnak saját termékfejlesztési és minőségirányítási divíziója is van.
- Többféle forgatókönyv is van az idei expanziós tervekre, de 2024 optimális esetben 50 boltnyitást is hozhat,
- a tervek szerint mintegy 15-15-öt a francia és német, nyolcat a spanyol, ötöt-ötöt pedig a lengyel és az olasz piacon, utóbbival újabb országot satírozhat be a vállalatcsoport az eddig érintetlen desztinációk listáján.
- A szomszédos államok közül Ausztriában és Szlovákiában is megnyílhat két-két üzlet, ha pedig Romániában sikerül megnyomni a startgombot, az rögtön 5-10 boltot is magával hozhat.
- Mindeközben Magyarországon reálisan 6-7 Scitec Nutrition- és 1-2 BioTechUSA-üzlettel bővülhet a hálózat.
Minden pályán ott vannak, az Amazontól Irakig
Öt forintból négy tehát már a nemzetközi piacokról csorog be a kasszába, az Index kérdésére Lévai Bálint elmondta:
a hazai piacvezető szerep megőrzése mellett exportőrként olyan kulcsfontosságú célországokban növelte a részesedését tavaly a vállalat, mint Franciaország, Németország vagy Lengyelország.
Dinamikusan növekedett a régiós piacokon túl Dél-Európában, így Spanyolországban, Portugáliában és Görögországban is, északon pedig Norvégiában és Izlandon. Európán kívül továbbra is figyelemre méltó az a masszív bővülés, amit például Irakban vagy Vietnámban ért el a cégcsoport. A fenntartható fejlődés egyik záloga, hogy a fizikai boltokban még nagyobb hangsúlyt kapott a dolgozók képzése, az e-kereskedelemben pedig a saját webshopok mellett egyre meghatározóbb láb az Amazon és a Marketplace.
Tavaly a vállalat csaknem 5 milliárd forintot fordított beruházásokra, amiből 1000 négyzetméter hasznos összterületű, négyszintes, modernebb és kényelmesebb szociális blokk épült szadai gyártó- és logisztikai központjában, hogy növelje az iparági átlagnál magasabb munkaerő-megtartó képességét, illetve üzembe helyezte automata raktárát.
- Az év legfontosabb BioTechUSA-beruházása pedig 2024 negyedik negyedévében zárulhat le: szintén 5 milliárd forintos fejlesztés áll az új gyártósor mögött (aminek nagyjából fele különböző formájú állami támogatás),
- és évente mintegy 50 millió darab fehérjeszelet előállítására lesz alkalmas. Ekkora beruházásuk még nem volt, de a fogyasztói trendek egyértelművé tették, hogy érdemes belevágniuk.
(Borítókép: A BioTechUSA üzeme Szadán. Fotó: Papajcsik Péter / Index)