Ömlik az orosz gáz Magyarországra a Török Áramlaton keresztül
További Gazdaság cikkek
- Magyar siker az altatáshoz használt maszkok piacán
- Megújult a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
- Kétmillió forintos átlagilletmény jöhet a bíráknál, de három évet kell rá várni
- Hatalmas leépítést tervez a Ford, több ezer munkahelyet szüntetnek meg Európa-szerte
- Teljesen felborultak az ingatlanárak, már nem Budapesten van az ország legdrágább utcája
Az Európai Gázszállítási Hálózat szerint hiába ért véget a téli időszak, az áprilisi orosz gázexport a Török Áramlaton keresztül továbbra is rekordszintű Európa felé – írja az RBK.
Az RBK számításai szerint április 1-től április 16-ig a Gazprom 543,3 millió köbmétert szállított a Török Áramlaton keresztül az európai piacra. Ez 16,8 százalékkal kevesebb, mint március első két hetében, de 3,4 százalékkal magasabb, mint 2023 azonos időszakában. Ugyanakkor április első két hetének idei eredménye értelmében rekord született az előző négy év azonos időszakához képest is.
A Török Áramlaton keresztül 2020-ban megkezdett gázszállítás az idei év eleje óta havi szinten történelmi csúcsokat ért el. A január 1-jétől április 16-ig tartó teljes export (4,055 milliárd köbméter) rekordot ért el ebben az időszakban, ami 40,2 százalékkal több, mint egy évvel ezelőtt. Az ukrán útvonalon történő szállításokat figyelembe véve pedig a Gazprom az év eleje óta mintegy 8,245 milliárd köbmétert küldött Európába, ami 27 százalékkal több, mint a tavalyi év azonos adata.
Európa a föld alatti tárolókban a gáztartalékokat a lehető legmagasabb szinten tartva március végén hivatalosan is lezárta a fűtési szezont. Az európai föld alatti gáztárolók kihasználtsága a szezon végén 58,32 százalék volt. Április 1-jén az Európai Unió áttért a gáztárolók feltöltési időszakára.
Jelenleg az ukrán gázszállítási rendszer és a Török Áramlat szolgáltatja az egyetlen útvonalat az orosz vezetékes gáz európai fogyasztóknak való eljuttatásában. Az első Közép-Európa felé, a második Dél- és Délkelet-Európa felé biztosítja az exportot, azonban jelenleg egyik sem működik teljes kapacitással. A Gazprom Ukrajnával kötött megállapodása 2021-től 109,6 millió köbméter napi szállítási mennyiséget jelent, de 2022 májusában az ukrán fél korlátozta az orosz gáz befogadását a gázszállítási rendszer egyik betáplálási pontján. 2024-ben a cég átlagosan 39,2 millió köbmétert továbbít ezen az útvonalon naponta. A Török Áramlat tervezési kapacitása ugyanakkor 43,2 millió köbméter szállítását teszi lehetővé naponta, miközben az idei átlag eddig csupán 37,9 millió köbméter.
Görögország és Magyarország tart leginkább igényt az orosz gázra
Az orosz ellátás április 1-től április 16-ig tartó teljes növekedését Magyarország (59,2 százalékkal) és Görögország (3,6-szorosával) biztosította, de ezt a hatást a tavalyi alacsony szint miatt sikerült elérni – magyarázta Alekszej Belogorijev, az Energia- és Pénzügyi Intézet kutatási igazgatója. Ezzel párhuzamosan azonban Románia, Bulgária, Szerbia és Észak-Macedónia meredeken csökkentette az importot – mondta a szakember.
A kutató elmondása szerint Görögország több mint egy éven keresztül, 2022 májusától 2023 júniusáig a lehető legkisebb minimumra csökkentette az Oroszországból érkező csővezetékimportot, néha egész hetekre megszakítva azt. 2023 májusában a kiszállítások teljesen lenullázódtak, aminek következtében 2024 második negyedévében fenomenális növekedés várható. 2023 júliusától kezdődően a Görögországba irányuló átlagos havi ellátás többé-kevésbé stabil. Az orosz gáz iránti érdeklődés visszatérésének oka Görögországban valószínűleg az LNG-hez viszonyított árversenyképességgel függ össze: 2023-ban a Görögországba szállított LNG 24 százalékkal, 2024 első negyedévében pedig további 17 százalékkal esett vissza.
Magyarország esetében 2023 augusztusában-szeptemberében érezhetően megnőtt a Szerbián keresztüli orosz gázszállítás, ezzel párhuzamosan az Ausztriából érkező gázáramlás meredek csökkenése volt megfigyelhető – folytatta a szakértő.
Feltételezem, hogy a Gazprom az orosz gázt a Balkáni Áramlatba irányította át, amely 2022–2023-ban még az osztrák Baumgartenen (Sopronkertes) keresztül érkezett Magyarországra
– magyarázta Belogorijev.
2024 márciusához képest azonban az átlagos havi szállítás Magyarországra 9,1, Görögországba pedig 7,8 százalékkal csökkent – számolt be.
Az EU döntése befolyásolhatja az orosz gázexport szintjét
Az Oroszországból érkező vezetékes gázszállítások növekedése ellenére az Európai Unió 2024 eleje óta 4,4 százalékkal csökkentette a földgázimportot a tavalyi év azonos mutatóihoz képest – jegyezte meg Maria Belova, az Implementa kutatási igazgatója. „A kedvező árkörnyezet miatt azonban a gázkereslet némi növekedése várható idén a régióban. Ezért feltételezhetjük, hogy az orosz vezetékes gázszállítás tovább fog növekedni” – tette hozzá.
Az ellátást az ukrán tranzit megszakításának veszélye támaszthatja alá: ha november-decemberig nem születik egyértelmű megállapodás a folytatásáról, akkor Szlovákia, Ausztria és Magyarország a tél elején nagy valószínűséggel a minimális föld alatti gázkivonásra fog törekedni a gáztárolókból, a jelenlegi gázimportot a maximumra növelve
– prognosztizálta a szakember.
Véleménye szerint azonban egyelőre arra érdemes koncentrálni, hogy a teljes orosz vezetékes gázellátást a tavalyi szinten – mintegy 24 milliárd köbméteren – tartsák. „Ugyanakkor a török tranzit 13–13,5 milliárd köbméterre nőhet a 2023-as 12,2 milliárd köbméterhez képest – összegezte Belogorijev.
Annak ellenére, hogy a Gazprom összes uniós szállítása 1,4-szeresére nőtt az előző év azonos időszakához képest, a jelenlegi árkörnyezet a cég európai exportból származó bevételeinek csökkenését jelzi – mutat rá Belova. „A gázárak 2024-ben megfigyelhető dinamikája mellett a Gazprom bevétele körülbelül 2,6 milliárd dollár lehet, ami ugyanakkor 1,4-szer alacsonyabb, mint 2023 azonos időszakában” – összegezte.
Belova szerint az idei orosz szállításokra negatív hatással lehet mind a gázvezeték infrastruktúrája, különösen az ukrán gázszállítási rendszerre gyakorolt fizikai hatás, mind pedig az Európai Unió politikai döntései.