- Gazdaság
- autópiac
- autó
- járműpiac
- csalás
- használt autó
- használtautó-piac
- autókereskedés
- kilométeróra
- járműtörténet
- kilométeróra-csalás
- kilométeróra-visszatekerés
Autósok figyelem: még a prémiumkategória sem ússza meg a csalásokat
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
A carVertical autóipari adatszolgáltató cég immár negyedik alkalommal végzett kutatást Magyarországon, hogy kiderítse, mely autómodellek futásteljesítményét változtatják meg leggyakrabban, és hogy erre felhívja a használtautó-vásárlók figyelmét. A tanulmány a vállalat felhasználói által 2022 novembere és 2023 novembere között lekért autótörténeti jelentéseket elemezte.
A német autómárkákat érinti leginkább
A Porsche 911 a leggyakrabban manipulált autó Magyarországon – az autótörténeti portálon ellenőrzött modellek 12,05 százalékának tekerték vissza a kilométeróráját. Ez igen magas arány, ami arra utal, hogy az országban 8 Porsche 911-ből 1-nél előfordulhat, hogy a futásteljesítménye nem a valódi értéket mutatja.
Szorosan követi a Porschét a sorban a Jeep Grand Cherokee (10,49 százalék), az Audi A8 (9,82 százalék), az Opel Vectra (9,3 százalék) és a Mercedes-Benz CLS-Class (8,33 százalék).
Magyarországon a 20 leggyakoribb kilométeróra-csalás az Audi, a Volkswagen, a Mercedes-Benz és az Opel 4-4 modelljét érinti. A használt, ám jó állapotú csúcskategóriás járművek iránt nagy a piaci kereslet, ami megmagyarázza, hogy miért olyan népszerűek a csalók körében a német gyártók.
„A magyarországi ellenőrzött autók 6,07 százalékánál fordult elő kilométeróra-csalás, az átlagos visszatekerési érték pedig meghaladta a 74 ezer kilométert. Hamisított futásteljesítményű autó megvásárlásakor minden esetben számolnunk kell az előre nem látható üzemeltetési költségekkel és a gyorsabb amortizációval” – hívta fel a figyelmet Matas Buzelis autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.
A prémiumjárművek sem ússzák meg
A modern járművek digitális kilométer-számlálóját sok esetben könnyebb visszatekerni, mint a régebbi műszereket, hiszen a művelet alig igényel fizikai beavatkozást. Tekintve, hogy a jármű csaknem minden része összeköttetésben van, a csalók a megfelelő felszerelés birtokában képesek módosítani a kilométer-számláló állását, és mesterségesen növelni az autó értékét. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy manapság nehéz észrevenni a futásteljesítmény visszaállítását anélkül, hogy megvizsgálnánk egy használt autó történetét.
Magyarországon a 20 leggyakrabban visszatekert kilométerórájú autóból 10 csúcskategóriásnak számít
A prémiummárkák, például az Audi, a Volvo, a Porsche, a Land Rover vagy a Mercedes-Benz kilométeróra-állásainak megváltoztatásával a csalók nagyobb haszonhoz jutnak. Sokan nem is kockáztatják a lebukást egy hamis futásteljesítményű ferde hátú eladásából származó, pár száz eurós haszon miatt.
A legkevésbé kockázatos autók
A legritkábban hamisított futásteljesítményű autó a listán a Volkswagen Touran, 5,13 százalékos aránnyal, ami azt jelenti, hogy Porsche 911-et venni 2,5-szer kockázatosabb, mint Tourant. Az Audi A6 (5,34 százalék), a Volkswagen Passat (5,35 százalék), a Mercedes-Benz S-Class (5,42 százalék) és a Volkswagen Touareg (6,25 százalék) is a legritkábban manipulált járművek közé tartozik.
Használt jármű vásárlása során a csalók gátlástalansága miatt senki sem érezheti magát teljes biztonságban, ezért különösen fontos ellenőrizni a kiválasztott autó előéletét, valamint tájékozódni a futásteljesítményre és a káreseményekre vonatkozó feljegyzésekről. Körültekintő tesztvezetéssel, illetve egy jó hírű márkaszerviz által végzett alapos átvizsgálással szintén csökkenthetjük annak az esélyét, hogy rossz állapotban lévő járművet vásároljunk. Ha ezeket elmulasztjuk, komoly összegeket veszíthetünk, ráadásul a biztonságunkat is veszélyeztetjük.