Forradalom a taxispiacon: a Bolt és az Uber után újabb ismert márka jön Budapestre
További Gazdaság cikkek
A Bolt és az Uber után egy harmadik ismert nemzetközi szolgáltató, a Gett is belép a budapesti taxispiacra – értesült az Index. Lapunk úgy tudja, az izraeli hátterű vállalat a Taximmal együttműködve érkezne meg a platformjával Magyarországra. Érdeklődésünkre az érintett hazai cég megerősítette az információt, vezetője pedig ismertette az eddigi eredményeket, valamint a további célokat, terveket.
Gett lesz a Taxim
John Péter ügyvezető az Indexnek felidézte, hogy a Taxim 2019-es megalakulásakor az elsők között vezetett be teljesen applikációs rendelést, és mindig is élen járt a technológiai újításokban. A világjárvány nehézségeit leküzdve azt tűzték ki célul, hogy Magyarország vezető taxitársaságává váljanak mind létszámban, mind pedig szolgáltatási minőségben.
Ennek az első lépése volt a folyamatos fejlesztések mellett, hogy felvásároltuk a Tele 5 és a Best Taxi társaságokat. A fejlődésünk következő lépése pedig egy nemzetközileg is elismert és bizonyított applikáció bevezetése. A fejlesztések jelenleg is zajlanak, a Taxim a tervek szerint Gett márkanév alatt folytatja, így egy sokkal mélyebb együttműködésről van szó, mint amit a Főtaxi kötött az Uberrel
– válaszolta az ügyvezető arra a kérdésünkre, amelyben a Taxim és a Gett közeledését a Főtaxi és az Uber partnerségéhez hasonlítottuk. A Gett nagy előnye szerte a világban John Péter szerint, hogy elsősorban a vállalati ügyfelekre koncentrál.
Start még a második negyedévben
Általánosan elmondható a Taxim ügyvezetője szerint a fővárosi taxis személyszállítói piacról, hogy csökken a kereslet. „Nagyon nehéz versenyezni az ügyfelekért, főleg az olyan applikációkkal szemben, amelyek az idelátogató turisták telefonján már le vannak töltve és otthonukban használják azt. Emiatt és a jövőbemutató, robusztus informatikai megoldások miatt döntöttünk a Gett integrálása mellett” – állapította meg.
A startgomb megnyomásáról pedig annyit bocsátott előre, hogy a terv szerint még az idei második negyedévben élesednek, vagyis várhatóan néhány héten vagy egy-két hónapon belül.
A szakember szerint ami a civileknek az Uber, az a világ vállalatai számára a Gett, így a jövőképük az, hogy az ország első számú üzleti taxis személyszállítói szolgáltatójává váljanak. Rámutatott, hogy Magyarországon elengedhetetlen diszpécserszolgálat alkalmazása, állítása szerint szakembereik a legjobbak között vannak, így rájuk szintén számítanak a jövőben. A „kitűnő applikáció” mellett nagyon fontosnak tartja, hogy legyen személyes kapcsolatuk a nap 24 órájában utasaikkal, ügyfeleikkel és a rohamosan bővülő flottájukkal. Igaz, az ügyfélkör vagy a flotta méretét nem számszerűsítette. Tájékoztatása szerint a rendeléseik 70 százaléka telefonos, a fennmaradó 30 százalék pedig az applikáción keresztül történik.
Túl sokat várt a taxira Sharar Waiser
A Gett, korábbi nevén GetTaxi egy izraeli B2B mobilitási platform és piactér, melynek székhelye Londonban található. Shahar Waiser és Roi More izraeli vállalkozók alapították 2010. november 1-én. A cégalapítást megelőző gondolatot, ötletet Waiser 2009-es élménye indította el, miután a kaliforniai Palo Altóban a repülőtérre tartó taxira fél órát kellett várnia.
A szolgáltatás 2011 nyarán vált elérhetővé előbb Tel-Avivban, majd Londonban.
A következő évben már olyan világvárosokban is megjelent a cég, mint Moszkva vagy New York, a Volkswagen-csoport 2016-ban 300 millió dollárt fektetett be. Ezután a Gett felvásárolta a Juno nevű fuvarmegosztó céget, amin később a Lyfttel kötött megállapodás keretében túladott, de a folytatásban is egyik partnerség követte a másikat, így történt az Ola vagy a Curb Mobility esetében is.
Bolt, Uber vagy Gett?
Ahogy a bevezetőben említettük, a Gett színrelépésével három meghatározó globális szereplő lehet együttesen jelen a magyarországi, mindenekelőtt a budapesti taxispiacon. A Bolt magyarországi története 2016 augusztusában mindössze 20 autóval vette kezdetét, akkor még Taxify néven. Gépkocsiflottája 2019-re 900 tagúra bővült, ma már – a cég közlése szerint – több mint 3000 taxi közlekedik Budapesten. Emellett jelen van hat vidéki nagyvárosban is, így Szegeden, Pécsen, Nyíregyházán, Miskolcon, Debrecenben, idén februártól pedig Sopronban is.
Aligha véletlen a Bolt megjelenése és az Uber magyarországi kivonulása közti minimális időbeli különbség, utóbbi ugyanis 2016. július 24-én hagyta el a piacot, pontosabban függesztette fel határozatlan időre a szolgáltatását. Nos, ez a megfogalmazás 2024. február 27-én új értelmet nyert: ekkor bejelentették, hogy az Uber visszatér, a Főtaxival partnerségben.
- Ez önmagában azért is pikáns, mert bár az Uber nyolc éve azért vonult ki, mert nem tudott eleget tenni a taxitörvény előírásainak, és súlyos bírságokat, sőt a betiltását kockáztatta volna a további változatlan formában történő működéssel,
- ám ezt a helyzetet a hagyományos taxitársaságokkal, köztük a Főtaxival elmérgesedett viszony előzte meg.
Nagy Elek – aki a Lexholdingon keresztül a BÁV és az Inforg mellett a Főtaxi-csoportnak is a tulajdonosa – az Index kérdésére tisztázta:
mindkét márka egyszerre, egymástól függetlenül lesz elérhető a piacon, tehát Uber taxit csak az Uber applikációján keresztül lehet majd rendelni, míg a Főtaxi szolgáltatásai továbbra is kizárólag a jól megszokott csatornákon érhetők el, beleértve a Főtaxi appot.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke az Uber visszatérését úgy értelmezte lapunk megkeresésére, hogy józan ésszel is kiszámítható, átrendeződik a piac. Kifejtette: a tőkeerősebb cégek még nagyobbak lesznek, a közepes és kisebb fuvarszervezők pedig a piacon maradásért küzdenek majd, amíg a lehetőségeik és a forrásaik erre fedezetet nyújtanak.
Ezzel a versennyel mindenki nyer?
Az Uber visszatéréséről a Bolt egyik nagyfőnökének véleményét is kikértük, az észt hátterű vállalat társalapítója, Martin Villig a budapesti tartózkodása során exkluzív interjút adott az Indexnek.
Elmondta, hogy „ezzel a versennyel mindenki nyer, de legfőképpen az utazóközönség”. Úgy látja, a technológiai platformok egymást is arra ösztönzik, hogy minél jobbak legyenek, de az együttes jelenlétük a hagyományos taxitársaságokat is az innovatív gondolkodásmód felé mozdítja. Tekintettel a fix árképzésre, azzal őrizhetik meg a lépéselőnyt, ha az ő autóik újabbak, jobbak, tisztábbak, de a sofőrök kiválasztása és megtartása terén is mellettük szóló érv a minőség.
Ehhez mindenekelőtt az kell, hogy megfelelő arányban legyenek a jogaik és a kötelezettségeik, emellett a juttatások, a bónuszok kellően motiválók legyenek. A képlet egyszerű: ahol magasabb a jövedelem, ott több a sofőr, ezáltal az autó, márpedig minél többen érhetők el ugyanazon a platformon, annál rövidebb úton, annál hamarabb érkezik az autó az ügyfélhez. Jó helyzetben vagyunk a magyar piacon, ami számunkra nem csak Budapestből és a vonzáskörzetéből áll, hiszen hét helyszínen szolgáltatunk már országszerte
– mondta lapunknak Martin Villig.
Tovább árnyalja a képet tehát a Taxim növekedési stratégiája, amit a Gett-projektre alapoz. Az árverseny helyett ugyanakkor valóban a szolgáltatás minősége dönt, hiszen a minősített fővárosi taxik esetében az alapdíj egységesen 1100 forint, a percdíj 110, a kilométerdíj pedig 440 forint. Ennek megfelelően Budapest területén a taxiutazás viteldíját a taxaméter az alapdíjból, a távolsággal arányos díjból és az idővel arányos díjból állítja össze. A díjszámítás a beszállást követően, a taxaméter elindításával kezdődik, és a célhoz érkezéskor, a berendezés leállításával fejeződik be. A hatósági ár minden napszakban és minden szolgáltatónál azonos. A taxikban készpénzzel, valamint fizikai és digitalizált bankkártyával is lehet fizetni.
Budapesten egyelőre az alábbi társaságok rendelkeznek a fővárosi taxirendelet alapján a taxiszolgáltatás nyújtásához szükséges engedéllyel:
- Főtaxi,
- Bolt,
- 6x6 Taxi,
- City Taxi,
- Elit Taxi,
- Taxi 4,
- Taxim
- és GoTaxi.
(Borítókép: Róka László / MTI)