Áttörés a söriparban, amire nagyon régóta vártunk

További Gazdaság cikkek
-
Márciusban is folytatódott az ingatlanpiac felívelése
- Óriási összeget kaptak vissza a fogyasztók, akik visszaváltották az üvegeket
- Gyógyszergyártók az Indexnek: bízunk Orbán Viktor szavában, nem számítunk újabb extra sarcra
- MediaMarkt-vezér: Érkeznek az olcsóbb használt termékek, erről mindenkinek érdemes tudnia
- Emiatt fájhatott tavaly Orbán Viktor feje: ekkora mínuszt hozott össze az állam
Magunk mögött hagyjuk szépen lassan ezt a kellemesen nyárias tavaszt, közeleg a kánikula, ilyenkor gyakran egy jó hideg korsó csapolt sör jelenti a megváltást egy hűvös teraszon. Akár egy családi összejövetelen vagy meccsnézés közben a haverokkal, de boldogan kortyolhatunk a sörünkbe egy gyalogtúra vagy biciklis kirándulás végén éppúgy, mint két csobbanás közt a strandon. A jól megérdemelt korsónk mögött álló iparág teljesítménye szoros összefüggésben áll az időjárással, de persze sok mindent meghatároznak a gyártási költségek, a másik oldalon pedig a vásárlóerő, a fogyasztó árérzékenysége.
Kedvező kép, figyelmeztető jelekkel
A sörszezonra fordulva összeállításunkhoz megkerestük a Magyar Sörgyártók Szövetségét, s annak hazai termeléssel rendelkező tagvállalatait, hogy pontosabb képet kapjunk a szektor aktuális helyzetéről, trendjeiről – jelenéről, jövőjéről.
Mikor ebben a szokatlanul meleg időben végigmentünk az utcán, láthattuk, sorra nyíltak ki a teraszok és tele voltak jókedvű, vidám, söröző társaságokkal. Ennek a szokatlanul meleg időjárásnak biztosan van mérhető hatása az adott hónap forgalmára, de az éves trendeket érdemben nem befolyásolja, ahogyan egy-egy nagyobb sportesemény sem
– hűtötte le a kedélyeket Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója. Ha már a „mérhető hatás”, felvetettük, hogy tavaly 10 százalékkal, a 2022-es 6 millióról 5,4 millió hektoliterre esett a hazai sörfogyasztás az import jelentős csökkenése és a hazai termékek arányának bővülése mellett. Kíváncsiak voltunk, ilyen előzmények után mit mutatnak a már látható idei részeredmények.
„Az első negyedévi forgalmi és termelési adatok alapján kedvező kép alakult ki, de vannak benne figyelmeztető jelzések. Az öt legnagyobb magyar gyártó termelése a tavaly január–márciusi időszakhoz képest 7,2 százalékkal bővült, de az exportot is magába foglaló teljes értékesítés csak 4,9 százalékos növekedést ért el, mivel a kivitelünk mindössze a felét érte el a bázisidőszakinak. Ezekkel a trendekkel valószínűtlen, hogy akár csak a 2022-es év forgalmát elérnénk idén” – fogalmazott a szakember. A top 5 piaci szereplő alatt értjük a Drehert, a Heineken Hungáriát, a Borsodit, a Magyarországon nem gyártó, de forgalmazóként jelenlévő Carlsberget, míg a szövetség munkájához adatszolgáltatással a Pécsi Sörfőzde is hozzájárul. Kántor Sándor szerint ugyanakkor kedvezőnek tekinthető, hogy a magyar fogyasztás szerkezetében:
- továbbra is növekszik a prémiumkategória és csökken az olcsóbb, gazdaságos termékek forgalma;
- a dobozos kiszerelés és az egyutas üveg további térhódítása, valamint az újratölthető palackok megszokott, de nem örvendetes módon csökkenő aránya mellett.
A sörszövetség vezetője kifejtette: a hazai fogyasztói preferenciák évek óta azonosan alakulnak a nyugat-európaiakkal.
- Jól láthatóan növekszik az igény az alacsonyabb alkoholtartalmú termékek iránt, amelyekben a könnyű, frissítő jelleg, az enyhébb maláta és a florális, modern komlók jegyei dominálnak.
- Ezek a karakterek jellemzik az alkoholmentes ízesítetlen söröket is, az ízesítettek között pedig a magyar ízlésnek megfelelő gyümölcsök és gyümölcskombinációk uralják a piacot.
Az alkoholmentes kategória sikerét hűen tükrözi, hogy az első negyedévben csaknem 25 százalékkal nőtt az ízesített és majdnem 40 százalékkal az ízesítetlen termékek forgalma.
Több évtizedes iparági technológiai fejlesztések eredménye, hogy mára az ízesített alkoholmentes sörök önálló kategóriát teremtettek, rendszeres választásává válva a sörkedvelő magyar fogyasztónak
– tette hozzá Kántor Sándor. Felidézte, hogy a Covid-lezárások idején azt remélték, a sörforgalom már 2022-re visszatér a pandémia előtti, 2019-es szintre, mivel ebben az időszakban sem állt le a termék- és technológiafejlesztés, a fogyasztói vélemények, ízlések kutatása is folyamatos volt. Számos új trendet azonosíthattak, és ezekre megfelelő válaszokat talált az iparág. Azt azonban nem tudták előre, milyen nehézségek jelennek meg a világjárvány után, különösen a vendéglátás területén.
A munkaerőhiány és a költségek emelkedése mellett egyéb külső hatásokkal is számolni kellett az üzemeltetőknek, így sok helyen elmaradtak a minőséget biztosító vagy fejlesztő befektetések.
„Az iparág jövője szempontjából figyelembe kell venni, hogy nincs prosperáló söripar életteli, minőségi vendéglátás nélkül. Ahol a tulajdonosok befektetnek, és megfelelő színvonalú vendéglátást alakítanak ki, jó forgalmat látunk, de ezek nélkül a befektetések és a rengeteg munka nélkül, amit ez az ágazat megkövetel, már nem lehet rövid távon sem eredményesen működni. Akkor lesz a söripar újra a Covid előtti forgalom szintjén, amikor a vendéglátás is képes lesz bevonzani a szükséges invesztíciókat és a megfelelően képzett munkaerőt” – bocsátotta előre a Magyar Sörgyártó Szövetség igazgatója.

Sörgyárak szemüvegén át a világ
Ami a bevezetőben már taglalt időjárásfaktort illeti, kíváncsiak voltunk, a gyártói tapasztalatok alapján a nyárias tavasz mennyiben élénkítette a sörfogyasztást, illetve a várakozásaik szerint milyen termékek iránt fokozódhat a kereslet, milyen típusok lehetnek a következő hónapok slágertermékei, „sztárjai”.
A Drehernél arról tájékoztatták az Indexet, hogy az idei teljesítmény nem 2023 tükrében ítélendő meg, hiszen az inflációs időkben erodálódik a bázis, így az azt követő évben szinte természetes a növekedés. Kőbányán is az utolsó Covid előtti esztendőhöz, 2019-hez viszonyítanak, így pedig komolyabb elmaradás látható.
A stratégiánknak megfelelően folytatódik a prémiumizáció, és elkötelezettek vagyunk az innováció irányában. A fogyasztói trendek mentén érdemes kiemelni az alacsonyabb alkoholtartalmú sörök iránti növekvő igényt, de a gyümölcsös ízű sörök széles palettája is igen vonzó a fogyasztóknak, illetve egyre jobban felértékelődik a valódi sörélményt adó alkoholmentes sörök szerepe is
– húzták alá a Drehernél.
Százmilliárdos beruházás: ilyet még nem látott a magyar söripar
Tízéves mesterterv mentén újul meg a gyár, amely teljesen lecseréli az elavult technológiát.
Arra hívták fel lapunk figyelmét a Heineken Hungáriánál, hogy mindig nagyon várják a szezont, amikor az emberek a szabadban élvezve egy jó sört, társasági életet élnek. Megelőlegezték, hogy hamarosan egy új kategóriát nyitnak a sörök szegmensén belül, amely tökéletesen illeszkedik az évszakhoz. A Sopronban termelő vállalatnál kiemelték, hogy a gondolkodásuk középpontjában mindig a fogyasztók állnak, akik nyitottak, új dolgokat várnak, a filozófiájuk mentén eddig ki nem elégített fogyasztói igényeket, a kategória célközönségének bővítését várják termékfejlesztésüktől.
A hirtelen beállt jó idő pozitívan befolyásolja az adott időszak forgalmát a Borsodi szerint is, ám a sörfogyasztás szempontjából minden év csúcsidőszaka a nyár, így ezen a ponton az idei bizonyítványt korai lenne még kiosztani. A bőcsi gyártóbázisú társaságnál úgy látják, bár mindenkinek megvan a saját kedvenc sörtípusa és -márkája, tapasztalataik alapján a hőmérséklet emelkedésével és a nyár közeledtével jellemzően nő a könnyen fogyasztható, könnyedebb ízű, ízesített, alkoholmentes és alacsony kalóriatartalmú sörök iránti kereslet. Ennek megfelelően készülnek ők is az idei főszezonra.
Ha nincs vendéglátás, csapolt sör sincs
Megkerülhetetlen megközelítés az is, hogy az utóbbi években jelentős mértékben drágultak a sörök, így aztán végképp kibújik a szög a zsákból, mennyire árérzékeny a piac. Mindez persze más-más módon és mértékben csapódik le a kiskereskedelmi, illetve vendéglátóipari értékesítésben.
A Dreher szerint a legtöbb területen a fogyasztás csökkenése tapasztalható. A legfőbb ok az inflációs hatás, ami a reálbérek és így a háztartások elkölthető jövedelmének csökkenését eredményezte. A szállodákat, éttermeket, kávézókat tömörítő HoReCa-szegmensben a fogyasztás csökkenésében az elkölthető jövedelmen túl a Covid hatása is jelentős szerepet játszik, mivel abból még nem állt fel a világ, nem minden fogyasztó tért vissza a vendéglátóhelyekre, de akik visszatértek, azok is mérsékeltebben fogyasztanak. „Mind a kiskereskedelemben, mind pedig a HoReCa-ban megvannak azonban azok az egységek, amelyek keresik az új lehetőségeket, és a söripari trendekben rejlő lehetőségeket kihasználva megtalálják a fizetőképes keresletet, és sikeresek tudnak lenni” – jegyezték meg Kőbányán.
A Heineken Hungária olvasatában az árérzékenységet másképp lehet látni, ha megértjük az ár-érték arányt, ennek megítélésében a magyar fogyasztók reakciója egyértelmű: meghatározó márkáik jó teljesítménye újra megerősítette, hogy megvan az egyensúly.
Mindig az a szándék, hogy a magas minőségi színvonallal, a fogyasztóknak nyújtott egyedi élményekkel és promóciókkal további értéket teremtsenek. A Borsodinál azt emelték ki, hogy a hazai fogyasztók jellemzően árérzékenyek. Ugyanakkor a sörszövetség 2023-as forgalmi adatai arról tanúskodnak, hogy ennek ellenére a hazai sörkedvelők továbbra is keresik a minőségi, magasabb kategóriájú söröket, így az általános forgalomcsökkenés mellett a prémium- és szuperprémium-kategória aránya növekedni tudott, ahogyan az alkoholmentes ízesítetlen termékek forgalma is bővült.
„Mi is hasonló tapasztalatokról tudunk beszámolni, a hazai sörkultúra fejlődése töretlen, és ennek köszönhetően a sörfogyasztók egyre inkább a magasabb minőség felé fordulnak” – tették hozzá a Borsodinál. Ami az értékesítési csatornák megoszlását illeti, azt tapasztalták, hogy a koronavírus-járvány és az azt követő lezárások hatására az értékesítés egyértelműen a kiskereskedelem, a kereskedelmi láncok irányába tolódott el. „A járványt követő újranyitással és a belföldi turizmus élénkülésével a vendéglátóipar is feléledt, de sajnos még nem állíthatjuk azt, hogy a HoReCa-szektor talpra állt, és elérte a járvány előtti szintjét” – jelentették ki a bőcsiek.
Foci-Eb, olimpia – és sör?
A fogyasztási alkalmak közül kiemelendők a nagy nyári sportesemények, márpedig 2024-ben előbb labdarúgó Európa-bajnokságot rendeznek Németországban, majd pedig jön a nyári olimpia, méghozzá Párizsban.
A sportesemények csak rövid időre emelik meg a fogyasztást a Dreher szerint, nem pedig hosszú távra, azok hatása marginális a teljes piac mérete szempontjából. Ezzel együtt az olyan nagy sportesemények, mint a foci-Eb vagy az olimpia, természetesen itthon is hozzájárulhatnak a sörfogyasztáshoz. Megállapították, hogy várhatóan nagyobb érdeklődés mellett zajlik majd a magyar válogatott részvételével az Európa-bajnokság, amíg a nemzeti csapat versenyben van, intenzív szurkolás és valamennyivel több fogyasztó várható. Ezt is befolyásolja azonban, hogy milyen időjárási körülmények lesznek. Ha például esik, akkor a kinti nagy képernyős vetítések elmaradnak, és azzal együtt a nagyobb sörfogyasztás is.

A Heineken identitásának a része a sport, azon belül is a futball. Kiemelték, hogy mindig is együtt drukkoltak a szurkolókkal, élvezve az összetartozás örömét, és ez különösen igaz a foci esetében, ami a legújabb reklámjukból is visszaköszön. Építenek arra, hogy velük együtt drukkolnak a magyarok is, akár a helyszínen, bármelyik stadionban, vagy otthon, a teraszról élvezve a mérkőzéseket. Ők is úgy látják, hogy katalizátorként hathat a magyar részvétel: a felfokozott érzelmek mellett remélhetőleg a fogyasztás is a tetőfokára hág majd. Piacélénkülésre számítanak, biztosak a Covid előtti szintek elérésében, az viszont most még kérdéses, ez mikor következik be. A Heineken Hungária példája szerint a HoReCa-sörértékesítést nagyban befolyásolja a rendelkezésre álló jövedelem növekedése és a turizmus helyzete, de nagy a felelősség a gyártókon is az innovatív szemlélet fenntartásával.
A Borsodi diagnózisa szerint a sport- és kulturális események, fesztiválok, bár tömegeket vonzanak, és ezzel a forgalom pillanatnyi élénkülésében is szerepet játszhatnak, a sörfogyasztásra gyakorolt hatásuk összehasonlíthatatlan egy hosszú és meleg nyáréval.
A koronavírus-járvány múltával abban bíztunk, hogy a gyógyulás gyors lehet, azonban az alapanyag-beszerzési láncok átalakulása, az energia-, alapanyag- és nyersanyagárak drasztikusan emelkedése, a vendéglátóipar elhúzódó talpra állása azóta is jelentős hatást gyakorolnak a Borsodi Sörgyár és a teljes söripar működésére. Az idei év eddigi tapasztalatai, mind a söripart, mind pedig a HoReCa-szektort tekintve, ugyan biztatóak, nem számítunk arra, hogy 2024-ben visszatérnek a 2019-es évet idéző forgalmi adatok.
(Borítókép: Steffi Loos / Getty Images)

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják
A bírság ugyanakkor elkerülhető, van rá mód.
március 27., 06:12
- Gazdaság
Óriási összeget kaptak vissza a fogyasztók, akik visszaváltották az üvegeket
A fogyasztók átlagosan alkalmanként 25 palackot váltanak vissza, ennek összege 1250 forint.
1 órája
- Gazdaság
Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások
Amerikai vállalattal indíthat részvénytranzakciót Magyarország második legnagyobb bankcsoportja.
március 27., 13:19
- Mindeközben
A Nagy Ő korábbi szereplője, Péntek-Gyulai Virág: „Bekaptam a legyet, ahogy mondják, nincs mit szépíteni”
2 perce
- Mindeközben
Szakad a TikTok népe Aurelio videóján, aki a „roma Albert Einstennek” kiáltotta ki Gáspár Győzőt, nem véletlenül
1 órája
- Gazdaság
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban
Cáfolták az Európai Bizottság állításait.
március 26., 20:12
- Gazdaság
Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra
Az elnök szerint a bevételt többek között adócsökkentésre is fordítják majd.
március 27., 07:02
- Gazdaság
A Revolutot is táncba hívnák a bankok az ATM-telepítési programban
A kétezer főt meghaladó településeken racionális lehet a készpénzkiadó automaták telepítése.
március 27., 13:56
- Címlapon
Gyógyszergyártók az Indexnek: bízunk Orbán Viktor szavában, nem számítunk újabb extra sarcra
Pénzt nem kér a magyar stratégiai pillér a kormánytól, de van, amit igen.
2 órája
- Gazdaság
Súlyos százezrekbe fájhat az adatszolgáltatás elmulasztása: érkeznek az új bírságtételek
Ezekre érdemes figyelniük a cégeknek.
március 27., 15:39
- Gazdaság
Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél
Változásokról döntöttek a Nemzetközi Valutaalap Magyarországot képviselő kormányzótanácsában.
március 27., 09:20
- Címlapon
Fenyő-gyilkosság: ismét hatalmas meglepetést okozott Portik Tamás
Április elsején folytatódott az ügy tárgyalása.
5 órája
- Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát
A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.
március 26., 21:51
- Gazdaság
Keményen bírálják a szakértők a kormány nyugdíjkorrekcióját
Van, aki szerint az emelés csak látszatintézkedés.
március 28., 10:24
- Gazdaság
Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna
A Levegő Munkacsoport szerint az árréstop alá eső termékek fogyasztását inkább korlátozni kellene.
március 26., 14:30
- Gazdaság
Irgalmatlan pofonoktól szenved, a 22-es csapdájába zuhant az építőipar
Árat emelnének az infláció miatt, de nem tudnak a bekövetkező kereslet-visszaesés miatt.
március 27., 21:02
- Címlapon
Putyin üzent Grönlanddal kapcsolatban: Moszkva figyel és készül
Erőpróba az Északi-sarkvidéken, az orosz elnök kijelölte a határokat.
6 órája
- Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki
Meg is lett a jutalma.
március 25., 06:20
- Gazdaság
Észre sem veszik, de a magyarok nagy részének egészsége otthon is veszélyben van
Magyarország első épületbiológusával beszélgettünk, aki elmondta: van megoldás.
március 28., 11:09
- Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk
Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.
március 25., 10:35
- Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi
Nagy Márton üzent a döntés után.
március 25., 07:21
- Címlapon
Európa nem visszakozik, kemény lépésekkel vágnak vissza Donald Trumpnak
Feltűrik az ingujjakat Brüsszelben.
3 órája
- Gazdaság
Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára
Oda kell figyelnie annak, aki feltöltené a tankot.
március 26., 10:21
- Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén
Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.
március 26., 09:23
- Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon
Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.
március 25., 18:23
- Gazdaság
Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében
Az Állami Számvevőszék feljelentése után ez a legfrissebb fejlemény.
március 25., 13:32
- Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót
Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.
március 25., 17:36
- Gazdaság
Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben
A személyi kölcsönöknél is érezni az inflációt.
március 25., 12:45
- Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta
Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.
március 26., 09:42
- Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot
Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.
március 25., 14:00
- Mindeközben
Előzetest kapott a Black Mirror új évadának mind a hat epizódja, amiből kettő folytatás lesz
9 órája
- Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába
Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.
március 25., 15:44