Magyar sikercég, ahol ha nem fut a szekér, akkor is húszmilliárd a profit
További Gazdaság cikkek
- Váltottak a magyar bankok: már nem őket kell menteni, hanem ők mentenek
- A kormány nem tudta teljesíteni az ígéretét, mégis vége a recessziónak
- Csaknem harmincéves rekord dőlt meg a Balatonnál
- Megnyitja első kocsmáját a Lidl
- A kormány tisztviselője állítja: Magyarország mégsem vesztett el 400 milliárd forintnyi uniós forrást
A Market Építő Zrt. tavaly 321,69 milliárd forint nettó árbevételt ért el az egy évvel korábbi 306,04 milliárd után. A forgalom viszonylag csekély mértékű emelkedését a profitabilitás látványos visszaesése kísérte, igaz, a bázisidőszak 34,39 milliárd forintos nyeresége után azért a múlt évben is felmutatott a cég 21,09 milliárdos adózott eredményt – derült ki az építőipari nagyvállalat éves beszámolójából.
- Ami a tulajdonosi szerkezetet illeti, az alapító-vezérigazgató Scheer Sándorhoz köthető LMCS Vagyonkezelő és Tanácsadó Kft. 49 százalékos tulajdonrésszel bír,
- míg a többségi 51 százalék a Garancsi István érdekeltségébe tartozó Garhartt Invest 2014 Zrt.-t illeti.
- Ez a felállás immár egy évtizede, a Veres Tibor portfólióját ékesítő Wing Zrt. 51 százaléka ekkor került Garancsihoz.
Bonyolult gazdasági környezet
A vezetőségi jelentés szerint az árbevételi adatok azt jelzik, hogy kiegyensúlyozott, sikeres évet zártak, bonyolult gazdasági környezetben. Hozzátették, hogy a rendelésállományuk a kapacitásaik jelentős hányadát lekötik a következő évre. A cég vezetése szerint a kihívások éve volt 2023 a magasépítés számára. Az építőipari piac szegmensei változó intenzitással, de zsugorodtak az év folyamán.
Az orosz–ukrán háború folytatódott, az energiaárak továbbra is magas szinten álltak, a magas kamatkörnyezet pedig nem biztosított kedvező finanszírozási lehetőségeket a befektetőknek, ingatlanfejlesztőknek.
A piacméret csökkenésével fokozódik a versenyhelyzet, ami nyomás alatt tartja a kivitelezői költségeket. Ezen összetett hatásokkal rendelkező piacon a társaság a megoldást abban látja, hogy konszolidálja a tevékenységét: dolgoznak a hatékonyság növelésén, a költségszerkezet megváltoztatásán.
- A Market Építő Zrt. az 1996-os megalakulása óta a hazai építőipari szektor vezető magasépítő szereplőjévé vált.
- A leányvállalataival együtt csaknem 1400 főt foglalkoztató cégcsoport évente mintegy 30-40 beruházást valósít meg,
- amelyek legnagyobb részét irodaházak, logisztikai, ipari és kereskedelmi létesítmények, szállodák, sportlétesítmények és lakóingatlanok tesznek ki.
Idén áprilisban adták át az Alba Arénát, a székesfehérvári sportcsarnok 46 milliárd forintból épült fel, és a Market keze nyomát dicséri, akárcsak a Mol Campus, a BudaPart, az MVM Dome vagy például a Duna Aréna.
Nincs megállás
Tavaly júniusban jelentették be, hogy a korábban kötött stratégiai megállapodásban foglaltak szerint közös építőipari alapanyaggyártó céget alapítottak a Masterplast Nyrt.-vel, 50-50 százalékos tulajdoni aránnyal.
A múlt év októberében ismertették azt is, hogy a Hungaroring fejlesztésének második ütemét a Market Építő Zrt. és a Bayer Construct Zrt. konzorciuma nyerte el, a kivitelezésnek pedig a 2026-os Magyar Nagydíjig kell elkészülnie.
A dinamikus fejlődés során a Market közlése szerint a cég mindig fontosnak tartotta a szakmai színvonal megőrzését, a munkavédelmi szabályok szigorú betartását, a munkatársak megbecsülését, az innovációk adaptálását, valamint a környezetünkért való tudatos felelősségvállalást.
A vállalati értékrend szerves részét képezi a társadalomért, a környezetért, az emberek életkörülményeinek javításáért való őszinte elkötelezettség. Építőipari cégként a vállalat 2022-ben elsőként tett közzé fenntarthatósági jelentést, melyet 2023-ban már auditált formában publikált.
(Borítókép: Tövissi Bence / Index)