- Gazdaság
- autótörténet
- járműtörténet
- használt autó
- használtautó-piac
- közlekedési baleset
- motorteljesítmény
Táblázaton mutatjuk, hogy minél nagyobb a motor, annál nagyobb a baleset esélye
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
A motorteljesítmény és a kárgyakoriság között közvetlen összefüggés van – derül ki a carVertical autóipari adatszolgáltató cég adataiból. A kutatás azzal a céllal készült, hogy kiderítse, van-e kapcsolat a járművek átlagos motorteljesítménye és a balesetek aránya között.
A vállalat 43 autómárka járműtörténeti jelentéseit vizsgálta. Minden esetben beigazolódott, hogy az erősebb motorral felszerelt autók gyakrabban részesei balesetnek.
- A portálon ellenőrzött, 100 kW alatti teljesítményű Audi gépjárművek 46,4 százalékánál fordult elő kárfeljegyzés, míg a 400 kW fölötti modelleknél a károk aránya lényegesen magasabb (55,6 százalék).
- Hasonló tendencia figyelhető meg a Volkswagen márkájú autóknál, ahol a 100 kW alatti teljesítményű modellek 42,6 százaléka sérült, míg a 300–400 kW-os motoroknál ez az arány 48,9 százalék.
- A legfeljebb 100 kW teljesítményű motorral felszerelt Ford gépjárművek 45 százaléka sérült, míg a 400 kW feletti motorral rendelkező autók 55 százalékában keletkezett kár.
- A legkisebb teljesítményű motorral rendelkező Renault autók közül háromból egy szenvedett kisebb-nagyobb balesetet (36,3 százalék). A 200–300 kW-os motorral ellátott autóknál jóval magasabb, 39,7 százalék volt a balesetek aránya.
- A Skoda azon márkák közé tartozik, amelyeknél a kárgyakoriság csak igen kis mértékben tér el a kisebb és az erősebb autók között: a sérült modellek 51,3 százalékának volt 100 kW alatti a motorteljesítménye, 54,8 százaléka pedig 200–300 kW-os motorral futott. A Skoda azonban – néhány más járműmárkához hasonlóan – nem gyárt 400 kW-nál nagyobb motorral felszerelt modelleket, amelyek magasabb sérülési arányt eredményezhetnének.
- Hasonló helyzet figyelhető meg a Toyota esetében is: a gyengébb motorral felszerelt modellek 36 százaléka sérült meg, szemben a 200–300 kW teljesítményű autók 39,5 százalékával.
- A kutatásban elemzett összes járműmárka közül magasan kiemelkedett a BMW: a 100 kW alatti autók 60,3 százaléka szenvedett kárt, szemben a 400 kW fölötti kategória járműinek 68,6 százalékos baleseti arányával.
Bár minden járműnek egyformán be kell tartania a közlekedési szabályokat, úgy tűnik, hogy az erősebb autók sofőrjei hajlamosabbak figyelmen kívül hagyni a sebességkorlátozásokat, és gyakrabban vállalnak nagyobb kockázatot. Nem találtunk egyetlen olyan márkát sem, ahol a kisebb teljesítményű járművek szenvedtek volna több balesetet
– számol be a kutatás eredményeiről Matas Buzelis autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.
A kezdő vezetőknek általában azt tanácsolják, hogy amíg kellő tapasztalatot nem szereznek az utakon, lehetőleg olcsó és viszonylag kis teljesítményű motorral felszerelt autót vezessenek – így nagyobb eséllyel kerülhetik el a baleseteket. Ugyanakkor az is tény, hogy az erős járművek jobban irányíthatók, sőt a fékrendszerük is fejlettebb, ami viszont megkönnyíti a vezetést.
Egyes autók akár hétszer erősebbek, mint mások
A portálon ellenőrzött összes járműmárka közül a Bentley tudhatja magáénak a legnagyobb átlagos motorteljesítményt – 415 kW vagy 564 LE. A luxusautó-gyártót a Maserati (268 kW/364 LE), a Cadillac (264 kW/359 LE), a Tesla (263 kW/358 LE), majd a Porsche (257 kW/349 LE) követi.
A kutatásból az is kiderül, hogy a carVertical portálon a használtautó-vásárlók gyakrabban ellenőrzik az erősebb motorral futó autók történetét, bár rendszerint a kisebb teljesítményű motorral rendelkező kis autók múltjának is utánajárnak.
A legkisebb átlagos motorteljesítményük a Smart autóknak volt (59 kW vagy 80 LE), de a Dacia (72 kW/98 LE), a Lancia (77 kW/105 LE), a Fiat (83 kW/113 LE) és a Suzuki (87 kW/118 LE) sem maradt el sokkal a Smartok mögött.
A komolyabb baleseti előzmények intő jelek lehetnek, ezért fontos, hogy használtautó-vásárlás előtt minden esetben konzultáljunk hivatásos szerelővel, és tájékozódjunk arról, hogyan befolyásolhatják az autó esetleges korábbi balesetei a további, hosszú távú járműhasználatot – hívta fel a figyelmet Matas Buzelis.