- Gazdaság
- autókereskedés
- autóvásárlás
- futásteljesítmény
- csalás
- használt autó
- kilométeróra
- kilométeróra-csalás
- kilométeróra-visszatekerés
- járműtörténet
- autótörténet
Pénzügyi katasztrófát jelenthet egy rossz autóvétel
További Gazdaság cikkek
Korábban több ízben is beszámoltunk arról, hogy a használt autót vásárlók könnyedén lehetnek csalás áldozatai. Legtöbbet a kilométerórát tekerik vissza, de az Index arról is írt, hogy Magyarország a használtautó-csalások egyik bázisa.
Sőt, a magyar gazdaság több százmillió eurót bukik azáltal, hogy nem lép fel a használtautó-csalásokkal szemben.
A túlzott bizalom futásteljesítmény-családhoz vezethet
A carVertical autóipari adatszolgáltató cég a közelmúltban 15 európai országban végzett kutatást, melyből kiderül, hogy a Magyarországra importált autók kilométeróra-állását nagyobb eséllyel manipulálták, mint a helyben vásárolt járművekét.
A magyar utakon közlekedő és a cég által ellenőrzött autók 7,4 százalékának módosították a futásteljesítményét. Bár idehaza még nem olyan rossz a helyzet, mint néhány kelet-európai országban, például Lettországban, ahol a manipulált járművek aránya meghaladja a 15 százalékot, a csalás kockázata továbbra is magas.
Magyarországon az importált autók 8,1 százalékának hamis a kilométeróra-állása, ami meghaladja a határainkon belül eladott hamis futásteljesítményű autók arányát (6,5 százalék).
Sokan megbízhatóbbnak tartják a bizonyos országokból, mint például Németországból importált autókat, ezért a vevők ilyenkor kevésbé elővigyázatosak, és megbíznak a használt járművek eladóiban.
Nagyon nehéz nemzetközi szinten ellenőrizni a használt autók minőségét, mivel az egyes országokban eltérő jogszabályok vonatkoznak a kilométeróra-csalásra. Tekintve, hogy az országok közötti információáramlás az autókról nem kielégítő, exportálás után a járművek tiszta lappal indulhatnak, és jellemzően ilyenkor állítják át a futásteljesítményüket. Ezzel növekszik annak a kockázata, hogy a helyben vásárolt autókhoz képest nagyobb valószínűséggel kapjuk meg az autót manipulált kilométeróra-állással
– magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.
Előny élvez az importautó
A kutatás szerint a helyben vásárolt és külföldről behozott autók aránya eltérő. Az autóipari adatszolgáltató által Magyarországon ellenőrzött gépjárművek 44,6 százaléka a teljes idejét az országban töltötte, míg 55,4 százaléka külföldről importált.
A legtöbb vizsgált országban, így Litvániában, Lengyelországban, Romániában vagy Szerbiában a külföldről behozott autók aránya 70–90 százalék között mozog, ami azt jelenti, hogy Magyarországon alacsonyabb a használtautó-import. Ez azonban nem vezet az autókkal kapcsolatos csalások számának csökkenéséhez.
Pénzügyi katasztrófát jelenthet
A hamis futásteljesítményű autó beszerzése sok gondot okozhat az új tulajdonosnak, mivel nehéz megtervezni a karbantartását. A vezérműláncszíjat például 100-150 ezer kilométerenként kell cserélni. Ha azonban a jármű futásteljesítménye hamis, valószínűleg nem kerül sor időben erre a műveletre, így az ékszíj elszakadhat, ami a szelepekkel való érintkezés következtében a dugattyúk sérülését eredményezheti.
A nagyobb futásteljesítményű autók lényegesen rosszabb állapotban lehetnek, ami útközben váratlan meghibásodásokhoz vezethet. Nem is beszélve a sofőr biztonságát veszélyeztető kockázatokról.
A módosított futásteljesítményű autókat jóval drágábban adják el, mint a valós futásteljesítményűeket, vagyis a vásárlók többet fizetnek a járművekért, mint amennyit érnek.
A kutatásból egyértelműen látszik, hogy
azok a járművek, amelyeknek a kilométeróráját visszatekerték, akár 25 százalékkal is drágábbak lehetnek, mint az eredeti futásteljesítményű autók.
A nagy futásteljesítményű jármű ráadásul sokkal gyorsabban veszít az értékéből, és sokszor nehezebb rá vevőt találni.
(Borítókép: Kolumbán Kitti / Index)