Ez fájhat: a Wizz Airen csattant a GVH ostora

További Gazdaság cikkek
-
40 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztené az OpenAI mesterséges intelligenciáját
- Elkezdődött, amire mindenki várt a lakáshitelekkel kapcsolatban
- Márciusban is folytatódott az ingatlanpiac felívelése
- Óriási összeget kaptak vissza a fogyasztók, akik visszaváltották az üvegeket
- Gyógyszergyártók az Indexnek: bízunk Orbán Viktor szavában, nem számítunk újabb extra sarcra
Hullámvasútra ült a Wizz Air, és úgy látszik, először nem akart, de most már nem is tud leszállni róla. Előbb új járatok indításáról adott hírt a vállalat, majd jött a kiábrándító gyorsjelentés, ami lavinát indított, most pedig a Gazdasági Versenyhivatallal (GVH) gyűlt meg a baja. De ne szaladjunk ennyire előre!
Kijózanító pofon a Wizz Air gyorsjelentése
Rájárt a rúd a diszkont légitársaságra, amit az is jelez, hogy a megtorpanó utasforgalom-növekedéssel összefüggésben csalódást keltő tőzsdei jelentést tett közzé csütörtökön az idei második negyedéves teljesítményéről.
- A 2024. április–júniusi időszakban a Wizz Air bevételei 1,8 százalékkal, 1,26 milliárd euróra nőttek,
- a kamat- és adófizetés és amortizáció előtti eredményt tükröző EBITDA során 16 százalékos pluszt, 274,6 millió eurót látunk.
- De a feketeleves az adózás utáni profitsoron jön: az egy évvel korábbi bázisidőszak 61 millió eurójával szemben a vizsgált három hónap után kong az ürességtől a kassza, 98 százalékos visszaeséssel mindössze 1,2 millió euró maradt.
Nem csoda, hogy ennek hatására a vállalat menedzsmentje alaposan visszavágta az éves eredményvárakozást, amit a korábbi 500-600 millió euróval szemben már csak 350-450 millióban határozott meg. A turizmust és a légi közlekedést valósággal kivégző Covid-válság óta nem estek ekkorát a Wizz Air részvényei, a papírok 15 százalékot meghaladó mértékben gyengültek egyetlen nap leforgása alatt. Mindennek tetejébe két nagy elemzőház is csökkentette a Wizz-részvényekre vonatkozó célárait: a Barclays 19-ről 16 fontra, a Morgan Stanley pedig 24,5 fontról 19-re.
Wizz Air-vezér az Indexnek: Nem kérdés, melyik a magyar nemzeti légitársaság
A Wizz Air-vezér szerint a magyar légi közlekedés sajátos helyzete nemzeti kézbe adhatja a budapesti repülőteret.
A GVH is az asztalra csapott
Ha ez még nem lett volna elég, most a Gazdasági Versenyhivatal is bekopogott a Wizz Air Hungary Zrt. ajtaján a bizonyítványosztással. Fontos előzmény, hogy a GVH még 2023 elején indított versenyfelügyeleti eljárást a társasággal szemben, mivel gyanúja szerint jelentős információkat hallgatott el online felületein, hogy a drágább lehetőségek irányába befolyásolja a jegyvásárlókat.
A nemzeti versenyhatóság az eljárás során feltárta, hogy a légitársaság 2018 novembere és 2024 májusa között elhallgatta – illetve nem időben kommunikálta – hogy a fogyasztóknak az alapszolgáltatás választása esetén is lehetőségük van egyes további szolgáltatások (Wizz Priority, feladottpoggyász-szolgáltatás) külön-külön történő megvásárlására.
A cég így gyakorlatilag a drágább, ezeket a szolgáltatásokat alapból tartalmazó csomagok irányába terelte a fogyasztókat. A GVH feltárta emellett, hogy a légitársaság 2019 decemberétől olyan kereskedelmi gyakorlatot folytatott az automatikus utasfelvételi szolgáltatás tartalmával és korlátaival kapcsolatban, amely sértette a szakmai gondosság követelményét.
A fentebbi gyakorlatokat mérlegelve a GVH versenytanácsa – a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának megsértése miatt – összesen 307 millió 824 ezer forint bírságot szabott ki a légitársaságra.
A Wizz Air megtámadja a GVH „megalapozatlan, az utasok érdekeit nem szolgáló” határozatát
Cikkünk megjelenését követően egy órán belül megérkezett a cég válasza is, amit az alábbiakban változtatás nélkül közlünk.
A Wizz Air a több mint egy éven át tartó vizsgálati folyamat során végig együttműködött a GVH-val és konstruktív magatartást tanúsított. A Wizz Airnek meggyőződése, hogy a foglalási folyamata eddig is egyértelmű, jól érthető és átlátható volt, és az utasok érdekeit szolgálta. Ennek ellenére a hatóság minden észrevételét figyelembe vette, azokkal teljes összhangban nyitott volt a GVH által meghatározott kötelezettségvállalásokat tenni azzal kapcsolatban, hogy átalakítsa a foglalási folyamatát, sőt számos módosítást már proaktívan meg is valósított időközben. A légitársaság megkérdőjelezi a bírság jogosságát, nem ért egyet annak indoklásával, ezért jogi lépéseket tesz.
„A Wizz Air továbbra is az utasai érdekeit tartja szem előtt. Ez a bírság nem az utasok érdekeit szolgálja. A légitársaság kötelezettséget vállalt volna kompenzáció fizetésére is az érintetteknek. A GVH azonban ahelyett, hogy a kompenzációt elfogadta volna az utasok számára, úgy döntött, hogy olyan bírságot szab ki, amelynek a felhasználása az utasok számára követhetetlenné válik, és részükre semmilyen közvetlen előnyt nem jelent. A Wizz Air kötelezettségvállalási ajánlata, amelyet a GVH nem fogadott el, mintegy duplája lett volna a fogyasztók számára ekképpen semmilyen előnnyel nem járó bírság összegének.”
A Wizz Air továbbá hangsúlyozza, hogy a szóban forgó vizsgálatot egy évvel ezelőtt, 2023-ban indította a GVH, és az nem függ össze azzal a helyzettel, amely a magyar és az európai légiforgalmi irányítási rendszer kapacitáshiánya miatt 2024 nyarára kialakult. Az elmúlt időszakban az európai légtérben súlyos fennakadások és késések voltak tapasztalhatók, amelyek megzavarták az utasok előre eltervezett pihenését és a légitársaságok menetrendjét.
A Wizz Air több mint 100 millió euró értékű fejlesztéssel készült fel a nyári főszezonra: növelte a személyzet létszámát, korszerűsítette a rendszereit, valamint felülvizsgálta működési és járattervezési eljárásait. Ugyanakkor számos európai és a magyar légiforgalmi irányító szolgálat nem készült fel a már korábban is előrejelzett forgalmi csúcsokra. Ezzel az utasoknak és a légitársaságoknak is jelentős kényelmetlenséget okoztak, hosszú távon is kárt okozva a turizmusnak, ezáltal a nemzetgazdaságnak.
Visszapattantak a vállalások
Lényeges rész az is, hogy a Wizz Air az eljárás során több kötelezettségvállalást is felajánlott a nemzeti versenyhatóság irányába. A vállalások többek között tartalmaztak volna fogyasztói kompenzációt és egy, a foglalási folyamatot érintő informatikai fejlesztést is. A GVH versenytanácsa a vállalások értékelésekor elsődlegesen arra volt figyelemmel, hogy
- a sérelmezett magatartások jogi minősítéséhez kiemelt közérdek fűződik, valamint azt is rendkívül kétségesnek találta, hogy
- a vállalások elérték volna az eljárás eredeti célját, illetve hogy
- azok egyáltalán ténylegesen hatékonyan, egyéb mulasztások kockáztatása nélkül megvalósíthatók lettek volna.
Nem mehetünk szó nélkül amellett sem, hogy jogsértő kereskedelmi tevékenysége miatt a Wizz Airt már korábban is elmarasztalta a GVH, továbbá van olyan eljárás, amely jelenleg is folyamatban van, mivel a cég feltételezhetően fontos információkat hallgatott el az utasok elől. Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa nem fogadhatta el a légitársaság vállalásait.
Nagyító alatt a légi közlekedés
A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt években egyébként is kiemelt figyelmet szentelt a légi közlekedés hazai piacának. A hatóság 2022 októberében átfogó gyorselemzés (sweep) keretében vizsgálta a Magyarországon elérhető légitársaságok honlapjait, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlító weboldalakat. Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke a légi közlekedésben tapasztalható folyamatos fennakadások miatt, az utasok védelme érdekében figyelemfelhívást küldött több, Magyarországon működő diszkont-légitársaság, közte a Wizz Air vezetőjének is.
Reptéri káosz: a fapadosok orrára koppintottak
Az Index úgy tudja, a Wizz Air, a Ryanair és az EasyJet is a címzettek között van.
A most lezárult ügy kapcsán a GVH ismételten határozottan felhívta a légitársaságok figyelmét, hogy a jegyeladással kapcsolatos információikat minden esetben átláthatóan tegyék közzé, és könnyen érthetően fogalmazzák meg azokat.
Ezenfelül a versenyhivatal azt is javasolta a fogyasztóknak, hogy utazásaik tervezése és jegyvásárlásaik során mindig körültekintően járjanak el, tájékozódjanak az egyes szolgáltatások pontos részleteiről, és az egyes szolgáltatáscsomagok előnyeiről és hátrányairól.
Új járatokat indít a Wizz Air
Július végén még vidámabb volt a hangulat a Wizz Air háza táján. A hervasztó gyorsjelentés előtt egy héttel ugyanis arról számoltak be, hogy négy új járatot indítanak ősszel a budapesti géppark bővítésének köszönhetően: októbertől közvetlenül elérhető lesz repülővel Genova, Girona, Marrákes, decembertől pedig Memmingen.
Emellett a Wizz Air több népszerű útvonalon is növeli járatai gyakoriságát, egyebek mellett Tel-Aviv, Isztambul, Milánó, Berlin, Madrid, Athén és Glasgow irányába bővülnek a járatok.
Várakozásuk szerint a bővítés következtében a téli szezonban a légitársaság budapesti kapacitása az előző év azonos időszakához képest több mint 30 százalékkal nő. Ennek eredményeképpen a Wizz Air piaci részesedése 41 százalékra emelkedik, erősítve a légitársaság piacvezető szerepét Magyarországon.
A hamarosan 17-re bővülő budapesti gépparkkal az idén összesen csaknem 7 millió utast szállíthatnak a magyar fővárosba, illetve onnan további desztinációkba.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
A Jobbik törvénybe iktatná a készpénzes bérkifizetés jogát
A javaslat célja, hogy mérsékelje a bankok túlzott nyereségét is.
március 26., 21:51
- Gazdaság
Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél
Változásokról döntöttek a Nemzetközi Valutaalap Magyarországot képviselő kormányzótanácsában.
március 27., 09:20
- Gazdaság
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt adott ki: nincs kockázat a magyar államadóságban
Cáfolták az Európai Bizottság állításait.
március 26., 20:12
- Gazdaság
Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei
Kijöttek a friss adatok, tovább zakatol a turizmus. A kormány ismét rekordévre számít.
március 27., 08:55
- Gazdaság
40 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztené az OpenAI mesterséges intelligenciáját
A befektetéssel megduplázná értékelését a cég.
3 órája
- Gazdaság
Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják
A bírság ugyanakkor elkerülhető, van rá mód.
március 27., 06:12
- Gazdaság
Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra
Az elnök szerint a bevételt többek között adócsökkentésre is fordítják majd.
március 27., 07:02
- Gazdaság
Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások
Amerikai vállalattal indíthat részvénytranzakciót Magyarország második legnagyobb bankcsoportja.
március 27., 13:19
- Gazdaság
Súlyos százezrekbe fájhat az adatszolgáltatás elmulasztása: érkeznek az új bírságtételek
Ezekre érdemes figyelniük a cégeknek.
március 27., 15:39
- Mindeközben
Nagy Feró keményen beszólt A Nagy Duett zsűrijének: „Először is: ki az a Szabó Zsófi? Nem ismerem!”
4 órája
- Mindeközben
A Nagy Ő korábbi szereplője, Péntek-Gyulai Virág: „Bekaptam a legyet, ahogy mondják, nincs mit szépíteni”
5 órája
- Mindeközben
Szakad a TikTok népe Aurelio videóján, aki a „roma Albert Einstennek” kiáltotta ki Gáspár Győzőt, nem véletlenül
6 órája
- Címlapon
Zászlórúddal vágták állon Puzsér Róbertet a tüntetésen
A publicistát egy anarcho-feminista támadta meg.
23 perce
- Gazdaság
A Revolutot is táncba hívnák a bankok az ATM-telepítési programban
A kétezer főt meghaladó településeken racionális lehet a készpénzkiadó automaták telepítése.
március 27., 13:56
- Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki
Meg is lett a jutalma.
március 25., 06:20
- Gazdaság
Észre sem veszik, de a magyarok nagy részének egészsége otthon is veszélyben van
Magyarország első épületbiológusával beszélgettünk, aki elmondta: van megoldás.
március 28., 11:09
- Gazdaság
Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő
A kormány szerint Magyarország Európa élmezőnyéhez tartozik foglalkoztatottságban.
március 28., 09:18
- Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi
Nagy Márton üzent a döntés után.
március 25., 07:21
- Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk
Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.
március 25., 10:35
- Címlapon
Lecsapott a TEK Veszprémi Jimmyre, a balatoni alvilág ismert alakjára
Az otthonában ütöttek rajta.
4 órája
- Gazdaság
Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint
Hétfő óta ingadozik a magyar fizetőeszköz.
március 26., 11:49
- Címlapon
Vlagyimir Putyin döntött, 160 ezer sorköteles férfi behívását rendelte el
A sorkatonaság minden 18 és 30 év közötti állampolgárra vonatkozik Oroszországban.
4 órája
- Gazdaság
Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma
A miniszter szerint az árrésstop a bejelentés után azonnal hat.
március 26., 10:55
- Gazdaság
Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben
A személyi kölcsönöknél is érezni az inflációt.
március 25., 12:45
- Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta
Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.
március 26., 09:42
- Gazdaság
Úgy néz ki, hogy 2024 a bankok éve volt Magyarországon
Magyarország hetedik legnagyobb bankja is történelmi évet zárt tavaly.
március 25., 18:23
- Címlapon
Tiltakoznak az akadémikusok: kivonulnak, ha Orbán Viktor megjelenik az ünnepi ülésen
Az MTA tagjai szerint a miniszterelnök március 15-i beszéde átlépte az „írott és íratlan normákat”.
2 órája
- Gazdaság
Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára
Oda kell figyelnie annak, aki feltöltené a tankot.
március 26., 10:21
- Címlapon
Kemény üzenetet küldött Moszkva az amerikai tűzszüneti javaslatról, most mindenki Trump válaszcsapására vár
14 órája
- Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot
Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.
március 25., 14:00
- Címlapon
Tényleg meg lehetne szabni, ki vehet házat a Balatonnál vagy Budapest környékén?
Feltételekhez köthetik az ingatlanok adásvételét, ha megvalósul a tervezet.
53 perce