Olyan robbanás előtt állnak a webáruházak, hogy azt a vevők is megérzik

GettyImages-2128599003
2024.10.12. 08:53
Idén nyáron a hazai webshopok 4 százaléka kínált valamilyen terméket előfizetéses formában, azonban az adatok szerint ez az arány két-három éven belül várhatóan 23 százalékra nő. Az, hogy közel ötszörösére nőhet az előfizetéses vásárlást kínáló webáruházak száma, jól mutatja a piacon zajló jelentős változásokat. Az előfizetéses e-kereskedelmi szolgáltatás nyújtása a kkv-k versenyképességének fenntartásában is kulcsszerepet játszhat.

Jelenleg a magyar webáruházak mindössze 4 százaléka kínál előfizetéses vásárlási lehetőséget. Azonban a jövőbeli terveket vizsgálva kiderül, hogy még 2024-ben 7 százalék tervezi bevezetni ezt a modellt, és további 12 százalék a következő 2–3 év során, így 2027-re az előfizetéses vásárlást kínáló webáruházak aránya elérheti a 23 százalékot – derül ki a 998 hazai webáruház-tulajdonos megkérdezésével készült 2024-es Nagy Webáruház Felmérésből.

„Ez közel ötszörös növekedési potenciál, ami első hallásra irreálisnak tűnhet, azonban egybevág a nemzetközi tapasztalatokkal. Ráadásul a magyarországi növekedése ennél is intenzívebb lehet, mivel a kutatás szerint a webáruházak egy jelentős része még nem hozott döntést az előfizetéses modellek bevezetéséről. A megkérdezettek 29 százaléka nyitott lenne a lehetőségre, míg 15 százalék bizonytalan ebben a kérdésben” – mondta Rab Máté, az egyik hazai webáruházrendszert fejlesztő vállalat, a Shoprenter ügyvezetője.

Így működik

De mi is az az előfizetéses e-kereskedelem? Ahogy arról korábban az Index beszámolt: a modell forradalmasítja a vásárlást, nagyobb megtakarítást, kényelmet, személyre szabott ajánlatokat és exkluzív hozzáféréseket kínál a fogyasztóknak.

Visszatérő költséget számítanak fel az vásárlóknak – általában havonta – egy termékhez vagy szolgáltatáshoz való hozzáférésért cserébe. Az e-kereskedelmi előfizetés lényegében az erős ügyfélkapcsolatról, valamint a zökkenőmentes ügyfélélményről szól.

A webáruházban alkalmazott előfizetési modelltől függ, milyen konstrukció szerint lehet a termékre és/vagy szolgáltatásra előfizetni. Általában havi díjakról beszélhetünk, de nem ritka a heti, kétheti, kéthavi, negyedéves, féléves, vagy akár éves előfizetés sem. Webáruházanként, azon belül termékkörönként változhat, hogy az előfizetést milyen futamidőre kell vállalni. Azt azonban fontos kiemelni, hogy

semmit sem kötelező előre vállalni, az előfizetés bármikor lemondható vagy módosítható,

továbbá más termékeket tartalmazó, egyszeri kosár is hozzátehető a vásárláshoz, amit azonban a webáruháznak szükséges jeleznie. Az előfizetés összegét a rendelés leadásakor, illetve annak megújításakor vonják le a bankkártyáról.

Az előfizetéses e-kereskedelemben három fő típust különböztetünk meg, erről szintén a témában írt korábbi cikkünkből tájékozódhat.

Innovátorok és lemaradók

Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője rámutatott: a Vevőből Előfizető Program jelentős növekedési potenciált hordoz a következő években a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára.

A legnagyobb innovációs hajlandóságot az előfizetéses vagy visszatérő vásárlást támogató szolgáltatások bevezetésére az élelmiszer és ital, valamint az irodaszerek és taneszközök kategóriájában működő e-kereskedők mutatják. Az élelmiszer- és italszektorban már a vállalkozások 11 százaléka alkalmaz előfizetést, és további 38 százalék nyitott rá. Hasonlóan magas az érdeklődés az irodaszerek és taneszközök piacán, ahol már10 százalék  használ előfizetéses modellt, 36 százalék pedig tervezi bevezetni 2024-ben.

Ugyanakkor a kutatás rávilágít arra is, hogy a webshopok 32 százaléka határozottan elutasítja az előfizetéses modellek alkalmazását. A bútor és régiség, valamint az otthon és design kategóriákban tevékenykedő e-kereskedők a legkevésbé nyitottak az ilyen típusú szolgáltatásokra: a bútor és régiség szektorban a vállalkozások 39 százaléka, míg az otthon és design területen 46 százalék nem tervezi az előfizetéses modellek alkalmazását.

Pedig az otthon és design, valamint a bútor és régiség kategóriákban is komoly lehetőségek rejlenek az előfizetéses modellekben. Rendszeres lakberendezési tanácsadás, szezonális dekorációk, vagy exkluzív, limitált kiadású termékek révén a vállalkozások stabil, hosszú távú bevételi forrást érhetnek el, miközben növelik a vásárlói hűséget. Az ilyen innovációk kulcsfontosságúak lehetnek a piaci versenyképesség fenntartásában, mivel a fogyasztók egyre inkább értékelik a kényelmet és a személyre szabott ajánlatokat

– mondta Stampf Attila, a vásárlói élményen alapuló fejlesztésekkel foglalkozó Humanize ügyfélélmény-folyamat tervezője.

Tudás mint versenyelőny

A webáruházak versenyképessége szempontjából ma már létkérdés, hogy kínálnak-e előfizetéses szolgáltatásokat. Nem az a kérdés, hogy a magyar fogyasztók hajlandók-e előfizetni termékekre és szolgáltatásokra, hanem az, hogy hazai vagy külföldi webáruházban teszik ezt meg – hívják fel a figyelmet a kutatás készítői.

Az előfizetéses e-kereskedelem elterjedése ezért kulcsfontosságú a szektor növekedése és versenyképessége szempontjából,

ahol az edukáció és a technológiai hozzáférhetőség meghatározó szerepet játszik. Ebben nyújt támogatást a Vevőből Előfizető Program, amelynek célja, hogy a vállalkozások számára megkönnyítse az előfizetéses modellek bevezetését és működtetését.

Ideális terjedési feltételek

Az előfizetéses e-kereskedelem terjedését egyre több innováció támogatja, amelyek alapját a kártyás fizetési megoldások és a tokenizáció széles körű elterjedése adja. A kutatás adatai szerint az online bankkártyás fizetés a webáruházakban leadott rendelések 32 százalékát teszi ki, idén először megelőzve az utánvétet. Emellett a mentett kártyás fizetések (4 százalék) és az ismétlődő fizetések (9 százalék) tovább erősítik a vásárlói rugalmasságot, elősegítve az előfizetéses modellek elterjedését.

Az online fizetés mellett további peremfeltételek, az e-kereskedelem és a logisztikai rendszerek folyamatos fejlődése, egyre kedvezőbb feltételeket teremt az előfizetéses e-kereskedelem elterjedéséhez. Az automatizált rendeléskezelés, a gyors kiszállítás és a rugalmassá vált fizetési megoldások révén az e-kereskedők ma már jelentős beruházás nélkül indíthatják el előfizetéses szolgáltatásaikat.

(Borítókép: Egy futár csomagokat szállít ki. Fotó: Jakub Porzycki / NurPhoto via Getty Images)