Soha sem nyílt még ekkorára karácsonykor a magyarok pénztárcája
További Gazdaság cikkek
- A túlélésért küzdenek a cégek, leépítésre kényszerülnek
- Magyar siker az altatáshoz használt maszkok piacán
- Megújult a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
- Kétmillió forintos átlagilletmény jöhet a bíráknál, de három évet kell rá várni
- Hatalmas leépítést tervez a Ford, több ezer munkahelyet szüntetnek meg Európa-szerte
Negyedéves rendszerességgel vizsgálja a hazai háztartások anyagi helyzettel kapcsolatos várakozásait a Cofidis Hitel Monitor, nem csoda, hogy az év végéhez közeledve a karácsonyi ünnepek mentén ad látleletet a társadalomról a pénzügyi szolgáltató. A reprezentatív kutatásból kiderült, hogy
- a karácsonyi büdzsét idén átlagosan 102 ezer forintra tervezik a magyarok, ebből szeretnék megoldani az ajándékok beszerzését és az ünnepi menüt.
- A lakosság egyharmada erre a célra félretett megtakarításból tervezi fedezni ezt a kiadást, 59 százaléka pedig az aktuális havi jövedeleméből.
- A karácsonyi költéseket hitelből tervezők aránya jelenleg 12 százalék, ami az elmúlt 8 évben a legmagasabb érték.
- Vannak, akik az év végén a munkahelytől kapnak segítséget: „pulykapénzre” idén a 17 százalékuk számít, átlagosan 71 500 forintra.
A felmérés szerint múlt évhez képest 61-ről 70 százalékra növekedett az ajándékozási kedv. Azok, akik szeretnék meglepni családjukat, barátaikat, átlagosan 46 ezer forintos keretben gondolkodnak, és a többségnek maximum hat ember szerepel a listáján.
Pénztárcakímélő szokások
Már csak a családok negyedénél gyakorlat, hogy minden felnőtt megajándékoz mindenkit. A magyarok felénél pénztárcakímélő szokások alakultak ki – körükben csak a gyerekek kapnak meglepetést (37 százalék), összegkorlát van (29 százalék), illetve közösen vesznek nagyobb ajándékot (17 százalék). A tervezett karácsonyi pénzügyi kereteket nem mindig sikerül betartani, 43 százalék valamelyest túlköltekezik, a magyarok 14 százaléka pedig annyival túllépi a büdzsét, hogy januárban meg kell húznia a nadrágszíjat.
A legnépszerűbb ajándékok toplistájának élén a szépségápolási termékek és illatszerek, a játékok, valamint a ruházati cikkek állnak.
Nő a praktikus ajándéktárgyak népszerűsége: a múlt évhez képest többen tennének a karácsonyfa alá konyhai eszközöket (18 százalék), barkács- és kerti felszerelést (13 százalék), sporteszközöket (12 százalék), valamint háztartási gépeket (11 százalék). Az ajándékozni vágyók 57 százaléka a webshopból való vásárlást részesíti előnyben.
Milliós hitelfelvétel a tervek között
A magyarok 13 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben – derült ki a Cofidis Hitel Monitor 2024 negyedik negyedévi kutatásából. A legnépszerűbb hiteltípus továbbra is a személyi kölcsön. A tervezett hitelösszeg jelenleg 1,1 millió forint. A leggyakoribb hitelcélok a lakásvásárlás és -felújítás (27-27 százalék), harmadik helyen az autóvásárlás áll (20 százalék). Ugyanakkor 16 százalék el tudja képzelni, hogy hitelt vegyen fel egészségügyi kezelés finanszírozása céljából. Az elmúlt évben felvett személyikölcsön- és áruhitelcélok között egyaránt vezet a háztartási gépek, berendezések kategóriája.
Black Fridayjel kezdődő karácsony
A karácsonyi ajándékvásárlás fő szezonja a november: a magyarok több mint fele ekkor kezdi el beszerezni a meglepetéseket. Nem meglepő a vásárlási láz: a Black Friday-akciókat kihasználva a lakosság 37 százaléka célzottan tervezi, hogy vesz valamit. Még mindig vannak azonban fenntartások a csábító ajánlatokkal kapcsolatban, és a magyarok háromnegyede szerint a boltok sok esetben az eredeti árhoz képest nem valós kedvezményekkel tévesztik meg a vásárlókat.
A kutatás szerint a magyarok kétharmada idén is állít karácsonyfát, de az otthonok több mint felében (54 százalék) műfenyőt díszítenek. Ahol lesz fa, ott a fenyőre a legtöbben a tavalyinál nagyjából háromezerrel többet, átlagosan 13 800 forintot szánnak.
Bár a megkérdezettek a boltról boltra járkálás (36 százalék) és a nagytakarítás (26 százalék) mellett a sütés-főzést (18 százalék) is időrablónak vagy macerásnak élik meg, ugyanakkor kevesen mondanának le a hagyományos ünnepi menüről. A karácsonyi nagybevásárlást intézők 74 százaléka az alkalmi fogásokhoz is olyan saját márkás élelmiszereket választ, melyeket a hétköznapokban is szívesen vásárol.
(Borítókép: Egy vásárló távozik az egyik elektronikai áruházból 2016. november 25-én. Fotó: Balázs Attila / MTI)