Joggal aggódnak-e a könyvelők a digitális reform miatt?

2024.12.30. 10:54
Jelentős fordulópont közeledik a magyar lakosság és a vállalkozások részére nyújtott digitális szolgáltatások evolúciójában, ugyanis 2025. január 16-tól megszűnik az Ügyfélkapu és mellette egy sor bejelentkezési mód a közigazgatási, önkormányzati, bírósági és egyéb ügyintézési portálokra, helyettük csupán két opció marad: a közelmúltban bevezetett Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás és az Ügyfélkapu+. Nagy kérdés, hogy mi lesz a könyvelőkkel, akik a nevünkben és helyettünk járnak el.

Ahogy arról az Index is beszámolt: jövő év elejétől fontos, mindannyiunkat érintő adminisztratív változás lép életbe: 2025. január 16-tól megszűnik a már jól ismert Ügyfélkapu. Helyébe az Ügyfélkapu+ lép, illetve a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás lesz használható. Itt írtunk arról részletesen, mit kell tudni a változásról.

Az Ügyfélkapu+ egy úgynevezett kétfaktoros hitelesítési eljárást takar, amelynek használatakor a felhasználónév + jelszó páros mellett egy elsődlegesen okostelefonon futtatható hitelesítőalkalmazás is szükséges a bejelentkezéshez. A DÁP alkalmazással a bejelentkezési folyamat egyszerűbb, nincs szükségünk felhasználónévre és jelszóra, elegendő az okostelefonunk kamerájával beolvasnunk a számítógépünk képernyőjéről egy QR-kódot a bejelentkezéskor.

Habár a jogalkotó szinte mindenre gondolt a bejelentkezési megoldások reformjakor, egy megoldandó probléma azonban mégis felmerül – jelezte a Niveus Legal Halmos és Jánosi Ügyvédi Iroda irodavezető partnere.

Mint az köztudott, könyvelők gyakran úgy nyújtanak szolgáltatásokat ügyfeleik részére, hogy az érintett vállalkozások képviselőjének Ügyfélkapu-azonosítóival belépve a vállalkozás nevében nyújtják be a bevallásokat és teljesítik az egyéb kötelezettségeket a NAV felé. Habár a gyakorlat eredendően hibás, hiszen az Ügyfélkapu belépési adataink kiadása súlyos adatbiztonsági kockázatot jelent, a gyakorlatban mégis gyakran alkalmazott megoldásról beszélünk, ahelyett hogy az érintett könyvelők formális úton (az UJEGYKE nyomtatvány használatával) létrehozták volna a meghatalmazotti státuszt az ügyfeleik képviseletére

– mutatott rá Halmos Tamás.

Tekintettel arra, hogy 2025. január 16-tól a könyvelőknek már nem lesz lehetőségük, hogy formális meghatalmazás nélkül belépjenek ügyfeleik fiókjába (erre ugyanis csak a hamarosan megszűnő Ügyfélkapu nyújt lehetőséget), ezért félő, hogy rengeteg vállalkozás kerül olyan helyzetbe, hogy a megbízott könyvelője nem tudja majd benyújtani a havi bevallásokat és teljesíteni az egyéb kötelezettségeket. Amennyiben egy gazdálkodó szervezet, egyéni vállalkozó vagy természetes személy még nem adott képviseleti meghatalmazást könyvelője részére, azt az UJEGYKE űrlap használatával vagy a Rendelkezési Nyilvántartásban rögzített állandó meghatalmazással teheti meg – tette hozzá a szakember.

Reakció

Az Indexnek egy okleveles adószakértő jelezte: az ő olvasatában ez a megállapítás nem helytálló.

„Egy ügyfélkapus regisztrációhoz akárhány eszköz (okostelefon) csatlakoztatható. De ez fordítva is igaz: egy eszközhöz (okostelefon) bármennyi ügyfélkapus regisztráció hozzárendelhető. Tehát egy könyvelőcég egyetlen okostelefonjához hozzáköthető összes ügyfele ügyfél (cég) kapuja. Ezt még tetézi, hogy az ügyfélkapu+ regisztrációt nem csak az ügyfélkapu eredeti jogosultja végezheti el, hanem bárki, aki rendelkezik egy ügyfélkapu felhasználó névével-jelszavával. Tehát a könyvelők akár az ügyfelük tudta nélkül hozzárendelhetik okostelefonjukat az ügyfélkapus regisztrációhoz. Aki először kapcsolja okostelefonját az ügyfélkapuhoz, az veszi át az irányítást az ügyfélkapun. Dilettáns megoldás született a probléma megoldásra. A visszaéléseket nem megszünteti, hanem legalizálja az új rendszer. A megoldás az lett volna, ha a 2016-tól létező e-személyin keresztül lehetet volna áttérni az ügyfélkapu pluszra” – jelezte.

Ahogy arról az Index is beszámolt: az ügyben a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE) is kifejezte aggodalmát. Ezért most a jogalkotón a sor, hogy a fenti helyzetet időben kezelve elkerülje a bevallási kötelezettségek teljesítését fenyegető veszélyt, különös tekintettel a január 20-i áfabevallási határidőre.