Túladóztat a kormány a szakértő szerint – ez vár a magyarokra jövőre a benzinkutakon

ÜZEMANYAG
2024.12.31. 12:15
Szerdától emelkedik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árának jövedéki adója. Az emelést a benzinkutak vélhetően megjelenítik a fogyasztói árakban, az Indexnek nyilatkozó szakértő szerint mindez több hullámban mehet végbe. Hozzátette, a magyar kormány az unióra hivatkozva emeli az adóterhet, ám a kelleténél jobban, tehát túladóztat. Emellett az üzemanyagárakat a forint árfolyamának alakulása is nagyban befolyásolja.

Január elsején, szerdán emelkedik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árának jövedéki adója. A benzin esetében nettó 6,25 forint/liter a változás mértéke, a gázolaj esetében pedig 5,86 forint/liter az emelés a nagykereskedelmi árakban. Ez az áfát figyelembe véve a benzin esetében 8, a gázolaj esetében 7,4 forintot jelent – írja a holtankoljak.hu.

Az év utolsó napján az átlagárak az alábbiak szerint alakulnak: 2024.12.31-én:

  • 95-ös benzin: 617 forint/liter
  • Gázolaj: 637 forint/liter

Az egyelőre kérdéses, hogy a jövedékiadó-emelést miként érvényesítik az üzemanyagárakban. A benzinkutaknak azonban nem csak ezzel a költségelemmel kell megküzdeniük, a minimálbér-emelés, valamint a jövedékiadó-emelés együtt már érezhető költségnövekedést jelent számukra – mondta az Indexnek Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője.

A jövedékiadó-emelést várhatóan érvényesítik az árakban, lehet, hogy nem egy, hanem több ütemben. Ami inkább aggodalomra ad okot, az a dollárral szemben is gyengülő forint. A hazai fizetőeszköz további gyengülése repítheti tovább az üzemanyagárakat

– hívta fel a figyelmet Bujdos Eszter.

Túladóztat a kormány

A jövedékiadó-emelésre visszatérve rámutatott, a kormány az Európai Unió jövedékiadó-minimumra vonatkozó elvárására hivatkozva emelt a jövedéki adón.

A benzinre vonatkozó uniós jövedékiadó mértéke literenként 0,359 euró, míg a gázolaj esetében 0,330 euró. Számításaink szerint, 411-es forint-euró árfolyammal számolva, a benzin esetében literenként 14, míg a gázolajnál 17 forinttal adóztat túl a kormány jövedéki adó szempontjából. Összességében tehát az unió nem vár el akkora mértékű sarcot, mint amekkorát a kormány eszközöl a jövedékiadó-emeléssel

– szögezte le Bujdos Eszter.

Magyarország a régió középmezőnyében

A kormány egyik fő kommunikációs irányvonala az volt a júniusi önkormányzati és európai parlamenti választások előtt, hogy a hazai üzemanyagárakat a szomszédos országok átlagának szintjéhez kell igazítani.

A választások óta erről keveset hallani. Ugyanakkor továbbra is működik a rendszer, ám heti helyett havi bontásban hozza a Központi Statisztikai Hivatal az erről szóló adatokat. A KSH legfrissebb kimutatása szerint Lengyelországban, Csehországban, Romániában, valamint Bulgáriában lehet olcsóbban tankolni, mint idehaza, míg Szerbiában, Horvátországban, Szlovákiában, valamint Ausztriában kisebb-nagyobb mértékben zsebbenyúlósabb a töltés.

Jöhet a 630–640 forintos benzinár

Bujdos Eszter szerint a geopolitikai feszültségek, mint az orosz–ukrán vagy a közel-keleti fegyveres konfliktus nem mértékadók az olaj piaci ára, ezáltal az üzemanyagárak alakulása szempontjából. Bár rövid távon okozhat kilengéseket, ám hosszabb távon sokkal inkább a nagy olajkitermelő országokat tömörítő OPEC-től függ az olaj hordónkénti világpiaci árának alakulása. Kérdés, hogy az érintett országok mennyire igazítják kitermelésüket a kereslethez.

Az idei évre 600 +/– 20 forintos átlagos benzinárakat jósoltam, ami nagyjából meg is állta a helyét. 2025-re a 620 +/– 20 forintos szintet lövöm be, míg a brent olaj világpiaci árát hordónként 75 +/– 5 dollárra. Továbbra is hangsúlyos lesz az árak alakulása tekintetében a forint árfolyamának mozgása. Az ezzel kapcsolatos előrejelzések nem túl biztatóak, így 2025-re várhatóan 630–640 forintos benzinárral számolhatunk

– vázolta az ügyvezető.

(Borítókép: Német Emília / Index)