A multik ellen szerveződnek a helyi alkuszcégek

2025.03.19. 20:31
A digitalizáció a biztosítások terén is fontos, de az ügyfelek egyelőre még igénylik a személyes tanácsadást – derült ki a Hungarikum Alkusz felméréséből. Ahogy az is, hogy már a biztosítást kötők is tudatosan, nem csak az árat figyelembe véve szerződnek.

Budapesten tartja éves konferenciáját a Brokerslink, a független, helyi biztosítási piacra koncentráló brókercégek globális szervezete. A több mint 20 éves szakmai múltra visszatekintő hálózathoz csatlakozott független alkuszok 133 országban vannak jelen, és több mint 45 ezer szakértő révén nyújtanak kiváló minőségű szolgáltatást, miáltal a világ legnagyobb alkuszcégeinek versenytársai.

Változó világ

José Manuel Fonseca, a Brokerslink vezérigazgatója nyitóbeszédében arról szólt, hogy ahogy a világ, úgy a biztosítási piac is átalakulóban van, egyre több helyen ismerik fel a döntéshozók azt, hogy a biztosítási védelem kiterjesztése lehet a válasz arra, hogy védekezzünk az új természeti és egyéb kihívásokkal szemben. Példaként Olaszországot említette, ahol a vagyonbiztosítási szerződésekben április 1-jétől kötelező lesz az árvízkockázat.

Keszthelyi Erik, a Hungarikum Alkusz elnök-vezérigazgatója előadásában arra helyezte a hangsúlyt, hogy nemcsak a biztosítások terén, de az alkuszvilágban is jelentős változások vannak. Emlékeztetett: a fejlett országokban

a biztosítási tranzakciók mintegy 80 százaléka mögött brókerek és ügynökök munkája áll,

kifejezetten fontos az alkuszi szerep olyan biztosítási termékeknél, amelyek speciális szakértelmet és piaci ismeretet igényelnek – az üzleti biztosítások egyértelműen idesorolhatók.

A digitalizáció itt is dörömböl

Ugyanakkor a digitális csatornák a biztosításközvetítésben is alapvetően változtatják meg a piacot – Keszthelyi Erik utalt arra, van olyan portál, amelyik mindössze három perc alatt komplex biztosítási ajánlatot képes adni az ügyfeleknek a mesterséges intelligencia révén, ráadásul az AI már a kártérítésben is gyorsítja és pontosítja a folyamatokat. Épp ezért szerinte

az iparági szereplőknek fejlett adatfeldolgozási képességeket kell fejleszteniük, alkalmazniuk kell a mesterséges intelligenciát és az automatizálást azért, hogy zökkenőmentes digitális élményt biztosítsanak az ügyfelek számára.

A Hungarikum Alkusz által készített kutatás válaszadóinak 44 százaléka szerint az insurtechmegoldások és az AI-alapú automatizáció alakítja a jövőt.

A világ legnagyobb alkuszcégei, méretükből eredően, ezeket a kihívásokat kezelni tudják – jelezte Keszthelyi Erik, hozzátéve, hogy ugyanakkor a helyi alkuszok a másik oldalon versenyelőnyt élveznek a multinacionális brókerekkel szemben, hiszen jobban értik a helyi piacokat és a valódi biztosítási igényeket. A feladat az, hogy a Brokerslinkhez hasonló szervezetek segítségével a helyi piacokon aktív brókerhálózatok összefogjanak, hogy hasonló mérethatékonysággal tudják alkalmazni az új technológiákat – mondta a cégvezető.

Nem a díj, a szolgáltatás fontos

A biztosítási szektorban sem elég megszerezni az ügyfelet – meg is kell tartani. A kutatás szerint az ügyfelek 45 százaléka a rendszeres és proaktív kapcsolattartást tartja a legfontosabbnak, míg 41 százaléka gyors és hatékony ügyfélszolgálatot vár el brókerpartnerétől.

Az ügyfélszerzési stratégiák közül továbbra is az üzleti kapcsolatok és ajánlások (70 százalék) bizonyulnak a leghatékonyabb módszernek, míg a testreszabott biztosítási ajánlatok (21 százalék) és a digitálismarketing-eszközök alkalmazása (5 százalék) egyelőre kisebb szerepet játszanak.

A kutatásban szereplők 85 százaléka szerint biztosítások terén továbbra is a személyes tanácsadás és az ajánlás a legjobb értékesítési eszköz.

A válaszadók 35 százaléka szerint a szolgáltatás minősége és az ügyfélélmény a legfontosabb tényező, 25 százalékuk szerint az értékesítési szakember szakmai hitelessége. Figyelemreméltó – jelezte Keszthelyi Erik –, hogy bár fontos tényező az árérzékenység, de az alacsony ár önmagában már nem elég a biztosításkötéshez – a felmérésben a válaszolóknak csak 26 százaléka jelölte meg az árat legfontosabb tényezőként.