6700 szervezetet érinthet a reklámadó

2015.02.17. 11:57

Két hete jelentették be, hogy az RTL Klubbal való megállapodás után egykulcsos, ötszázalékos reklámadót fognak bevezetni a korábbi, nagyobb piaci szereplőket sokkal nagyobb mértékben érintő adó helyett.

A Kreatív.hu felkérte a White Reportot, hogy segítsenek megbecsülni, hogy pontosan hány céget és milyen mértékben fog érinteni az új adó.

Az adatok alapján összesen 11 ezer olyan médium van ma az országban, amelyet érinthet a reklámadó, és ezeket 6700 szervezet üzemelteti. Ennek csak a 40 százaléka cég, a maradék nagyrészt önkormányzat, egyház vagy alapítvány, aminek korábban is lehetett reklámtevékenysége, de az 500 milliós értékhatár miatt rájuk eddig nem vonatkozott a törvény.

Az is érdekes, hogy még a 2700 érintett cégből is csak 1152 tekinthető klasszikus médiacégnek. Ezek közül hét cégnek volt 10 milliárdnál nagyobb, 30 cégnek 1-10 milliárd közötti, 57-nek 0,25-1 milliárd közötti, több mint 1000 cégnek pedig 250 millió forint alatti bevétele.

A hazai médiacégek összbevétele 2013-ban 272 milliárd forint volt, amiből nagyjából 130 milliárd volt a reklámbevétel. Az 5 százalékos kulccsal ez így 6,5 milliárd forintnyi adóbevételt jelentene, ami a kormányzat által várt 6-10 milliárd forint alsó határát éppen hogy meghaladja.

Ahhoz, hogy lássuk, hogy a reklámadó mennyire jelent majd nagy terhet a cégeknek, azt is érdemes tudni, hogy mennyire nyereséges az ágazat. A White Report adataiból az derül ki, hogy a 100 legnagyobb árbevételű cégből 31 volt veszteséges 2013-ban, és volt még 20 cég, aminek 2,5 százalék alatt volt a nyeresége az árbevételéhez képest. Ezek a cégek az ötszázalékos reklámadóval például pont a profitjukat veszthetik el.