Követeléskezelőket bírságolt a jegybank
Valutaváltó
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 6 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki vagy hozott egyéb intézkedést négy követeléskezelő társaságot – Díjbeszedő Faktorház Zrt., Dunacorp Faktorház Zrt., EOS Faktor Magyarország Zrt., Intrum Justitia Követeléskezelő Zrt.– érintő vizsgálata után a banktitkok kiadására vonatkozó előírások megsértése miatt, illetve kötelezte az érintett piaci szereplőket a jogszabályok betartására.
A vizsgálat során a jegybank munkatársai intézményenként többek között közel 1000-1000, a követeléskezelő és fogyasztók közötti telefonbeszélgetést vizsgálták meg. Ezek egy részénél a követeléskezelők az érintett fogyasztóknak a – hívást kezdeményező – hozzátartozói, ismerősei részére adtak ki a banktitokkörbe tartozó információkat. Utóbbiak egy része rendelkezett az ügyfelek szóbeli meghatalmazásával a banktitkok megismerésére, de ez nem helyettesíthette az írásbeli engedélyt, és megfelelő kód hiányában az ügyfélazonosítás sem.
Az is kiderült, hogy
- több követeléskezelő az szabálytól eltérően a követelés megvásárlását követően nem 15 nappal, hanem csak jóval később, esetleg egyáltalán nem értesíti ügyfelét a tranzakcióról.
- A felügyeleti szabályozással ellentétesen a tartozás rendezését követő 30 napon belül nem adtak erről szóló igazolást az adós részére, illetve – szintén az ajánlásban megfogalmazottaktól eltérően – a követeléskezelés lezárultát követő esetleges maradványösszeget nem utalták vissza 5 napon belül az ügyfél számára.
- Két követeléskezelő a telefonbeszélgetések során megtévesztő, félrevezető információkat nyújtott az adósoknak, vagy egyenesen pszichés nyomást gyakorolt azokra.
A követeléskezelési tevékenység a kiszolgáltatott helyzetben lévő fogyasztókat közvetlenül érintő tevékenység, ezért az MNB kiemelten fontosnak tartja a meglévő szabályok betartásának ellenőrzését és a szabályozás további szigorítását.