Nielsen: Tovább koncentrálódik a kiskereskedelem
A kiskereskedelmi bolthálózat legfontosabb jellemzője továbbra is a folyamatos koncentrálódás és a forgalom növekedése - olvasható a Nielsen piackutató cég MTI-hez csütörtökön eljutatott elemzésében. A Nielsen szerint a kiskereskedelem koncentrálódását mutatja, hogy a magyarországi bolthálózat 2007-ben 700 egységgel csökkent az előző évhez képest, az üzletek eladótere ugyanakkor 100 ezer négyzetméterrel nagyobb, 2,8 millió négyzetméter volt. A piackutató által mért 90 élelmiszer kategória eladásai 7 százalékkal növekedtek. A legnagyobb forgalom növekedést a szupermarket típusú boltok érték el. Idén február-júliusban 15 százalékkal nőtt a forgalmazott áruk értéke az előző év hasonló időszakához képest, amivel a bolttípus piaci részesedése 11 százalékra nőtt. A Nielsen elemzői szerint a magyar kiskereskedelem bővülésének motorját a hipermarketek alkotják. Ez a bolttípus az elmúlt tizenöt év során látványosan fejlődött: jelenleg 127 ilyen egység üzemel, szemben az 2007-es 123, és a 2006-os 109 egységgel. A következő három évben azonban a hipermarketek növekedésének lassulására számít a Nielsen. A jövőben is fognak nyílni hipermarketek, de ezzel együtt az egy üzletre jutó forgalom is kisebb lesz - fűzik hozzá. A diszkont üzletek 10 százalékos bővüléssel 19 százalékos részarányt, a hipermarketek 9 százalékos növekedéssel 30 százalékos részesedést szereztek a hazai kiskereskedelmi piacban. A hazai üzletláncok forgalma 4 százalakos növekedéssel, 28 százalékos piaci részesedést ért el, ami az elemzés készítői szerint kiemelkedő Közép- és Kelet-Európában. Az önálló kis boltok bevételei ugyanakkor stagnáltak 2008. február-júliusban. A diszkont típusú üzletek terjeszkedésével gyorsabban csökken a hagyományos kereskedelem jelentősége annak ellenére, hogy a magyar vásárlók sokkal lojálisabbak a "sarki boltokhoz", mint a nyugat-európaiak.
MTI