Az EU-fogyasztók elégedetlenebbek a szolgáltatásokkal, mint az árukkal
Energia, bankok, vezetékes telefon, posta, tömegközlekedés - e szolgáltatási területek okozzák az európai fogyasztóknak a legtöbb problémát, derül ki az Európai Bizottság által hétfőn közzétett jelentésből. A "fogyasztói piacok eredménytáblájának" elkészítői több mint húsz ágazatot világítottak át az áruk és a szolgáltatások piacán. A vizsgálati eredmény ismeretében Meglena Kuneva, az EU fogyasztóvédelmi biztosa aggodalmát hangoztatta amiatt, hogy az emberek életében központi szerepet betöltő szolgáltatási területek rosszul szerepeltek a felmérésen. Az idei eredménytábla rámutat arra, hogy az alapvető szolgáltatások minősége jobban elmarad a fogyasztói várakozásoktól, mint az árucikkek piaca. A városi és a városon kívüli tömegközlekedés, az energiaszolgáltatás, a vezetékes telefonszolgáltatások és postai szolgáltatások esetében a fogyasztók kevesebb mint 60 százaléka elégedett a szolgáltatásokkal. Az áram- és gázszolgáltatás az ajánlatok összehasonlítása és a gördülékeny szolgáltatóváltás tekintetében is meglehetősen rossz eredményt mutat. A szolgáltatóváltás az energiaágazatban a legkevésbé valószínű: gázszolgáltatót a fogyasztók mindössze 7 százaléka, áramszolgáltatót pedig 8 százaléka váltott. Azokban a piaci ágazatokban, ahol magasabb a váltási arány, a fogyasztók lényegesen kevesebbszer számolnak be áremelésről. Ilyen ágazat például a gépjármű-biztosítás - ahol a fogyasztók 25 százaléka váltott szolgáltatót az elmúlt két évben -, az internetszolgáltatás (22 százalék) és a mobil telefonszolgáltatás (19 százalék). A bankszolgáltatások díjában és a kamatokban óriási különbségek mutatkoznak a tagállamokban, ami nehezen magyarázható meg. Például az 1-5 évre felvett fogyasztói hitelek inflációtól megtisztított kamata a svédországi 0,21 százalék és az észtországi 12,12 százalék között mozognak. A bankügyletek az ajánlatok átláthatósága, a szolgáltatóváltás lehetőségei és a tényleges váltások tekintetében különösen problematikusak. A lakossági bankszolgáltatások esetében az elmúlt két évben az ügyfelek átlagosan 11 százaléka váltott szolgáltatót.
MTI