Sokat ért a "jó hírnév"

2009.07.13. 12:00 Módosítva: 2009.07.13. 12:28

A válságot megelőzően a megvásárolt vállalatok értékének 47 százalékát a "goodwill" tette ki - adta közre az Ernst and Young nemzetközi tanácsadó cég legújabb felmérésében hétfőn. Az Ernst and Young az "Akvizíciók számviteli elszámolása - mi a következő lépés?" című kiadványában 21 ország 709 tranzakciójának elemzése alapján mutatja be a vételár alakulásának trendjeit. A felmérés szerint a válság előtt az egyértelműen azonosítható immateriális javak - például a márkanév - átlagosan csak 23 százalékát képezték a vállalat piaci értékének, a jó üzleti hírnevet is mutató goodwill értéke átlagosan 47 százalékot jelentett a vállalat vételárából. Az Ernst and Young felhívja a figyelmet arra, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben az immateriális javak magas aránya értékvesztési kockázatoknak teszi ki a cégeket. A vizsgált piaci szektorok közül a vállalat értékének goodwillre allokált része a fogyasztásicikk-iparágban volt a legmagasabb, amelyet szorosan követett a technológiai szektor. A fogyasztásicikk-iparágban mindössze 9 százalékot tett ki a vállalatok értékéből a tárgyi eszközök részaránya. A felmérésben résztvevő akvizíciók során a leggyakrabban - az esetek 44 százalékában - a szerződések, illetve a vevői kapcsolatok szerepeltek, mint a legfontosabb immateriális javak. Ezek az eszközök különösen a biztosítási és a telekommunikációs szektorokban fontosak, hiszen az akvizíciók fő mozgatórugója gyakran az ügyfélkör megszerzése. Ezt követően a márkanév, valamint a technológia voltak a leggyakrabban szerepeltetett immateriális javak.