Auguszta
-3 °C
2 °C

Nem lesz elektromos autós áttörés mostanában

2017.10.04. 11:00

A következő öt évben nem vár különösebben nagy előrelépést az elektromos autók piacán a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA). A most megjelent, megújuló energiáról szóló összefoglaló tanulmányuk szerint 2022-ig mindössze megduplázódik a közlekedésben üzemanyagként szükséges áram mennyisége.

Általában a megújuló üzemanyagok a közlekedésben még sokáig nem lesznek igazán jelentősek az előrejelzésük szerint, a mostani 4 százalékról öt év múlva 4,5 százalékra megy csak fel a részesedésük. A megújulókról beszélgettünk alaposabban nemrég ifj. Chikán Attilával, az Alteo vezetőjével, amit egyébként itt talál.

Durva felfutást várnak viszont a nap és a szélerőművektől, a kapacitásnövekedés 80 százalékát ez a két megoldás adja majd. Elsősorban Kínában, az USA-ban és Indiában építik őket elképesztően nagy ütemben, de szinte mindenhol kilőnek majd. A világ energiatermelésének 30 százalékát fogják adni megújulók 2022-re, a mostani 24 százalékhoz képest. A fekete-afrikai és fejletlenebb ázsiai országokban is kisebb megújuló energiát termelő eszközök, ezáltal újabb 70 millió ember juthat áramhoz öt éven belül.

Kína lesz 2022-re a világelső felhasznált vízenergiában, elektromos autók áramfogyasztásában és a hő- és áramtermelésre használt bioenergiában is, a világ megújulós növekedésének 40 százalékát adják majd egyedül ők. A nagy igyekezetnek leginkább az az oka, hogy most már kevésbé akarnak belefulladni a szmogba, pontosabban a légszennyezést akarnák gyorsan visszaszorítani.

A megújulók arányát tekintve Dánia marad a világelső, öt év múlva a teljes energiaszükségletük 70 százalékát adja majd megújul energia, messze döntően a szélerőműveiknek köszönhetően. Írország lesz második 33 százalékkal, Spanyolország a második 27 százalékkal, és a napenergiában is erős Németország a negyedik 26 százalékkal. Ötödikek a britek 26 százalékkal.

A szabályozók lehetőségeire és felelősségére is figyelmeztet a szervezet, versenyfókuszúbb szabályozással például két év alatt 30-40 százalékkal lehetett csökkenteni a támogatási szinteket Németországban, Indiában vagy Törökországban olyan kiemelt területeknél, mint a nap- és a szélerőműveknél.