Innovatív bankszámlák, biztosítások és befektetések – kizárólag nőknek!
További Fintech cikkek
- Élen járnak az amerikai bankok az oktatásban
- Innovációs ciklusok – az ipari forradalomtól az AI-vezérelt fintechekig
- Bitcoinbányászat otthon: megéri csatlakozni a digitális aranylázhoz?
- Vissza az alapokhoz – ezt teszik a leggazdagabb emberek is
- Rálépett a gázra az Apple – kezdhetnek aggódni a bankok és a fintechek?
Ahogy a bevándorlóknak szóló pénzügyi szolgáltatások esetén, úgy itt is jogosan merül fel a kérdés, miért van szükség kifejezetten nőknek szóló konstrukciókra. Miért nem egységesítik inkább ezeket a megoldásokat úgy, hogy mindenkinek megfeleljenek?
Diszkrimináció helyett inklúzió
Nagyon röviden azért, mert a társadalom különböző szegmenseinek eltérnek az igényeik. Nincs olyan bankszámla, amely minden egyedi szükségletnek megfelel.
A mai hagyományos bankszámláknál például sokszor kifejezetten magas a minimum számlaegyenleg. Ez főleg a fejlődő országokban okoz gondokat, ahol a nők sokkal kevesebbet keresnek, mint a férfiak (a bérkülönbségek egyébként a világ legtöbb országában jelen vannak).
Így a magas egyenlegekkel anélkül lehet kizárni a nők többségét a hagyományos pénzügyi világból, hogy ezt a szándékot valaha kimondanák.
A nők alacsonyabb átlagkeresete azért is hátrány, mert így számos kedvező megtakarítási és befektetési szolgáltatást nem érnek el a magasabb betéti vagy befektetési elvárások miatt. Ez a probléma minden szegénységben élő embert érint, szerencsére egyre több az olyan szolgáltatás, amellyel akár 10 dollártól megkezdhető a spórolás vagy épp a befektetés.
Nők vs. férfiak – ki miről dönt?
A nők igényeit kielégítő megoldásokra azért is nagy szükség lenne, mert ők hozzák meg a pénzügyi döntések nagyjából 80 százalékát, illetve a vásárlási döntések 85 százalékát. Általában a nők felelnek a családi költségvetésért, pénzügyi tevékenységük gyakran mások, például gyermekeik és családtagjaik igényeihez kapcsolódnak. A napi bevásárlás, a költségvetés egyensúlyban tartása, a számlák kifizetése és a gyermekek oktatásának finanszírozása egyaránt olyan feladatok, amelyek nagyobb részben a nőkre hárulnak.
Ráadásul ezeken a területeken a nők igen hatékonyak. A különböző pénzügyi és viselkedéstani felmérések rendre kimutatják, hogy a nők többsége jobban gazdálkodik a család rendelkezésére álló pénzzel, mint a másik nem képviselői. Míg a férfiak átlagosan többször költenek extravagáns dolgokra, a nők nagyobb eséllyel vásárolnak valóban szükséges és hasznos termékeket, szolgáltatásokat. Az adatok tehát nem támasztják alá azt a széles körben elterjedt vélekedést, miszerint a nők nem tudnak bánni a pénzzel, és mindig elszórják azt például felesleges ruhadarabokra.
Míg a napi kiadások többségéről a nők döntenek, a nagyobb összegű költések már jellemzően a férfiakhoz kapcsolhatók. Ilyen lehet az autó- vagy házvásárlás, a jelzálogjog kiválasztása vagy épp a hosszú távú megtakarítások és befektetések.
Ismét adja magát egy összevetés. A gépjárműhitelek és -biztosítások, a jelzáloghitelek, valamint a megtakarítási és befektetési számlák jelentős segítséget nyújthatnak azokban a teendőkben, amelyek tipikusan a férfiakra hárulnak. A nőkre jellemző pénzügyi tranzakciókra viszont kevesebb olyan szolgáltatás épül, ami segíti őket a tudatos és hatékony döntéshozatalban. Szerencsére ez a helyzet változik.
Pénzügyi startupok hozzák a megoldásokat
Ahogy az a pénzügyi szektorban lenni szokott, a hagyományos bankok hiányosságaira sokszor a fintech cégek kínálnak gyógyírt. Vétek lenne elhallgatni, hogy egyre több klasszikus pénzintézet nyit a nők irányába, de azért a valódi innovációt általában nem ők szállítják.
A nőkre szakosodott fintechek mára egészen diverz közösséget alkotnak. Találni olyan neobankokat, amelyek digitális bankszámlákkal kecsegtetik a nőket, ezekhez ráadásul nagyon alacsony minimum-számlaegyenlegek tartoznak. A mexikói Jefa is ezt a megközelítést választotta, így a szegényebbek is saját bankszámlához jutnak a közép-amerikai országban. Ezáltal anyagi függetlenségük és pénzügyi lehetőségeik egyaránt nőnek.
Számos ehhez hasonló szolgáltatást látni már a piacon. Van olyan cég, amely kifejezetten a szabadúszóként tevékenykedő nőket veszi célba. Mások egyes etnikumok, például az afroamerikai közösség tagjait segítik pénzügyi helyzetük javításában.
A nők befektetési kedvét is több piaci szereplő próbálja növelni.
Az amerikai Ellevest alkalmazásának befektetési algoritmusa például figyelembe veszi a speciálisan nőket érintő körülményeket, mint például a karrier megszakítása és a bérszakadék, majd ezekhez igazítja a befektetési javaslatokat és automatizmusokat. A Female Invest annak idején egy befektetési közösségként indult, amely tudásmegosztással és inspiráló történetekkel igyekezett befektetésre buzdítani a nőket.
A biztosítási piac szereplői sem tétlenkednek. A digitális termékeiről ismert Manulife létrehozott egy olyan, kifejezetten női egészségbiztosítást, amely többek között a szülést követő kórházi ellátási költségeket és nőket érintő rákos megbetegedések kezelésének költségeit fedezi. Mások az időskori anyagi biztonsághoz szükséges okos megtakarítási és pénzügyi tervező megoldásokat helyezik női ügyfeleik kezébe.
Jó minőségű pénzügyi szolgáltatás mindenkinek
Ahogy a röviden bemutatott fintech-megoldások is sejtetik, az első lépés az ismeretek átadása a nőknek. Ezt követően jöhetnek a hatékonyabb pénzügyi döntéseket segítő megoldások. Jelentős előrelépés érhető el a káros sztereotípiák eltörlésével is.
Rengeteg nő bevallottan azért nem meri képezni magát a pénzügyi területen, mert úgy érzi, ha valaha hibázna, inkompetensnek bélyegeznék.
A helyzet változásából a társadalom minden tagja profitálna. A fejlődő országokban számos felmérés készült a témában. Ezek jellemzően azt igazolják, hogy a nők többsége megfontolt és kockázatkerülő a pénzügyek terén. Kifejezetten jól mérik fel a nők azt, hogy mely vásárlásokra van szükség, és ritkábban veszítenek nagyobb összegeket, mint a másik nem tagjai.
Férfiakhoz fűződik viszont a legmagasabb befektetési hozamok többsége, ahogy az új pénzszerzési lehetőségek iránt is ők mutatnak nagyobb nyitottságot. A legjobb dolog tehát, ami a jövőben történhet, hogy mindenki tanul kicsit a másiktól, és nemtől függetlenül eléri a számára releváns, jó minőségű pénzügyi szolgáltatásokat.
A szerző a Peak tanácsadója.
Ez a támogatott tartalom a fintech.hu közreműködésével készült.
Rovataink a Facebookon