Inkább külföldön termelnek a japán autógyárak
Ez az irányzat már tavaly is érzékelhető volt, amint a 2002-es eredmények mutatják: a japán autógyártók külföldön kétszámjegyű, otthon csak egyszámjegyű százalékos növekedést tudtak elérni.
A legnagyobb japán autógyár, a Toyota 21 százalékkal növelte tengerentúli autógyártását, de otthon csupán 3,9 százalékkal. Teljes termelése 9,7 százalékkal 5,635 millióra emelkedett tavaly. Decemberben a Toyota termelése - 428 046 jármű -27,6 százalékkal volt nagyobb világszerte az egy évvel korábbinál.
A második Honda Motor teljes termelése 9,4 százalékkal bővült, külföldi autógyártása 11 százalékos emelkedésének köszönhetően.
A harmadik helyezett Nissan volt az egyetlen autógyár, amely Japánban gyorsabban növelte termelését, mint külföldön. Ez a March kisautó és a Fairlady Z sportautó sikerével magyarázható. A Nissan 187 710 járművet gyártott világszerte decemberben, 9,5 százalékkal többet, mint 2001. decemberben.
Elemzők szerint a hazai és külföldi autógyártás ollója tovább nyílik, mert a japán autógyártók tovább bővítik termelésüket szerte a világban a költségek csökkentése, a valutakockázatok minimalizálása és a politikai feszültségek elkerülése érdekében. Ez nem jó hír a japán gazdasági növekedésnek, amelynek tavaly az export volt szinte az egyetlen táplálója.
A Honda 2003-ban 2,9 százalékkal kevesebb autót tervez gyártani otthon, mint tavaly, de 23 százalékkal többet külföldön. Hasonlóképp a Toyota, amely 3 százalékkal szándékozik csökkenteni a hazai, és 15 százalékkal növelni a külföldi autógyártását.