Nem kapnak EU-segélyt a légitársaságok a csökkenő utasforgalom miatt
- Az utasszám csökkenése jelenleg elviselhető mértékű és az üzemanyagárak sem nőttek drámaian - jelentette ki. Ugyanakkor nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a légitársaságok pótlólagos EU pénzekhez jussanak, ha repülési tilalom miatt útvonalakat kell megszüntetniük, vagy elkerülésekre kényszerülnek.
Loyola de Palacio egyúttal számos intézkedést jelentett be, amelyekkel a légitársaságokat ebben a helyzetben támogatni akarják: ezek sorában a fel- és leszállási engedélyek szigorú rendszerének lazítását említette, amelynek nyomán a társaságok rugalmasabban reagálhatnak az utasszám csökkenésére.
Az EU Bizottság emellett a következő hetekben szemet készül hunyni afelett is, ha a légitársaságok az egyes útvonalak használatáról egymás között megállapodnak - ez az eljárás normális körülmények között sértené az EU versenyjogát.
Ezekkel a könnyítésekkel az EU Bizottság mindenekelőtt a lehetséges versenyhátrányokat akarja kiegyenlíteni a nem európai légitársaságokkal szemben, amelyek közvetlen támogatást kapnak kormányaiktól.
Az amerikai kormány például jelenleg vizsgálja a mély válságban levő repülési iparának történő segélynyújtást. A légitársaságok előreláthatólag kapnak majd valami kárpótlást az iraki háború következményei miatt keletkező veszteségeikért, de az általuk követelt, összesen 9 milliárd dollárra egészen biztosan nem számíthatnak.
- Az iraki háború könnyen újabb 10 milliárd dollárral növelheti a világ repülési iparának veszteségeit, ismét jelentősen csökkentve a repülőre szálló utasok számát - vélekedik a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség, a IATA.