Az NA Rt. tiszta a kartellügyben
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa július 22-én szabott ki a Betonút Rt.-nek, a Strabag Rt.-nek, a Hídépítő Rt.-nek, az Egút Rt.-nek és a Debmút Rt.-nek összesen 7 milliárd 43 millió forint bírságot. A GVH szerint a cégek versenykorlátozó módon felosztották egymás között azt az összesen 128 milliárd forint értékű megbízást, amelyet az NA Rt. 2002 végén zárult közbeszerezési eljárása során négy autópálya-szakaszra írt ki.
Bodnár Zoltán leszögezte: az NA Rt. a törvény előírása szerint közbeszerzési pályázatot bonyolított le. "A GVH hibátlannak és szabályosnak találta az NA Rt. eljárását" - húzta alá a vezérigazgató. Hozzátette, hogy megalapozatlannak találja azokat a feltételezéseket, amelyek ennek ellenkezőjére utalnak.
Újságírói kérdésre reagálva, miszerint az NA Rt.-ben felmerült-e a kartellgyanú a közbeszerzési eljárás eredményeinek sorrendisége és az árajánlatok árkülönbsége alapján, elmondta: a szűk árkülönbség önmagában nem elégséges ahhoz, hogy az NA Rt. az ajánlatokat visszautasítsa, a törvény arra nem ad lehetőséget. "Az NA Rt. akkor utasíthatta volna vissza a pályázatokat és írhatott volna ki új tendert, ha a cégek gazdaságilag megalapozatlan, irracionális árakat ajánlottak volna" - jelezte Bodnár Zoltán. Hangsúlyozta, hogy a GVH határozatában nem az árat, hanem a cégek magatartását vizsgálta és marasztalta el azokat összebeszélésért.
Bodnár Zoltán arra a kérdésre, hogy fogad-e be ajánlatot az NA Rt. az elmarasztalt cégektől a jövőben a közbeszerzési eljárásokon, közölte: az NA Rt. erről a bíróság jogerős döntését követően dönt.
A vezérigazgató beszélt több, autópálya-építéssel kapcsolatos sajtóértesülésről és a sztrádaépítés jelenlegi menetéről. "Ilyen rövid idő alatt, ennyi autópálya építését sehol a világon nem készítették elő" - jelentette ki. Bodnár Zoltán kifejtette: jelenleg 229 kilométer sztráda építése van folyamatban, ami biztosíték arra, hogy 2006-ig a vonatkozó kormányhatározatban kitűzött célok teljesülnek.
Véleménye szerint Horvátország a közelmúltban átadott autópálya-szakaszok ellenére sem teljesít jobban Magyarországnál, ugyanis ott is már 1998 óta építik a sztrádákat, ráadásul politikai viták nem nehezítik azt.