A Ryanair 3 millió fontos kártérítést követel

MTI
2006.08.25. 15:30
Az olcsó utakkal operáló Ryanair ír légitársaság pénteken közölte: 3 millió font összegű kártérítést követel a brit kormánytól, mert az által elhatározott fokozottabb repülőtéri ellenőrzések miatt járatait törölni volt kénytelen és a kiesés ennyibe került neki. Mintegy két hete meghiusított terrorakciók miatt vezették be a britek repülőtereiken a fokozott ellenőrzést, emiatt egy ideig a légitársaságok tömege kényszerült járatok százait törölni. A Ryanair főnöke szerint minél tovább tartják fenn az ilyen szükségtelen intézkedéseket, annál tovább szenvednek az utasok a szükségtelen várakozásoktól, a légitársaságok a járatok halasztásától. A brit közlekedési minisztérium jelezte, hogy a Ryanair követelésének nincs jogi alapja, szóvivője közölte, hogy a biztonság kérdésében nem ismernek kompromisszumot.

A British Airways(BA) légitársaság, amely korábban ugyancsak kártérítési követelés lehetőségét vetette fel állítólag nem készül arra, hogy a brit kormánnyal szemben követeléssel lépjen fel. Felmerült ugyanakkor tíz nappal ezelőtt, hogy kártérítést követeljen a BAA repülőtéri üzemeltető hatóságtól a kiesett járatok miatt. A londoni Guardian című lap szerint augusztus közepén néhány nap leforgása alatt BA-t mintegy 74 millió eurós kár érhette. A kártérítés követelésének igényével először egyébként a fennemlített Ryanair lépett fel. A sajtó egy hete még azt írhatta, hogy , akár 300 millió font-sterlingre (445 millió euró) is rúghat a légitársaságok kártérítési követelése a brit kormánnyal szemben a terrorveszély elhárítása érdekében hozott intézkedések miatt. Több légitársaság is foglalkozott kártérítési igény benyújtásának gondolatával az ellenőrzési szigorítások miatt bekövetkezett forgalomkiesés kompenzálására. A légitársaságok több száz járatot voltak kénytelen törölni és szállodákban kellett elhelyezniük a reptéren rekedt utasokat.

A halmazati kártérítési összeget megnevező Times lapnak egy kör-email is a birtokába került, amelyben a Ryanair közös fellépésre szólítja fel a légitársaságokat a kártérítési igény érvényesítése érdekében. Az easyJet is vizsgálja az esetet annak eldöntésére, hogy "a repülőtér üzemeltetővel (BAA) vagy a kormánnyal szemben élhetünk-e kártérítési igénnyel". A lap szerint a légitársaságok a 2000-es közlekedési törvénynek annak a paragrafusára hivatkozhatnak, amely kártérítési kötelezettséget ír elő a kormánynak szükséghelyzetben hozott intézkedések miatt elszenvedett veszteségek esetére.