Adóemeléssel a dohányzás ellen
Általában az olyan adóemelés csökkenti hatékonyan a dohányzást, mely rendszeres, és az éves infláció, valamint az átlagkeresetek növekedésének mértékét mindig meghaladja – áll egy most bemutatott tanulmányban, melyet a Magyar Dohányzásellenes Koalíció és az GKI Gazdaságkutató Zrt. készített. A fogyasztók reakciója az áremelésre többféle lehet: csökkenthetik a napi fogyasztásukat; leszokhatnak a dohányzásról; válthatnak más, alacsonyabb árú dohánytermékre (ide tartoznak azok is, akik a feketepiacon keresnek olcsóbb terméket vagy a szomszédos országban vásárolnak olcsóbb dohányárut); vagy nem változik a fogyasztásuk (de minden fogyasztónál van egy küszöbérték, amikor már valamilyen módon reagál a termék árváltozására).
A Világbank szerint a dohánytermékek adójának emelése a leghatékonyabb dohányzásellenes intézkedés. A Világbank szerint egy közép-kelet európai országban a cigaretta kiskereskedelmi árának 10 százalékos emelése a keresletet 6 százalékkal, a dohányzással összefüggő halálozást pedig 1,5 százalékkal csökkenti. Ez itthon nagyjából négy százalékos fogyasztáscsökkenést jelent.