Ez az ingatlankeresés jövője
További Ingatlan cikkek
Néhány hete az ingatlan.com rukkolt elő térképes nézetével, pár napja pedig az Otthontérkép jelentette be, hogy országossá bővült, és egy csomó új szolgáltatással egészítette ki kínálatát. Vagyis egy hónapon belül hirtelen két országos ingatlantérképünk is lett, holott korábban egy sem volt, vagy ha volt is, nem igazán volt használható.
A két alkalmazás teljesen máshonnan indulva jutott el tulajdonképpen ugyanoda. Az egyik egy hirdetési oldal, amelyik mostanra térképessé vált, a másik egy térképalkalmazás, amire idővel hirdetések is felkerültek. Működési elvükön ma is látszik, honnan indultak.
Térképből hirdetési oldal
Az Otthontérképen eredetileg nem voltak lakáshirdetések, viszont a kezdetektől van rajta egy csomó ingatlaninformációs adat. Megnézhetjük külön rétegeken a kínálati és a valós ingatlanárakat, a bérleti díjakat, a zöldfelületek arányát, vagy hogy mennyibe kerülnek a környéken a garázsok. Mindezt megyei, kistérségi és települési szinten, a fővárosban pedig kerület- és városrészbontásban is.
Térképes adatbázisként arra törekedtek a fejlesztők, hogy ne legyen semmi fölösleges díszítőelem, tulajdonképpen mindennek jelentése van. Kisebb felbontásban a körök mérete és a szín mélysége például azt jelzi, hány ingatlan helyét is jelöli a pötty, míg jobban belezoomolva a színek a négyzetméterárat, a körátmérő az ingatlan alapterületét mutatja.
Vagyis egy nézetben rengeteg információt tudhatunk meg az ingatlanról és a környékről anélkül, hogy az egyes hirdetésekbe belekattintanánk. Ennek persze ára van: aki nem szokott hozzá, hogy kiszűrje a neki fontos tudnivalókat, annak zavaró lehet az információözön.
Rajta maradt viszont térképes korából szerencsére egy csomó olyan funkció, aminek ingatlankeresés közben ugyan nem sok hasznát látjuk, de pompásan megoszthatunk vele információkat egy környékről. Ilyen a Google Mapséhez hasonló beágyazás:
Hirdetési oldalból térkép
Az ingatlan.com/terkep elsőre olyan az Otthontérképről átkattintva, mint egy fekete-fehér film a színes után. De nem véletlen az egyszerűség, egy ingatlanhirdetési portálról van szó, ahol a térkép funkciója pusztán az, hogy az ingatlankereső a leggyorsabban eljusson a hirdetésig. Nincs tarka háttér, se sok változó színű és méretű folt. Itt minden pötty csak ingatlant vagy ingatlancsoportot jelöl.
Egyetlen flikk-flakk benne, hogy ha a méretarány miatt több utcát von össze a térkép, akkor ott az ingatlanokat jelző folton nagyító jelenik meg, ha fölé úsztatjuk a kurzort. Ha csak egyetlen utcáról van szó, akkor pedig három vonal. Erre kattintva a jobboldali menübe beúsznak az utcában található hirdetések.
A számos kiegészítő funkció hiánya (például nem kereshetünk rá vele egy utcára vagy városnegyedre) azonban nem azt az érzetet kelti, hogy fapados a kereső. Épp ellenkezőleg, kifejezetten letisztultnak hat. Főleg, hogy használva megtapasztalhatjuk, mennyi finomság van ebben is – például a címek kezelésénél.
Mit kezdenek a pontatlan címekkel?
A térképes ingatlanhirdetési oldalak nem véletlenül nem terjedtek el sokáig Magyarországon. Boltokat, bankautomatákat vagy szobrokat könnyű térképen jelölni, ugyanis tudjuk a pontos koordinátájukat. A lakásokkal nincs ez így. A legtöbb ingatlanos nem szeret pontos címet megadni. Nemhogy házszámot, de olykor az utca nevét is titokban tartja, nehogy az élelmes vásárló a háta mögött egyezzen meg a tulajdonossal.
Mindez nagyon hasznos nekik, viszont az ingatlankeresőknek – és persze a térinformatikusoknak – megnehezíti a dolgát. Mit kezdjünk azokkal az ingatlanokkal, amelynek nem tudjuk a pontos címét?
Alapértelmezésben mindkét kereső utcaszinten mutatja az ingatlanokat. Csak míg az ingatlan.com egyetlen pöttynek jelöli mindet, akárhányról is legyen szó, addig az Otthontérkép megpróbálja arányosan elosztani azokat a közterületen. Egyik sem tökéletes megoldás, de ebben az esetben sajnos nincs tökéletes megoldás.
Az előbbinél hátrány lehet, hogy mondjuk a budapesti Andrássy út esetében vagy 500 lakást jelöl egyetlen kör. Az utóbbinál viszont szétszórják a lakásokat az út mentén, ami azonban – mivel ráadásul egyetlen kerületről van szó – semmivel sem teszi könnyebbé a keresést.
Előfordul azonban, hogy még az utca sincs megadva egy hirdetésben. Emögött nem mindig a gyanakvó ingatlanos áll, van, hogy egy tanya helyét tényleg csak helyrajzi számmal jelölik, vagyis nem is lehet pontosabb címet megadni. Itt a fejlesztőknek nem csak az okozhatott fejtörést, hogy miként jelenítsék meg ezeket a hirdetéseket a térképen, de az is, hogyan ne tegyék túl feltűnővé azokat. Hiszen nem származhat senkinek előnye abból, hogy nem ad meg pontos címet.
Az Otthontérkép ezeknél is a szétlövés módszerét alkalmazza, vagyis arányosan szétszórva jeleníti meg azokat a térképen. Ugyanakkor a legördülő opciók közt kipipálhatjuk, hogy csak az utcapontos címeket jelenítse meg. Az ingatlan.com a kerületek közepén, egy a többi pöttynél halványabb körben gyűjti össze ezeket.
Hogyan neveljük a hirdetőket?
Persze hosszabb távon az lenne a jó, ha pontosan tudnánk, hogy a lakás, amit keresünk, hol van. Vagyis nem kerület-, meg utcaszinten tapogatóznánk, és nem csak telefonos egyeztetés után, a helyszínen tudnánk meg, hogy miért is akarnak tőlünk milliókat elkérni az ügynökök.
A házszámpontos címeket az ingatlan.com külön jutalmazza: jól megkülönböztethető narancssárga jellel mutatják a hirdetést a térképen. Ez tulajdonképpen versenyelőnyt jelent. Például ha valaki házszámmal hirdet lakást az Andrássy úton, akkor a hirdetése egyből feltűnik, hiszen külön van jelölve, és nem vész el a félezres tömegben. Ez remélhetőleg lassan ráveszi a hirdetőket arra, hogy előbb-utóbb pontos címeket adjanak meg – ami persze nehezen képzelhető el addig, amíg nem jönnek divatba a kizárólagos megbízások nálunk is.
A több ügynökség által kínált lakások egy másik problémát is felvetnek, amely ellen viszont elsőként az Otthontérkép vezetett be egy alkalmazást. Aki keresett már életében ingatlanat a neten, az tudja, hogy ugyanaz a ház vagy lakás gyakran kétszer-háromszor, esetleg többször is fenn van ugyanazon a hirdetési oldalon, mivel több ügynökség is hirdeti.
Az Otthontérkép ezeket a hirdetésklónokat összefogja egyetlen hirdetéssé – előre helyezve a legolcsóbb változatot. Így nincs tele felesleges találatokkal a térkép. Ez szintén abba az irányba vezethet, hogy a hirdetők leszokjanak arról, hogy ismétlésekkel spameljék tele a hirdetési oldalakat.
Persze a fenti előnyök és hátrányok, mindössze a térképalkalmazások közötti különbségre világítanak rá. Ingatlankeresésnél rengeteg más szempontot is figyelembe veszünk. Mondjuk, hogy hány aktív hirdetés van az oldalon, amiben az ingatlan.com egyelőre verhetetlen.
Ugyanakkor ezek a frissen megjelent fejlesztések nem csak azt mutatják meg, hogyan alakulhatnak a jövőben az online ingatlanhirdetések, de könnyen lehet, hogy hamarosan átformálják az egész hirdetési piacot.
(Az Otthontérkép és az Index.hu tulajdonosa a CEMP.)