Harmadával drágulhatnak az ingatlanok Debrecenben a BMW beruházása miatt

2018.08.01. 10:21
A lakáspiacon kívül az ipari és kiskereskedelmi ingatlanoknál is fejlesztési cunami indulhat Debrecenben és környékén az oda települő BMW-gyár hatására. Az Otthontérkép adatai szerint akár 20-30 százalékkal is emelkedhetnek a lakásárak a következő két-három évben. A portál a másik két autóipari központunkat is megvizsgálta, ott már évek óta folyamatosak a fejlesztések és ütemes a drágulás.

A 320 milliárd forintos beruházás kezdetben kb. ezer munkahelyet teremt Debrecenben, márpedig ahova emberek özönlenek, ott lakni is kell majd valahol. Nem volt ez másként Bács-Kiskun megyében sem, ahol a kecskeméti Mercedes gyár turbózta fel az állóvizet.

A lakáspiacon 2016 második negyedévétől kezdve a 283 ezer Ft/négyzetméteres ár egy év leforgása alatt 320 ezer Ft/négyzetméterre emelkedett. Mivel a közelmúltban további bővítést jelentettek be, az árak emiatt is emelkedni fognak, várhatóan legalább ilyen mértékben a következő pár évben.

Kecskemétnek és Győrnek nagyon jót tett az autógyár

Kecskeméten 10 évvel ezelőtt mindenki építkezni akart vagy lakást, telket venni, mondván: a németek majd tömegesen fognak odaköltözni és sok magyar is letelepszik. A válság azonban leállította tervezéseket, azok leporolására 7-8 évet kellett várni. Az ottani autógyár mérnökei és szakmunkásai azonban először a bérlakáspiacon jelentek meg, egy körülbelül 80-100 négyzetméteres lakásért havonta 240-280 ezer forintot fizettek.

A felsővezetőket és családtagjaikat egy 25-30 házból álló kis lakóparkban helyezték el. A Mercedes városában jelenleg a kb. 100-130 négyzetméteres, új építésű családi házakért 370-450 ezer forintot kérnek négyzetméterenként. A hasonló nagyságú, 6-10 éves, viszonylag korszerűnek mondhatók esetében nagyobb a szórás, ott 300-400 ezer forint az átlagár négyzetméterenként.

Hozzászólna? Írjon nekünk Facebookon!
Harmadával drágulhatnak az ingatlanok Debrecenben a BMW beruházása miatt

Felpörög az ingatlanpiac a környéken.

746 · Aug 01, 2018 10:21am Tovább a kommentekhez
Facebook Comments

Győrben, az Audi gyár váltott ki hasonló fellendülést, folyamatos fejlesztéseivel, bővüléseivel a mai napig jelentős hatással van a megye lakásáraira és

a vidéki városok között az élre lökte Győrt az árak tekintetében.

2016 elejétől 2018 elejéig 2 év alatt 65 ezer forinttal növekedtek a négyzetméterárak arrafelé. Érdemes kicsit visszanézni, egészen a válságig: Győrben a válság miatt csak pár száz lakás készült el az ötezer lakásosra tervezett első nagy lakóparkból.  

A bukás miatt sok kisebb helyi vállalkozó beérte a 10-20 lakásos társasházakkal. Számottevően megélénkült viszont a bérlakás piac, szinte minden érintett abban reménykedik, hogy a bővülő autógyárban és a beszállítói körnél dolgozók ismét megdobják a keresletet és sikerül hosszabb távra bérbe adni az otthonokat.

Fejlődni fog az egész környék

Az árnövekedésben az általános ingatlan bumm is megmutatkozik, mégis az autógyárak hatása elvitathatatlan. A két példából kiindulva nagyjából 20-30 százalékos áremelkedés várható Debrecenben is, ahol jelenleg az újszerű lakások árai 340 ezer forint körül mozognak négyzetméterenként.

Habár a lakásfejlesztések csillaga éppen leáldozóban van, egy ilyen lehetőséget biztosan senki nem szeretne majd elszalasztani. Nem volt ez másként a két referencia megyében sem, ahol az autógyárak ösztönzőleg hatottak az ingatlanfejlesztőkre. Győrben például jelenleg 3, Kecskeméten pedig 2 nagyobb beruházás is zajlik. Debrecenben az egy átadott és két épülő mellett vélhetően még egy, közepes méretű lakóparki beruházás kezdődhet.

Ám mivel valószínű, hogy a munkaerő egy jelentős része külföldről érkezik, a dolgozók közül sokan inkább a bérlakáspiacon fognak megjelenni.

Az autógyárak megjelenése vitathatatlanul hatással van az ipari ingatlanok, területek piacára is. Az ilyen beruházásoknak ugyanis óriási a területigénye. Éppen ezért a legtöbb esetben már a bevásárláskor nagyobb területre teszik rá a kezüket, mint amire szükség lehet. Így egy esetleges bővülés sem okozhat problémát. Ez történt a Mercedes esetében, a német vállalat gyakorlatilag ingatlangazdálkodó is lett, hiszen több beszállítónak is talált bérleményt a gyárhoz közeli saját területén.

Az autógyárak betelepülése infrastrukturális fejlesztéseket von maga után, így számítani lehet az autóutak fejlesztésére és a kiskereskedelem megélénkülésére is. Az ide érkező szakemberek családjaikkal együtt költöznek majd erre a vidékre, vásárolni, ruházkodni szeretnének, a gyerekeket pedig a legjobb iskolákba akarják majd járatni. Egy autógyár léptékű beruházásnak mindenképpen pozitív hatása van. Jóllehet a változások nem egyik napról a másikra mennek majd végbe, de az bizonyos, hogy Debrecen felfelé ívelő pályára léphet a BMW-vel, és eközben gyökeresen átalakulhat a helyi ingatlanpiac.