Mi lesz előbb: 4-es metró, M0-s gyűrű vagy magyar euró?

2007.05.02. 07:34
Mikor hal ki a magyarság a Kárpát-medencében? Ez is fontos kérdés, de kegyeleti okokból nem foglalkozunk vele. Azzal viszont annál inkább, hogy vajon mikor ér majd körbe az M0-s gyűrű, mikor utazhatunk végig a 4-es metrón és mikortól fizethetünk euróval Magyarországon. Melyik hiányzik Önöknek a legjobban? Melyikre mondanák a leginkább, hogy elkúrtuk? Minden töketlenkedés ellenére melyik lesz meg a leghamarabb? A válaszokhoz összeszedtük, amit a nagy álmokról tudni érdemes. Olvassanak, tippeljenek.
Mi lesz előbb? M0-ás? Euró? 4-es metró? Szavazzon!

Mikor határozták el?

Az első ötlet még 1942-ből származik, ekkor jelent meg tanulmány Vásárhelyi Boldizsár műegyetemi professzor tollából, amelyben javaslatot tett egy Budapestet elkerülő, a várostól a mainál távolabbi nyomvonalú útról. A hatvanas években a fővárosba sugárirányban befutó főutakat és autópályákat a Hungária körgyűrű vonalában egy városi, magas vezetésű autópályával akarták összefogni. A hetvenes években fogalmazták meg ismét a főváros külső kerületeiben és határában vezetett autópálya ötletét.

Milyen céldátumok voltak?

2007-re az M0-s körbeér, és valódi gyűrűvé válik, jósolta Medgyessy Péter 2004 májusában. Ezt talán már akkor sem hitte el senki a miniszterelnöknek, aki három hónappal később már nem is volt az.


Az M0-ás és a céldátumok, a meglévő szakaszok zölddel

Az egyes szakaszokra külön céldátumok is voltak, közülük az északi Duna-hídé jól szimbolizálja az egész körgyűrűét. A híd építésének elkezdését 1994-ben Schamschula György, a Boross-kormány közlekedési minisztere 1995-re, az átadást az Orbán-kormány 2002 elején 2005-re, a Medgyessy-kabinet 2002 őszén 2006-ra ígérte, az építés kezdetén 2007-ről volt szó, Kóka János ezt tavaly nyáron 2008-ra módosította.

Mennyibe kerül?

Az első, 29,5 kilométeres szakaszt, amely az M1-est, az M5-öst, az M7-est, az 1-es, az 5-ös, a 6-os, a 7-es és az 51-es főutakat kapcsolja össze, 1994-ben adták át. A kétszer két sávos, legfeljebb 80 km/órás sebességgel használható út akkor 15 milliárd forintba került.

A következő szakaszt, az M5-ös és a 4-es főút közötti 13 kilométert 2005 decemberében helyezték forgalomba. A 4-es főút egy vecsési és üllői elkerülő szakaszával együtt 34,5 milliárd forintba került.

A még épülő keleti szektor 42,2 milliárd forintba fog kerülni, további 31 milliárdba az M3-as és az M0-s gödöllői átkötése. A mostani 2/B főút – az M0 leendő M3 és Megyeri híd közötti szakasza – további 9 milliárdba került, az északi Duna-híd 62 milliárdba fog.

Épül a híd - klikk a képre!
Hídépítő sajtótájékoztató Demszkyvel és Kókával (2006. július) - klikk!

Ez eddig 193,7 milliárd forint, a budai folytatásra viszont egyelőre még becslések sincsenek, és építeni kellene egy átkötést délen, az 51-es főúti csomóponttól az M5-4-es főút közötti szakasz csomópontjához. Az összköltséget az Index a 300 milliárd forint közelébe saccolja.

Kinek jó, miért jó?

Jó a budapestieknek és az agglomerációban élőknek (több mint kétmillió embernek), mert naponta néhány ezer kamionnal és egyéb gépjárművel kevesebb roncsolja az egészségüket, idegeiket, csökkenhet a dugók száma a városban, és az Óbudáról Csepelre járók is választhatják a zsúfolt város helyett a gyorsforgalmi utat. Jó a fuvarozóknak, mert nem kell bemenniük a belvárosba. Jó az útépítőknek, amíg építhetik, és amikor majd fel kell újítani.

Hol rontották el?

A déli szektort ott, hogy keskeny lett, így szélesíteni kell a nyomvonalat. A keletit és a nyugatit ott, hogy nem volt elegendő előzetes egyeztetés a környezetvédőkkel és a kerületekkel, a terveket civil szervezetek és az önkormányzatok többször támadták meg bíróságon, volt, amikor a már folyó építkezést kellett leállítani szabálytalan engedélyeztetés miatt. Problémát jelentett a visszatérő pénzhiány is, valamint az, hogy 1998 és 2002 között semmilyen érdemi munka nem folyt a körgyűrűn és annak tervezésén.

Mikorra lehet?

A keleti szektort az M3-asig ez év végéig kell megépíteni, a gödöllői átkötésre egyelőre nincs időpont. Az északi Duna-hidat – amely Colbert helyett Megyeri híd lesz – a mostani információk szerint jövő nyárra kell elkészíteni, ez a 11-es főútig vezet. A 11-es és 10-es főút közötti szakasszal, valamint a 10-es főút és az M1-es közötti északi szektorral 2015-re kell elkészülni.

Az Index tippje

2015

Mi lesz előbb? M0-ás? Euró? 4-es metró? Szavazzon!

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Megrántották a forintot, vérengzés után itt a fordulat a tőzsdéken

Megrántották a forintot, vérengzés után itt a fordulat a tőzsdéken

Mutatjuk, hogy reagált a hazai deviza.

április 8., 10:41

  • Gazdaság
A Gránit Bank nem emel a díjain

A Gránit Bank nem emel a díjain

Részletesen ismertette terveit a pénzintézet.

április 8., 13:23

  • Gazdaság
Borulhat a kormány terve, bajban a költségvetés

Borulhat a kormány terve, bajban a költségvetés

Az első negyedévben az éves pénzforgalmi deficitterv 62 százaléka teljesült.

április 8., 12:56

  • Gazdaság
Bekeményít a fogyasztóvédelem, lecsapnak a megtévesztő játékokra

Bekeményít a fogyasztóvédelem, lecsapnak a megtévesztő játékokra

Hamarosan minden nagyító alá kerül.

április 7., 18:25

  • Gazdaság
Vérengzés a tőzsdén, hullámvasútra került a forint is

Vérengzés a tőzsdén, hullámvasútra került a forint is

Pattanásig feszülnek az indulatok.

34 perce

  • Gazdaság
Háborúba indult a kormány, úgy tűnik, sikerrel veszi a következő akadályt

Háborúba indult a kormány, úgy tűnik, sikerrel veszi a következő akadályt

A közellenség megvan, kedd reggel ítélet születik.

április 7., 19:54

  • Gazdaság
Bomba meglepetés: minden várakozást felülírt az infláció

Bomba meglepetés: minden várakozást felülírt az infláció

Erre senki nem készült, megállt az élelmiszer-infláció.

április 8., 08:31

  • Gazdaság
Harminckét százalékkal növekedett az Opus részvénye 2024-ben

Harminckét százalékkal növekedett az Opus részvénye 2024-ben

A vállalat adózott eredménye rekordot döntött.

április 8., 08:46

  • Gazdaság
Lakhatási válság: nem politikai, hanem társadalmi probléma, cselekednie kell az államnak

Lakhatási válság: nem politikai, hanem társadalmi probléma, cselekednie kell az államnak

Pénz helyett lakásokat kellene adni – vélik az Indexnek nyilatkozó szakértők.

április 7., 18:05

  • Gazdaság
Minden az ukrajnai háborúval kezdődhetett, de Trumppal ütött az utolsó óra

Minden az ukrajnai háborúval kezdődhetett, de Trumppal ütött az utolsó óra

Meddig bírja a nyugati világ?

április 8., 12:10

  • Gazdaság
Majdnem félmillió forintot értek ezek a számok a hatos lottón

Majdnem félmillió forintot értek ezek a számok a hatos lottón

24 játékos járt közel a főnyereményhez.

április 6., 16:52

  • Gazdaság
Elöregedett a vízhálózat, naponta 257 csőtörést regisztrálnak Magyarországon

Elöregedett a vízhálózat, naponta 257 csőtörést regisztrálnak Magyarországon

A szolgáltatók egyre kevésbé urai a helyzetnek.

április 6., 15:31

  • Gazdaság
Új futópályával bővül a debreceni repülőtér

Új futópályával bővül a debreceni repülőtér

Aláírta a polgármester.

április 7., 16:58

  • Címlapon
A meghátrálás a legyőzhetőség látszatát keltené, ezt a Fidesz nem engedheti meg magának

A meghátrálás a legyőzhetőség látszatát keltené, ezt a Fidesz nem engedheti meg magának

A Tisza Párt a kampánygépezet építésén dolgozik, ám Magyar Péter országjárásának fő célja nem az, amire elsőre gondolnánk.

5 órája

  • Gazdaság
A Greenbrier bezárja aradi vagongyárát

A Greenbrier bezárja aradi vagongyárát

A nehéz és gyorsuló kihívásokra hivatkozva hozták meg a döntést.

április 7., 16:54

  • Gazdaság
A Transparency International újra feljelentést tesz a Magyar Nemzeti Bank alapítványainak ügyében

A Transparency International újra feljelentést tesz a Magyar Nemzeti Bank alapítványainak ügyében

A szervezet szerint bűncselekménynek minősülhet az MNB 260 milliárdos vagyonjuttatása.

április 8., 14:39

  • Gazdaság
Pogátsa Zoltán: Trump vámjai után jöhet a nagy kilincselés

Pogátsa Zoltán: Trump vámjai után jöhet a nagy kilincselés

Az amerikai elnök kísérlete arról szól, hogy vámháborút indított az egész világ ellen.

április 8., 16:38

  • Gazdaság
Szauron szemeként vetül a NAV figyelme a leggazdagabbakra, ám egy gyűrűnél többet keresnek

Szauron szemeként vetül a NAV figyelme a leggazdagabbakra, ám egy gyűrűnél többet keresnek

A szakma szerint nem baj, ha tisztul a piac, és csak a profi szolgáltatók maradnak.

április 6., 09:32

  • Gazdaság
Bejelentést tettek a bankok, lépnek, mielőtt jönne a gyomros a kormánytól

Bejelentést tettek a bankok, lépnek, mielőtt jönne a gyomros a kormánytól

Értesíteni fogják erről az ügyfeleket.

április 8., 14:33

  • Gazdaság
Alig pár nap alatt tizedével esett az olaj ára,végre 600 forint alá mehet a benzin

Alig pár nap alatt tizedével esett az olaj ára,végre 600 forint alá mehet a benzin

Így is többe fog kerülni az üzemanyag, mint a szomszédos országokban.

április 6., 20:48

  • Gazdaság
A modern elnöki ciklusok legrosszabb tőzsdei nyitányát produkálta Donald Trump

A modern elnöki ciklusok legrosszabb tőzsdei nyitányát produkálta Donald Trump

A koreai háború óta nem volt ilyen.

április 7., 13:53

  • Címlapon
Megszűnik a mobilos belépés az OTP netbankjába

Megszűnik a mobilos belépés az OTP netbankjába

A döntés május 5-től lép életbe.

4 órája

  • Címlapon
Fontos határidőre figyelmeztet a NAV, az érintettek majdnem fele még nem teljesítette kötelezettségét

Fontos határidőre figyelmeztet a NAV, az érintettek majdnem fele még nem teljesítette kötelezettségét

A hivatal infóvonala hosszított ügyeletben várja a kérdéseket.

1 órája

  • Gazdaság
A sötétség mélyén felsejlik a fény is: a vámháború ritka lehetőségeket kínál

A sötétség mélyén felsejlik a fény is: a vámháború ritka lehetőségeket kínál

„Nincs hová bújni, a tarifák átalakítják a globális kereskedelmet.”

április 7., 16:50

  • Gazdaság
Pánik a tőzsdéken és a pénzpiacokon, a világ kereskedelmi háborútól és recessziótól tart

Pánik a tőzsdéken és a pénzpiacokon, a világ kereskedelmi háborútól és recessziótól tart

Sokáig úgy tűnt, hogy a legnagyobb pofonok egyikét a magyar piac kapta, már javult egy kicsit a helyzet.

április 7., 13:23

  • Gazdaság
Jól elfújta a tavaszi szél az üzemanyagárakat, keddtől újabb csökkenés várható

Jól elfújta a tavaszi szél az üzemanyagárakat, keddtől újabb csökkenés várható

Mindkét üzemanyagfajta ára változik.

április 7., 10:32

  • Gazdaság
Oroszországra nem is vetett ki vámot Trump, mégis szenvednek tőle

Oroszországra nem is vetett ki vámot Trump, mégis szenvednek tőle

A Kreml igyekszik minimalizálni a nemzetközi gazdasági vihar következményeit.

április 7., 15:29

  • Gazdaság
Az Egyesült Államok megindokolta a vámháborút, Magyarország is az okok között van

Az Egyesült Államok megindokolta a vámháborút, Magyarország is az okok között van

Az egész világon a hatodik legtöbb kárt szenvedhetjük el.

április 7., 13:07

  • Gazdaság
Elkezdték szórni a pénzüket a magyarok

Elkezdték szórni a pénzüket a magyarok

De történt valami a háttérben.

április 7., 08:31