További Magyar cikkek
Mikor határozták el?
Az első ötlet még 1942-ből származik, ekkor jelent meg tanulmány Vásárhelyi Boldizsár műegyetemi professzor tollából, amelyben javaslatot tett egy Budapestet elkerülő, a várostól a mainál távolabbi nyomvonalú útról. A hatvanas években a fővárosba sugárirányban befutó főutakat és autópályákat a Hungária körgyűrű vonalában egy városi, magas vezetésű autópályával akarták összefogni. A hetvenes években fogalmazták meg ismét a főváros külső kerületeiben és határában vezetett autópálya ötletét.
Milyen céldátumok voltak?
2007-re az M0-s körbeér, és valódi gyűrűvé válik, jósolta Medgyessy Péter 2004 májusában. Ezt talán már akkor sem hitte el senki a miniszterelnöknek, aki három hónappal később már nem is volt az.

Az M0-ás és a céldátumok, a meglévő szakaszok zölddel
Az egyes szakaszokra külön céldátumok is voltak, közülük az északi Duna-hídé jól szimbolizálja az egész körgyűrűét. A híd építésének elkezdését 1994-ben Schamschula György, a Boross-kormány közlekedési minisztere 1995-re, az átadást az Orbán-kormány 2002 elején 2005-re, a Medgyessy-kabinet 2002 őszén 2006-ra ígérte, az építés kezdetén 2007-ről volt szó, Kóka János ezt tavaly nyáron 2008-ra módosította.
Mennyibe kerül?
Az első, 29,5 kilométeres szakaszt, amely az M1-est, az M5-öst, az M7-est, az 1-es, az 5-ös, a 6-os, a 7-es és az 51-es főutakat kapcsolja össze, 1994-ben adták át. A kétszer két sávos, legfeljebb 80 km/órás sebességgel használható út akkor 15 milliárd forintba került.
A következő szakaszt, az M5-ös és a 4-es főút közötti 13 kilométert 2005 decemberében helyezték forgalomba. A 4-es főút egy vecsési és üllői elkerülő szakaszával együtt 34,5 milliárd forintba került.
A még épülő keleti szektor 42,2 milliárd forintba fog kerülni, további 31 milliárdba az M3-as és az M0-s gödöllői átkötése. A mostani 2/B főút – az M0 leendő M3 és Megyeri híd közötti szakasza – további 9 milliárdba került, az északi Duna-híd 62 milliárdba fog.
Ez eddig 193,7 milliárd forint, a budai folytatásra viszont egyelőre még becslések sincsenek, és építeni kellene egy átkötést délen, az 51-es főúti csomóponttól az M5-4-es főút közötti szakasz csomópontjához. Az összköltséget az Index a 300 milliárd forint közelébe saccolja.
Kinek jó, miért jó?
Jó a budapestieknek és az agglomerációban élőknek (több mint kétmillió embernek), mert naponta néhány ezer kamionnal és egyéb gépjárművel kevesebb roncsolja az egészségüket, idegeiket, csökkenhet a dugók száma a városban, és az Óbudáról Csepelre járók is választhatják a zsúfolt város helyett a gyorsforgalmi utat. Jó a fuvarozóknak, mert nem kell bemenniük a belvárosba. Jó az útépítőknek, amíg építhetik, és amikor majd fel kell újítani.
Hol rontották el?
A déli szektort ott, hogy keskeny lett, így szélesíteni kell a nyomvonalat. A keletit és a nyugatit ott, hogy nem volt elegendő előzetes egyeztetés a környezetvédőkkel és a kerületekkel, a terveket civil szervezetek és az önkormányzatok többször támadták meg bíróságon, volt, amikor a már folyó építkezést kellett leállítani szabálytalan engedélyeztetés miatt. Problémát jelentett a visszatérő pénzhiány is, valamint az, hogy 1998 és 2002 között semmilyen érdemi munka nem folyt a körgyűrűn és annak tervezésén.
Mikorra lehet?
A keleti szektort az M3-asig ez év végéig kell megépíteni, a gödöllői átkötésre egyelőre nincs időpont. Az északi Duna-hidat – amely Colbert helyett Megyeri híd lesz – a mostani információk szerint jövő nyárra kell elkészíteni, ez a 11-es főútig vezet. A 11-es és 10-es főút közötti szakasszal, valamint a 10-es főút és az M1-es közötti északi szektorral 2015-re kell elkészülni.
Az Index tippje
2015

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Megrántották a forintot, vérengzés után itt a fordulat a tőzsdéken
Mutatjuk, hogy reagált a hazai deviza.
április 8., 10:41
- Gazdaság
A Gránit Bank nem emel a díjain
Részletesen ismertette terveit a pénzintézet.
április 8., 13:23
- Gazdaság
Borulhat a kormány terve, bajban a költségvetés
Az első negyedévben az éves pénzforgalmi deficitterv 62 százaléka teljesült.
április 8., 12:56
- Mindeközben
Gelencsér Tímea ott rúgott bele a vőlegényébe, ahol egy férfinak a legjobban fáj, és ezt videóra is vette
2 órája
- Mindeközben
Kínos baki tette tönkre egy fiatal pár esküvőjét, rémálmukban sem gondolták volna, hogy ilyen előfordulhat velük
3 órája
- Gazdaság
Bekeményít a fogyasztóvédelem, lecsapnak a megtévesztő játékokra
Hamarosan minden nagyító alá kerül.
április 7., 18:25
- Gazdaság
Vérengzés a tőzsdén, hullámvasútra került a forint is
Pattanásig feszülnek az indulatok.
34 perce
- Gazdaság
Háborúba indult a kormány, úgy tűnik, sikerrel veszi a következő akadályt
A közellenség megvan, kedd reggel ítélet születik.
április 7., 19:54
- Gazdaság
Bomba meglepetés: minden várakozást felülírt az infláció
Erre senki nem készült, megállt az élelmiszer-infláció.
április 8., 08:31
- Gazdaság
Harminckét százalékkal növekedett az Opus részvénye 2024-ben
A vállalat adózott eredménye rekordot döntött.
április 8., 08:46
- Gazdaság
Lakhatási válság: nem politikai, hanem társadalmi probléma, cselekednie kell az államnak
Pénz helyett lakásokat kellene adni – vélik az Indexnek nyilatkozó szakértők.
április 7., 18:05
- Gazdaság
Minden az ukrajnai háborúval kezdődhetett, de Trumppal ütött az utolsó óra
Meddig bírja a nyugati világ?
április 8., 12:10
- Gazdaság
Majdnem félmillió forintot értek ezek a számok a hatos lottón
24 játékos járt közel a főnyereményhez.
április 6., 16:52
- Gazdaság
Elöregedett a vízhálózat, naponta 257 csőtörést regisztrálnak Magyarországon
A szolgáltatók egyre kevésbé urai a helyzetnek.
április 6., 15:31
- Címlapon
A meghátrálás a legyőzhetőség látszatát keltené, ezt a Fidesz nem engedheti meg magának
A Tisza Párt a kampánygépezet építésén dolgozik, ám Magyar Péter országjárásának fő célja nem az, amire elsőre gondolnánk.
5 órája
- Mindeközben
Sarah Jessica Parkerék le sem tagadhatnák ikereiket, Marion az anyjára, míg Tabitha az apjára ütött
tegnap, 19:08
- Gazdaság
A Greenbrier bezárja aradi vagongyárát
A nehéz és gyorsuló kihívásokra hivatkozva hozták meg a döntést.
április 7., 16:54
- Gazdaság
A Transparency International újra feljelentést tesz a Magyar Nemzeti Bank alapítványainak ügyében
A szervezet szerint bűncselekménynek minősülhet az MNB 260 milliárdos vagyonjuttatása.
április 8., 14:39
- Mindeközben
Rácz Jenő bevallotta, sokat bukdácsolt szakácsként: „Velem is ordibáltak, azt mondták, nem lesz belőlem senki”
tegnap, 16:08
- Gazdaság
Pogátsa Zoltán: Trump vámjai után jöhet a nagy kilincselés
Az amerikai elnök kísérlete arról szól, hogy vámháborút indított az egész világ ellen.
április 8., 16:38
- Gazdaság
Szauron szemeként vetül a NAV figyelme a leggazdagabbakra, ám egy gyűrűnél többet keresnek
A szakma szerint nem baj, ha tisztul a piac, és csak a profi szolgáltatók maradnak.
április 6., 09:32
- Gazdaság
Bejelentést tettek a bankok, lépnek, mielőtt jönne a gyomros a kormánytól
Értesíteni fogják erről az ügyfeleket.
április 8., 14:33
- Gazdaság
Alig pár nap alatt tizedével esett az olaj ára,végre 600 forint alá mehet a benzin
Így is többe fog kerülni az üzemanyag, mint a szomszédos országokban.
április 6., 20:48
- Gazdaság
A modern elnöki ciklusok legrosszabb tőzsdei nyitányát produkálta Donald Trump
A koreai háború óta nem volt ilyen.
április 7., 13:53
- Mindeközben
Nagy Zsolt Leó Aurelio Farm VIP-s kieséséről: „Ez külső szemmel is ciki volt”
tegnap, 14:38
- Címlapon
Fontos határidőre figyelmeztet a NAV, az érintettek majdnem fele még nem teljesítette kötelezettségét
A hivatal infóvonala hosszított ügyeletben várja a kérdéseket.
1 órája
- Gazdaság
A sötétség mélyén felsejlik a fény is: a vámháború ritka lehetőségeket kínál
„Nincs hová bújni, a tarifák átalakítják a globális kereskedelmet.”
április 7., 16:50
- Gazdaság
Pánik a tőzsdéken és a pénzpiacokon, a világ kereskedelmi háborútól és recessziótól tart
Sokáig úgy tűnt, hogy a legnagyobb pofonok egyikét a magyar piac kapta, már javult egy kicsit a helyzet.
április 7., 13:23
- Gazdaság
Jól elfújta a tavaszi szél az üzemanyagárakat, keddtől újabb csökkenés várható
Mindkét üzemanyagfajta ára változik.
április 7., 10:32
- Gazdaság
Oroszországra nem is vetett ki vámot Trump, mégis szenvednek tőle
A Kreml igyekszik minimalizálni a nemzetközi gazdasági vihar következményeit.
április 7., 15:29
- Gazdaság
Az Egyesült Államok megindokolta a vámháborút, Magyarország is az okok között van
Az egész világon a hatodik legtöbb kárt szenvedhetjük el.
április 7., 13:07