A magyarok ötöde legalább hetente egyszer, de néha többször is fogyaszt bort. A GfK Hungária felmérése szerint egyre többen iszunk: míg 2005-ben a lakosság 41 százaléka, addig 2007-ben már csak 38 százaléka nyilatkozott úgy, hogy soha nem fogyaszt bort. A bor népszerűségének növekedése a fogyasztók éves vásárlásairól számot adó eredményekben is nyomon követhető. 2004-ben 4, 2005-ben 5, tavaly már 13 százalékkal növekedett az otthoni fogyasztásra megvásárolt mennyiség. Tavaly az alkoholos italok közül sörből 5, égetett szeszes italokból 14 százalékkal vásároltak többet a magyarok.
A mennyiségi növekedés 16 százalékos értékbeli forgalombővüléssel párosult, ami mögött a literenként átlagosan 3 százalékkal dráguló árak állnak. A borpiac fokozatos átrendeződését mutatja, hogy miközben a minőségi borok ára 10 százalékkal emelkedett, addig a mennyiségi piacnak még mindig valamivel több mint 40 százalékát adó asztali borok ára 6 százalékkal csökkent. Mindazonáltal 2006-ban az azt megelőző évhez képest kevesebb háztartás válogatott az asztali borkínálatból, a minőségi bort vásárlók száma pedig nőtt.
A természetes cukortartalom alapján megkülönböztetett bortípusok közül egyedül a száraz borokból megvásárolt mennyiség csökkent, minimális mértékben. A jelenség mögött meghúzódhat az a tény, miszerint ebből a bortípusból a hazai háztartások az egyre jobb minőségű, ámde drágább fajták közül válogatnak. Az átlagárakkal kapcsolatban elmondható, 2006-ban éves szinten 14 százalékkal kellett többet fizetni a kasszánál egy liter száraz borért, mint az azt megelőző évben. Továbbra is a félédes fajták közkedveltsége jellemző, ám az elfogyasztott mennyiséget illetően egyre előkelőbb helyet foglalnak el az édes borok is. Félszáraz borokból 12 százalékkal fogyott több tavaly, mint egy évvel korábban.
A borvásárlás lehetséges helyszínei között továbbra is a diszkontok és hipermarketek vezetnek a megvásárolt mennyiségeket tekintve. Új fejlemény, hogy 2006-ban jelentősen - mintegy 50 százalékkal - növekedett a szupermarketekben beszerzett bormennyiség. A komoly emelkedést elsősorban a minőségi borok eladásában bekövetkezett növekedés generálta. Ezzel szemben negatív változást tapasztaltak a kutatók a közvetlenül a kistermelőktől vásárolt borok piacán, ahol ötödével esett vissza a bor mennyisége.