Számláljon lépéseket az Indexszel!

2005.05.26. 11:56
Hová vezetnek Gyurcsány Ferenc lépései? Mindenki gyorsan, olcsón és modern körülmények között juthat egészségügyi ellátáshoz? Csak azt látják el, aki fizet? Szigorúbb lesz a járulékbeszedés? Bár hasonló ötletei már Hornnak, Orbánnak és Medgyessynek is voltak, eddig sok minden nem történt. Számolja most Gyurcsány lépéseit az Indexszel.

1. Sürgősségi osztályokat, központi ügyeleteket létesítünk azokon a területeken, ahol ezek az intézmények hiányoznak.

2. Új helikopterbázisok létrehozásával az ország minden pontja elérhetővé válik a légi mentés számára. Még az idén 3, a következő években 7 új mentőhelikoptert szerzünk be.

3. 40 darab új rohamkocsi és 80 darab mentőkocsi beszerzésével, a mentőkocsik új, korszerű műszerekkel való ellátásával még az idén jelentősen javítjuk a mentőszolgálat felszereltségét.

#alt#
Mentőautóval jó fényképeszkedni
A miniszterelnök egészségügyet érintő első három pontja valójában egy. Erre utal a pontokat összefoglaló cím: Biztosítjuk, hogy az orvosi segítség mindenhol 15 percen belül megérkezzen. "Kínos példája az átverésnek a 15 percen belül érkező mentők első helyen kiemelt ígérete - írja a Népszabadság Fórum rovatában Mihályi Péter egészségügyi közgazdász. - Csak annyit kell beütni az internet keresőjébe, hogy 'sürgősségi ellátás 15 perc Orbán Viktor', s pillanatok alatt látni fogjuk, hogy 1998 júniusában Orbán Viktor pontosan ugyanezt ígérte."

A szakértők az Egészségügyi Minisztérium normális működésének, nem pedig valamiféle nagy ívű reformnak tartják, ha sürgősségi osztályokat építenek ott, ahol ilyenek nincsenek, új mentőautókat vásárolnak a leharcoltak helyett és kiterjesztik a helikopteres légi mentést.

A Gyurcsány Ferenc előtti kormányfők is gyengéd érzelmekkel viseltettek a mentőautók iránt; tíz vadonatúj, csillogó-villogó rohamkocsi mellett sokkal hálásabb fényképeszkedni, mint hozzálátni az egészségügyi reform beindításához. Medgyessy Péter Európa Terve huszonöt mentőállomás felújítását és százötven mentőautó forgalomba állítását helyezte kilátásba. Azóta húsz mentőállomás újult meg és kétszáz új mentőautó állt forgalomba. Orbán Viktor 1998-as tizenöt perces ígérete azonban így sem teljesült, hiszen 2005-ben még mindig ez a kívánatos cél.

4. Még az idén Nemzeti Rákellenes Programot indítunk. Ennek keretében szűrőbuszokkal, szervezett utazással év végéig 65 százalékra növeljük az emlőszűrésen résztvevők arányát.

5. Felújítjuk és korszerűsítjük a regionális és megyei onkológiai centrumok sugárterápiás berendezéseit. Megkezdjük a Közép-Dunántúli onkológiai központ építését.

6. Egy éven belül biztosítjuk, hogy a daganatos betegeket mindenhol az országban megfelelően minősített, a szakmai követelményeknek mindenben megfelelő gyógyító intézményekben lássák el.

"Programot indítunk annak érdekében, hogy 10 év alatt 15 százalékkal csökkenjen a daganatos betegek száma" - szól a második három egészségügyi pont mottója, vagyis a 2006-os választási kampányban az esetleges eredménytelenséget aligha lehet számon kérni a kormányon. A Nemzeti Rákellenes Program valójában a Medgyessy-kormány alatt meghirdetett hatpontos Nemzeti Népegészségügyi Program harmadik pontja. Ez pedig kísértetiesen emlékeztet a 2001-ben a miniszteri bársonyszékbe ült Mikola István tervére, az enyhén szólva alulfinanszírozott programot akkor még az egészséges nemzetről nevezték el. A most kiemelt emlő-, a méhnyak- és a vastagbélszűrés támogatásával egyébként a kormány nem tesz mást, mint teljesít egy 2003-ban megfogalmazott EU-ajánlást.

A szűrőbuszok ötlete és a szervezett utazás sem most pattant ki először a fejekből, hiszen Jakab Ferencné címzetes államtitkár már egy 2003. végi interjújában így nyilatkozott: "Most dolgozunk azon, hogy az OEP megtérítse az önkormányzatok által indított különbuszok költségeit is, mert ez olcsóbb az OEP-kasszának, és mindenkinek sokkal jobb."

7. A fekvő- és járóbeteg-kasszák összenyitásával egységes gyógyító-megelőző kasszát hozunk létre.

8. Háziorvosok praxisközösségének és külön praxisalapnak a létrehozása, kistérségi összefogással háziorvosok központi ügyeletének megteremtése.

Azt, hogy a háziorvosok tevékenységében nagyobb szerepet kell játszania a megelőzésnek, az Orbán-, majd a Medgyessy-kormány programjai is tartalmazták: a Fidesz terve az volt, hogy a "családorvoslás feladatát a gyakorlatban is kiterjeszti a betegség-megelőzésre", Medgyessy-programja úgy fogalmazott, hogy "a megelőzés a gyógyítással egyenrangú legyen, ebben elsősorban a háziorvosi és védőnői szolgálatra építünk".

Hasonlóan új ötlet a háziorvosok kistérségi összefogással megvalósuló központi ügyeleti rendszere, a több háziorvost tömörítő praxisközösség létrehozása. A programban szereplő másik két célkitűzés, "a teljesítményt is elismerő finanszírozásra" való átállás és a "a tartósan üres praxisok betöltését" szolgáló praxisalap létrehozása azonban már ismerős elképzelés: előbbi több kormányban is megfogalmazódott, míg utóbbi létrehozását már tavaly ősszel bejelentették.

9. Ösztönözzük, hogy az azonos hatóanyagú és hatású gyógyszerek közül az orvosok a beteg számára kisebb terhet jelentő, olcsóbb gyógyszereket írják fel.

10. A promóció és a reklám szigorúbb szabályozásával mérsékeljük az indokolatlan gyógyszerfogyasztást és az orvosok érdekeltségét az azonos hatású gyógyszerek közül egy bizonyos gyártó termékének felírásában.

11. Átalakítjuk a legnehezebb helyzetben lévők közgyógyellátásának rendszerét.

A kormány a gyógyszerkassza visszafogásával is "vigyáz az emberek és a biztosító pénzére". A közgyógyellátási igazolványokkal kapcsolatos szabályok módosítása nem mostani ötlet: márciusban már bejelentették, hogy a forgalomban lévő 600 ezer közgyógy-igazolványból csak 434 ezer érvényes, a többi lecserélik. A közgyógyellátás rendszerének átalakítása kormányzati számítások szerint milliárdos nagyságrenddel csökkentheti az állami gyógyszerkassza kiadásait.

Az olcsóbb gyógyszerek felírásával szintén mérsékelhetők lennének a lakossági és állami gyógyszerkiadások. Erről és a reklámszabályok szigorításáról a kormány még nem közölt részleteket, de az internetes egészségügyi fórumokat olvasgat a szakmában dolgozó hozzászólók szerint igencsak kétséges a megvalósíthatósága. "Kíváncsi vagyok, hogy az orvosokat hogyan lehet rávenni az olcsóbb gyógyszerek írására" - írja az ápolónő nevű hozzászóló a Weborvos.hu-n. Kíváncsiságában mi is osztozunk.

12. Kialakítjuk az egészségügyi ellátás szabványait, amelyek garantálják, hogy a biztosított mindenhol, az ország bármely pontján minőségi szolgáltatást kapjon.

13. Pontosan meghatározzuk a különböző szintű egészségügyi ellátások igénybevételi rendjét.

"Csökkentjük az egészségügyi ellátásban és az ellátáshoz való hozzáférésben ma meglévő hatalmas különbségeket" - ígéri ebben a két, szintén összetartozó pontban a kormány, összhangban.azzal, ami 1998-ban, az Orbán-kormány programja előirányzott: "a kezelésben megmutatkozó minőségi és felszereltségi különbségek felszámolását". Ennél több érdemben azóta sem történt.

Ami új elem: azok, akik különleges igényeik alapján orvosilag nem indokolható vizsgálatot kívánnak végeztetni, vagy a számukra javasolttól eltérő szakorvost, kórházat akarnak igénybe venni, kötelesek lesznek az ellátási költségek egy részének megtérítésére. Vagyis aki nem tudja kellő eréllyel - esetleg némi anyagi juttatással - rábeszélni háziorvosát az általa jónak gondolt vizsgálatra, keményen fizetni fog.

14. Megteremtjük a járulékbefizetések ma hiányzó, nyomon követhető egyéni nyilvántartási rendszerét.

15. Az ősztől bevezetésre kerülő, az Európai Unión belüli ellátásokra jogosító EU-kártyákkal összekötve elkezdjük egy olyan rendszer kialakítását, amely alkalmas lesz a jogosultság és a befizetések ellenőrzésére.

16. Hatékonyabbá tesszük a járulékbeszedés rendszerét és a felhalmozott tartozások behajtását.

Újabb három lépés, ami valójában egy: a társadalombiztosítási járulékok fizetésének szigorítása, a nem fizetők kiszűrése az ellátottak közül. A kormány célja ezzel a lépéssel az, hogy pontosan tudni lehessen: kik azok, akik eleget tesznek kötelezettségeiknek és kik azok, akik a tényleges jövedelmüknél kevesebbet vagy semennyi járulékot nem fizetnek. Az ötlet a Medgyessy-kormány programjából ismerős: "olyan nyilvántartási és egyéni számlarendszert vezetünk be, amely az egészségügyi dolgozók adminisztratív terhelése nélkül képes az egészségügyi ellátásra jogosultság igazolására."

#alt#
Nyomon követhető rendszer
A kormány természetesen ismét beígérte: "véget vetünk annak, hogy egyes munkáltatók rendre nem, vagy csak nagy késedelemmel tesznek eleget a dolgozóik utáni befizetési kötelezettségüknek", ami, a szavak szintjén legalábbis, szintén visszaköszön az elmúlt évtized valamennyi kormányprogramjából.

A mostani bejelentés alapján a pénzügy-, az egészségügyi és a szociális minisztérium közösen készíti elő az egyéni járulék nyilvántartási rendszerét, valamint a befizetés ellenőrzését és a beszedés hatékonyságát javító intézkedéseket. Az erről szóló törvénymódosítások ősszel kerülhetnek a parlament elé. A lépések a járulékot fizető körülbelül 3,8 millió lakost érintik, azok költségvetési kihatásáról még nem készültek számítások.

17. A fekete és a szürke munkavégzés kifehérítésével bővítjük a járulékfizetők körét. Ez teremtheti meg a lehetőségét annak, hogy mérsékelhessük a tisztességesen fizetők ma túlságosan magas járulékterheit.

Ez a lépés természetesen nemcsak az egészségügyre, hanem a foglalkoztatáspolitikára is vonatkozik, így már a 15 munkaügyi pont között is találhattunk erre vonatkozó kijelentéseket. A túlságosan magas járulékok csökkentését 1994 óta minden kormány zászlajára tűzte - és általában szintén a járulékfizetők körének bővítéséhez kötötte -, de érdemi lépések eddig nem történtek. Csak az építőiparban körülbelül százezren dolgoznak feketén, becslések szerint a teljes gazdaságban akár az ötszázezret is elérheti a be nem jelentett és így járulékot sem fizető foglalkoztatottak száma. A lépés költségvetési hatásáról még nem készültek számítások.

18. Elérjük, hogy minden biztosításra jogosult mögött tényleges járulékbefizetés álljon.

A megfogalmazás mintha a '98-as Orbán-programból származna: "minden biztosított járulékkal fedezett legyen". Ha tovább olvassuk a szöveget, kiderül, hogy kormány szándékai szerint a "jogosultságok és a járulékbefizetések pontos számbavételével válik egyértelművé és világossá, hogy kinek mi a feladata a közös terhek vállalásában". Ez a megfogalmazás már Medgyessy Péter 2002-es programjára emlékeztet: "senki ne lehessen ügyeskedő haszonélvezője a mindenkire kiterjedő kötelező egészségbiztosításnak".

Ennek a pontnak a nyilvánosságra hozatala óta az ellenzéki politikus előszeretettel emlegetik, hogy a kormány meg akarja szüntetni a nyugdíjasok ingyenes orvosi ellátását. A programban ugyanakkor az olvasható: "a nyugdíjasok, az álláskeresési támogatásban részesülők, a gyeden, gyesen, gyeten lévők, a különböző szociális ellátásokat kapók, a gyermekek és a továbbtanuló fiatalok egyéni egészségbiztosítási számlájára az állam teljesít befizetést."

19. A biztosítási elv megerősítése mellett az állam felelőssége, hogy azok számára is biztosítsa a legszükségesebb egészségügyi ellátásokat, akik akár önhibájukból, akár önhibájukon kívül nem rendelkeznek biztosítással.

20. Még ebben az évben pontosan meghatározzuk a biztosítási csomagot, azokat az egészségügyi szolgáltatásokat, amelyek mindenkit megilletnek, aki biztosítottként jogosulttá vált az ellátásra.

21. A biztosítási csomagba nem tartozó extra szolgáltatások a jövőben csak kiegészítő, vagy piaci biztosítás vagy teljes térítés mellett lesznek igénybe vehetők.

Ismét három lépés, amely összetartozik, mint azt a közös címük - Igazságossá tesszük az egészségügyi ellátást, egyenlő jogokat adó valódi biztosítóvá a kötelező egészségbiztosítást - is jelzi. A kormány koncepciója szerint eltérően kell finanszírozni az eltérő színvonalú és indokoltságú egészségügyi ellátásokat, amint ez már az őszi kormányprogramban is szerepelt.

Az "alapcsomagba" mindenki beletartozik, annak része a sürgősségi ellátás, a közegészségügyi szolgáltatások, valamint az anya- és csecsemővédelem. Ennél eggyel magasabb kasztba kerülnek a biztosítottak: számukra az előbb említetteken kívül jár majd a házi- és a szakorvosi ellátás, kórházi kezelés, gyógyszer és gyógyászati segédeszköz ellátás. Lesznek olyan szolgáltatások, amelyekért mindenkinek fizetnie kell: ilyen lesz például az egészségügyi okokból nem szükséges plasztikai műtét. A programnak gyakorlatilag ez utóbbi az egyetlen új eleme, igaz, arról tudomásunk szerint még becslés sincs, hogy mennyit spórol vele költségvetés és hány embert érint.

Az ötletek jelentős része egyébként nem volt újkeletű: az egészségbiztosítás rendszerének reformját természetesen a Horn-kormány óta mindenki meghirdette, ám lényegében semmi nem történt. A most megfogalmazott koncepcióhoz közelálló elképzelés, a "kétszintű biztosítási rendszer" létrehozása 1998 óta ismerős.

Lépés neve Érintettek száma Várható költségvetési hatás Aki először megígérte, elkezdte Megvalósulás
Foglalkoztatáspolitika, munkaügy
1. Munkanélküliek ellátásának javítása 430 000 - 0,03-0,04 milliárd forint Medgyessy-kormány -
2. Alkalmi munkavállalás bővítése 80 000 +0,5-0,6 milliárd forint Medgyessy-kormány -
3. Mezőgazdasági idénymunka meghosszabbítása n. a. n. a. Új -
4. Munkaügyi ellenőrzések szigorítása 10-15 000 vállalkozás + 0,3-0,4 milliárd forint Medgyessy-kormány -
5. Adószigor a feketemunka ellen 100 000 + 10 milliárd forint Új Részben
6. Feketefoglalkoztatásból büntetőügy n. a. - Új -
7. Bírságolt cégek kizárása a közbeszerzésből 10-15 000 vállalkozás - Új -
8. Minimálbér-garancia 160-180 000 n. a. Új -
9. Szigorúbb munkaerő-kölcsönzés 50-60 000 n. a. Új -
10. Munkavállalás szociális ellátásban részesülőknek is 200 000 n. a. Új -
11. Új közmunkaprogramok 200 000 n. a. Horn-kormány -
12. Aktív álláskeresés ösztönzése 400 000 n. a. Orbán-kormány -
13. Változó felnőttképzés 60-80 000 - Orbán-kormány -
14. Részmunkaidő nyugdíj előtt a versenyszférában n. a. - 4,77 milliárd forint Új -
15. A fogyatékos-foglalkoztatás új támogatási rendszere 40-60 000 n. a. Medgyessy-kormány -
Egészségügy
16. Új sürgősségi osztályok létrehozása - n. a. Orbán-kormány -
17. Új helikopterbázisok - n. a. Orbán-kormány -
18. Új mentőautók - - 1,8 milliárd forint Medgyessy-kormány -
19. Rákellenes program indítása 10 000 000 n. a. Orbán-kormány -
20. Onkológiák korszerűsítése 300 000 n. a. Medgyessy-kormány -
21. Daganatos betegek minősített ellátása 300 000 n. a. Medgyessy-kormány -
22. Egységes gyógyító-megelőző kassza 10 000 000 n. a. - -
23. Praxisközösség, praxisalap n. a. - - -
24. Olcsóbb gyógyszerek n. a. n. a. Medgyessy-kormány -
25. Szigorúbb gyógyszerreklám - - Medgyessy-kormány -
26. Átalakuló közgyógyellátás 500-600 000 n. a. Új -
27. Ellátási szabványok kialakítása 10 000 000 n. a. Új -
28. Indokolatlan vizsgálatért fizetni kell - n. a. Új -
29. Járulékfizetés egyéni nyilvántartása 3,8 millió n. a. Medgyessy-kormány -
30. A jogosultság ellenőrzése 3,8 millió n. a. Medgyessy-kormány -
31. Hatékonyabb járulékbeszedés 3,8 millió n. a. Orbán-kormány -
32. Csökkenő járulékok, több befizető 0,4-0,5 millió n. a. Horn-kormány -
33. Minden biztosított után fizessenek járulékot 3,8 millió n. a. Orbán-kormány -
34. Egészségügyi alapellátás mindenkinek 10 millió n. a. Orbán-kormány -
35. Ellátások a biztosítottaknak 3,8 millió n. a. Orbán-kormány -
36. Luxusellátásért külön kell fizetni n. a. n. a. Új -
Családtámogatások
37. Családi pótlék növelése 2 100 000 n. a. Medgyessy-kormány -
38. Extra családi pótlék egyedülállóknak 445 000 n. a. Új -
39. Megszűnő családi adókedvezmény 1 490 000 n. a. Új -
40. Csökkenő adókedvezmény 515 000 n. a. Új -
41. Új, egységes családtámogatás 650 000 - Medgyessy-kormány0 -
42. Átalakuló segélyezés 320 000 - 20 milliárd forint Medgyessy-kormány -
43. Munkavállalás lehetősége gyes mellett 140-160 000 n. a. Új -
44. A gyes nem adózik n. a. n. a. Új -
Lakótelepek
59. Panelfelújítás támogatása 200 000 - 20 milliárd forint Orbán-kormány -
60. Kamatterhek átvállalása 14-15 000 - 0,325 milliárd forint Új -
61. Energiatakarékosság: távfűtés egyéni hőszabályozása 2 000 000 n. a. Orbán-kormány -
62. Energiatakarékosság: távfűtés árának csökkentése 2 000 000 - Új -
63. Lakótelepi rendőrség 70-80 000 n. a. Új -
64. Lakókörnyezet-fejlesztés támogatása n. a. n. a. Medgyessy-kormány -
Adóváltozások
65. Felső áfakulcs 25-ről 20 százalékra 10 000 000 - 166 milliárd forint Új -
66. Szja-változások 2006-ban: kisebb felső kulcs, 50 000 forinttal emelkedő sávhatár 2 250 000 - 66 milliárd forint - -
67. Szja-változások 2007-ben: 150 000 forinttal emelkedő sávhatár, kamatadó 2 300 000 - 30 milliárd forint - -
68. Szja-változások 2008-ban: 200 000 forinttal emelkedő sávhatár 2 450 000 - 30 milliárd forint - -
69. Szja-változások 2009-ben: 400 000 forinttal emelkedő sávhatár 2 600 000 - 84 milliárd forint - -
70. Szja-változások 2010-ben: 700 000 forinttal emelkedő sávhatár 2 950 000 - 141 milliárd forint - -
71. Kedvezményes, 10 százalékos társasági adókulcs n. a. - 13 milliárd forint Új -
72. Az iparűzési adó 2006-os változása: a teljes ipa levonható a társasági adó alapjából n. a. - 18 milliárd forint Medgyessy-kormány -
73. Az iparűzési adó megszüntetése 2008-ban n. a. - 145 milliárd forint Új -
74. A tételes eho megszüntetése 2006. novemberében 4 000 000 - 42 milliárd forint Medgyessy-kormány -
75. A munkáltatói tb-járulék csökkentése 3 százalékponttal 2007-ben 4 000 000 - 240 milliárd forint Fidesz-kormány -
76. A munkáltatói tb-járulék csökkentése 2 százalékponttal 2009-ben 4 000 000 - 110 milliárd forint Fidesz-kormány -
77. Luxusadó 40-50 000 + 5 milliárd forint Új -
Mezőgazdaság
78. Agrárbiztosítás, kárenyhítés n. a. n. a. Új -
79. Állattenyésztők támogatása n. a. - 6,3 milliárd forint Új -
80. Növénytermesztés korszerűsítése n. a. - 102 millió forint Orbán-kormány -
81. Termőföldhasználat ésszerűsítése 7000 - 2,7 milliárd forint Medgyessy-kormány -
82. Élelmiszerbiztonság, agrárexport n. a. n. a. Orbán-kormány -
83. Szaktanácsadási rendszer létrehozása n. a. n. a. Orbán-kormány -
84. Szövetkezeti üzletrészek ügyének rendezése n. a. n. a. Medgyessy-kormány -